|

آموزش مجازی در سال 1403 به ثبت چه رکوردهایی انجامیده است؟

یک مدرسه با 5 میلیون دانش‌آموز

آغاز سال تحصیلی جدید فصل تازه‌ای را برای فعالیت مدارس رقم زده است. مدارسی که حالا شوروحال حضور دانش‌آموزان در مقاطع مختلف، فضای آنها را در تقابل با سردی زودرس هوا، حسابی گرم کرده است.

آغاز سال تحصیلی جدید فصل تازه‌ای را برای فعالیت مدارس رقم زده است. مدارسی که حالا شوروحال حضور دانش‌آموزان در مقاطع مختلف، فضای آنها را در تقابل با سردی زودرس هوا، حسابی گرم کرده است. حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس که تصویری نوستالژیک و پرخاطره برای همه گروه‌های سنی خلق می‌کند اما نمی‌تواند به تمامی مفهوم «آموزش» در دوران جدید را نمایندگی کند. فراگیری بحران کرونا و اجبار همه گروه‌های تحصیلی به استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای خاموش‌نشدن چراغ تحصیل، جنبه متفاوتی از امکان بهره‌گیری از اینترنت برای چرخه آموزش را عیان کرد که حالا در قالب کلاس‌های مجازی یا فرصت‌های آموزشی در بستر اینترنت، همچنان در حال توسعه است. در همین راستا بسیاری از اپلیکیشن‌های آموزشی و بسترهای تعاملی در فضای مجازی، تلاش داشته‌اند ظرفیت‌هایی را برای بهره‌‌گیری بیشتر معلمان و دانش‌آموزان فراهم آورند. «فیلیمومدرسه» یکی از این بسترهاست.

ویدئوهای آموزشی با 5 میلیون بازدید

مرور گزارش‌های آماری مرتبط با فعالیت سایت‌های آموزشی می‌تواند تصویر واضح‌تری از فراگیری استفاده از این امکان در میان محصلان و معلمان در اختیارمان قرار دهد. سایت فیلیمومدرسه از ابتدا سال 1403 و تنها در شش ماه موفق به جذب بالغ‌بر 83 هزار کاربر جدید شده است که از منظر فعالیت تخصصی در حوزه آموزش، رقم قابل‌توجهی به حساب می‌آید. این تعداد کاربر طی همین مدت زمانی نزدیک به 5.5 میلیون بار، ویدئوهای آموزشی بارگذاری‌شده در این سایت را پلی کرده‌اند و از نظر زمان تماشا، رکورد قابل‌توجه 34 میلیون دقیقه بازدید، تنها در شش ماه، در این سایت به ثبت رسیده‌ است. این اعداد و ارقام حکایت از فعالیت گسترده مدرسه‌ای دارد که گویی بیش از پنج میلیون بار دانش‌آموزی در آن پای درس یک معلم نشسته است، آن هم فقط در شش ماه!

پایه‌هفتمی‌ها آنلاین‌تر هستند

استفاده از بسترهای مجازی برای برگزاری کلاس، در مقطع بروز بحران کرونا، بیشتر سروشکل عمومی داشت اما آرام‌آرام این فضا تبدیل به بستری مطمئن برای برگزاری کلاس‌های خصوصی هم شده است. در همین راستا فیلیمومدرسه در مقاطع تحصیلی مختلف، بخش «کلاس خصوصی» را هم برای بهره‌مندی کاربران خود فعال کرده است. براساس گزارش رسمی، تا پایان شش‌ماهه ابتدایی سال 1403 بیشترین محصلانی که با عضویت در «فیلیمومدرسه» از محتوای آموزشی آن استفاده می‌کنند، مربوط به پایه هفتم بوده‌اند که چیزی در حدود 18 درصد مجموع کاربران این سایت را شامل می‌شود. در میان دروس پایه هفتم هم مبحث «ک‌.م.م» در بخش ریاضی هفتم، پربیننده‌ترین محتوای درسی به شمار می‌رود. اما شاید بد نباشد بدانید محتواهای آموزشی ارائه‌شده در این سایت که در دسترس دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، محدود به سرفصل‌های درسی نیست. از موضوعاتی که بیشترین استقبال را از سوی دانش‌آموزان شاهد بوده‌اند، می‌توان به «آموزش زبان کره‌ای»، «ساخت اسلایم»، «برنامه‌نویسی پایتون» و «نجوم» اشاره کرد که به ترتیب در فهرست پربیننده‌ترین محتواهای غیردرسی در صدر قرار گرفته‌اند.

کدام استان‌ها پیشتازند؟

براساس آمار رسمی، همچنان بیشترین آمار کاربران فیلیمومدرسه را دانش‌آموزان استان تهران به خود اختصاص داده‌اند و سهمی بالغ‌بر ۵۵ درصد دارد و در مقابل کمترین کاربر از استان همدان اقدام به عضویت و فعالیت در این سایت آموزشی کرده‌اند. از منظر دوری از پایتخت و محرومیت از امکانات آموزشی، می‌توان استان خراسان شمالی را یکی از فعال‌ترین استان‌ها به شمار آورد که بیشتر کاربر فعال را در این زمینه دارد و دانش‌آموزان بیشتری از آنجا با دسترسی به فیلیمومدرسه در معرض آموزش مجازی قرار گرفته‌اند.

درآمدزایی متفاوت برای معلمان

اما یکی از چالش‌های مهم در چرخه آموزش، مباحث مالی و به‌طور مشخص وضعیت آسیب‌پذیر درآمد معلمان است. براساس آمار رسمی ارائه‌شده از سوی «فیلیمومدرسه» به‌صورت کلی در خردادماه سال گذشته تعداد 30 معلم، با استفاده از سازوکار درآمدزایی این سایت، مجموعا ۴۰۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند که در میان آنها معلمی موفق به کسب درآمد ۲۷ میلیونی‌ تنها در یک ماه شد تا عنوان پردرآمدترین معلم فعال در این بستر را از‌ آن خود کند. اما با توسعه فضای آموزشی و طراحی طرح‌ها و کمپین‌های مرتبط با آموزش مجازی، پشتوانه درآمدزایی معلمان در این بستر هم تقویت شده است. از ابتدای سال 1403 و در طول شش ماه با رشد قابل توجه معلمانی که در حوزه تولید محتوای ویدئویی فعال هستند، حالا بیش از ۱۷۰ معلم عضو سیستم «معلم خصوصی» در فیلیمومدرسه هستند.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها