|

پیام نمادین

در چند روز گذشته و پس از اصابت موشک‌های ایران به تل‌آویو، واکنش درباره اتفاقات رخ‌داده‌ بین کاربران و مخاطبان شبکه‌های اجتماعی شکل دیگری به خود گرفت.

در چند روز گذشته و پس از اصابت موشک‌های ایران به تل‌آویو، واکنش درباره اتفاقات رخ‌داده‌ بین کاربران و مخاطبان شبکه‌های اجتماعی شکل دیگری به خود گرفت.

اتفاقات و واکنش‌های این چند روز را می‌توان در قالب واکنش‌های کاربران مرور کرد:

عصبانیت از بی‌بی

پس از حمله اسرائیل با بمب‌های سنگرشکن به مقر حزب‌الله و شهادت سیدحسن نصرالله و دیگر فرماندهان حزب‌الله، برخی از مخاطبان به صورت اغراق‌شده‌ای از زمین‌گیر‌شدن حزب‌الله و قطع‌شدن بازوی جمهوری اسلامی گفتند.

از طرفی «بی‌بی» در پیامی به مردم ایران، ادعاهایی را مطرح کرد.

این بیانیه عصبانیت بسیاری را در داخل و خارج از مرزهای کشورمان به دنبال داشت. عده‌ای با سردمداری رضا پهلوی و وابستگان از آن استقبال کردند، اما بسیاری از مردم کشورمان و حتی اپوزیسیون خارج از کشور نیز جنایت‌های نتانیاهو را محکوم کردند و یادآوری کردند پرونده نخست‌وزیر رژیم صهیونستی در دادگاه‌های حقوق بشر جهان درحال بررسی است.

حمله با ۲۰۰ موشک

در همین حال برخی اکانت‌ها و کاربران از شکست جمهوری اسلامی و محور مقاومت گفتند و ادعا کردند که با توجه به وسعت امکانات و قدرت نظامی رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی جرئت پاسخ‌دادن ندارد و پاسخ‌دادنش مساوی است با نابودشدنش.

اما در همان حالی که این ارزیابی‌ها بیشتروبیشتر در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شد، موشک‌های ایران نقاط نظامی-امنیتی را در تل‌آویو هدف قرار دادند.

واکنش

اولین واکنش اسرائیلی‌ها و این کاربران کوچک‌شمردن و تخفیف این حمله بود، اما هنوز مدت زیادی از اصابت موشک‌ها نگذشته بود که از پاسخ کوبنده رژیم صهیونیستی گفتند. اول قرار بود این پاسخ کوبنده همان شب انجام شود، اما تا‌کنون به تأخیر افتاده است.

در همین حال حزب‌الله که می‌گفتند زمین‌گیر شده است، موشک‌باران مرزها و سربازان صهیونیستی را آغاز کرد. همچنین درست پیش از موشک‌باران ایران، عملیاتی انتحاری در اسرائیل چند کشته و زخمی بر‌جای گذاشت.

برتری فرم به محتوا

درست در روزهایی که قرار است اسرائیل پاسخ موشک‌های ایران را بدهد، رئیس‌جمهور به قطر می‌رود، برمی‌گردد، وزیر خارجه در بیروت است که هر روز موشک‌باران می‌شود و مسئولان ایران نه‌تنها در مخفیگاه نیستند، بلکه در جایی از پیش اعلام‌شده حضور یافته‌اند.

اقامه نماز‌جمعه به امامت آیت‌الله خامنه‌ای با اعلام قبلی در مکانی مشخص در‌حالی‌که از انتقال ایشان به پناهگاه سخن می‌گفتند، کاری نمادین است.

بسیاری از پیش‌بینی درباره محتوای سخنانی که قرار بود رهبری در خطبه‌های نمازجمعه بیان کنند، نوشته بودند و درباره پیامدهای آن اظهار‌نظر کردند. اما از منظر برخی دیگر این بار آنچه مهم است‌ «فرم» است، نه محتوا. با وجود آنکه پیام اصولی جمهوری اسلامی در این محتوا گنجانده شده است، اما پیام اصلی‌اش را در قالب فرم داده است.

همچنان که سفر رئیس‌جمهور به قطر و سفر وزیر خارجه در ظهر جمعه به بیروت نیز از نظر کاربران و تحلیلگران سیاسی مورد توجه قرار گرفت و رفتاری نمادین محسوب شد.

در‌حالی‌که برخی از دلسوزان نگران امنیت نمازجمعه با حضور تمام ارگان‌های دولت و نظام بودند و برخی از تحلیلگران این کار را بسیار خطرناک ارزیابی می‌کردند، جمهوری اسلامی پیام اصلی‌اش در این اقدام نمادین به جهان داده است. پیامی که از منظر کاربران و برخی تحلیلگران عربی و ترکی، در چند جمله مهم خلاصه می‌شد: «ما خواهان جنگ نیستیم، اما در دفاع تا آخر ایستاده‌ایم و مرعوب نشده‌ایم!».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها