|

پیام ویدئویی معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان‌

از آتش‌بس حمایت می‌کنیم

‌‌معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در دومین موضع‌گیری خود پس از حملات 27 سپتامبر اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت با هدف قراردادن سید‌حسن نصرالله، دبیر‌کل این گروه، برای نخستین بار بدون اشاره به هیچ پیش‌شرطی گفته است ‌این گروه از تلاش‌ها برای رسیدن به آتش‌بس در لبنان حمایت می‌کند.

از آتش‌بس حمایت می‌کنیم

‌‌معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در دومین موضع‌گیری خود پس از حملات 27 سپتامبر اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت با هدف قراردادن سید‌حسن نصرالله، دبیر‌کل این گروه، برای نخستین بار بدون اشاره به هیچ پیش‌شرطی گفته است ‌این گروه از تلاش‌ها برای رسیدن به آتش‌بس در لبنان حمایت می‌کند. نعیم قاسم که روز گذشته از طریق ویدئو در مکانی نامشخص سخن می‌گفت، بیان کرد‌ «نمی‌توانم وضعیت خود را بدون دبیرکل فقیدمان توصیف کنم»، اما درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل جنگی است درباره اینکه «چه کسی اول اشک می‌ریزد»‌ و افزود که بازنده حزب‌الله نخواهد بود. او تأکید کرد که با وجود «ضربات دردناک» از سوی اسرائیل، توانمندی‌های این گروه همچنان باقی مانده است. نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، در ادامه از «مدیریت منسجم» در حزب‌الله لبنان خبر داد و افزود: «انتخاب دبیرکل را با توجه به سازوکارهای سازمانی کامل خواهیم کرد و در فرصت مناسب این موضوع را اعلام خواهیم کرد». او گفته است‌ به دلیل جنگ، انتخاب دبیرکل تازه برای حزب‌الله سخت خواهد بود. نعیم قاسم گفت: «نتانیاهو می‌گوید که می‌خواهد شهرک‌نشینان را برگرداند و ما به او می‌گوییم افرادی را که شما می‌گویید‌ بر‌می‌گردانید، در‌واقع مهاجرت آنها بیشتر خواهد شد. هرچه جنگی که رژیم صهیونیستی به راه انداخته طولانی‌تر شود، بحران اسرائیل هم افزایش می‌یابد و مقاومت در میدان پایدار و ثابت‌قدم است و پیروزی از آن حزب‌الله است».

بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، از سه هفته پیش تمرکز عملیات ارتش اسرائیل را به مرزهای شمالی با لبنان منتقل کرده و ضمن درگیری سنگین با حزب‌الله، یکی از اهداف اصلی خود را‌ فراهم‌کردن امکان بازگشت ده‌ها هزار اسرائیلی ساکن مناطق مرزی به خانه‌هایشان اعلام کردند. این گروه از اسرائیلی‌ها به‌ دنبال شدت‌گرفتن حملات حزب‌الله به اسرائیل، ناچار به ترک خانه‌های خود و رفتن به اماکن امن‌تر شده‌اند.

نعیم قاسم با اشاره به سالگرد حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل گفت: «یک سال از طوفان الاقصی گذشت و من معتقدم‌ این عملیات بزرگ آغاز تغییر چهره خاورمیانه محسوب می‌شود. در این عملیات و مواجهه بزرگ که با حضور همه گروه‌های مقاومت انجام شد، ما در یک مسیر صحیح قرار گرفتیم و اگر غرب از اسرائیل حمایت نمی‌کرد، این رژیم توان ادامه‌دادن نداشت... آمریکا شریک جرم اشغالگران در سرزمین ما‌ست. مسئله دوم این است که جبهه لبنان، جبهه حمایتی از غزه بوده‌ که باعث فرسایش قوای رژیم صهیونیستی و البته آوارگی صدها هزار شهرک‌نشین شده است. این امر همچنین خسارات گسترده اجتماعی و اقتصادی در شمال اراضی اشغالی به بار آورده است».

نعیم قاسم در ادامه گفت گروه او از ابتکار سیاسی نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و متحد و سیاست‌مدار نزدیک به حزب‌الله لبنان، برای آتش‌بس حمایت می‌کند و قبل از برقراری آتش‌بس «جایی برای مذاکره وجود ندارد». به گفته نعیم قاسم، «نبیه بری در نظر دبیرکل حزب‌الله و در نظر تمام حزب‌الله برادر بزرگ‌تر بوده است. حزب‌الله و جنبش امل در خوشی و سختی متحد هستند و چه کسی از فرزندان امام موسی صدر جز این انتظار دارد». او گفت: «جبهه حمایت لبنانی برای کاهش درد از غزه و دفاع از لبنان و ملت آن کار کرده است». این اظهارات نعیم قاسم در واکنش به موج انتقادهای شدید داخلی در لبنان است که سبب آوارگی بیش از یک میلیون نفر در این کشور شده است. این نخستین بار بود که مسئولی از حزب‌الله اشاره‌ای به توافق آتش‌بس به‌عنوان پیش‌شرط توقف حملات حزب‌الله به اسرائیل نکرد.

نعیم قاسم ۷۱‌ساله یکی از معدود اعضای شورای اجرائی حزب‌الله است که از حملات بی‌امان اسرائیل در هفته‌های اخیر در امان مانده است. نعیم قاسم در سال ۱۹۹۱ توسط عباس الموسوی، دبیر‌کل وقت حزب‌الله که سال بعد از آن هدف حمله اسرائیل قرار گرفت، به‌عنوان معاون حزب‌الله منصوب شد. او پس از دبیرکلی نصرالله در این سمت باقی ماند، مدت‌ها یکی از سخنگویان برجسته حزب‌الله بوده و مصاحبه‌هایی با رسانه‌های خارجی انجام داده است، از‌جمله در جریان تنش‌های مرزی با اسرائیل در سال گذشته.

نعیم قاسم در ۳۰ سپتامبر اعلام کرد ‌حزب‌الله در «اولین فرصت» جانشین سید‌حسن نصرالله را انتخاب خواهد کرد و به مبارزه با اسرائیل در همبستگی با فلسطینی‌ها ادامه خواهد داد. او در یک سخنرانی حدودا 20‌دقیقه‌ای گفت: «کاری که ما انجام می‌دهیم، حداقل است. ما می‌دانیم که نبرد ممکن است طولانی باشد».

نعیم قاسم که در سال ۱۹۵۳ در بیروت و در خانواده‌ای از جنوب لبنان متولد شد، فعالیت سیاسی خود را با جنبش شیعه لبنانی امل آغاز کرد. در پی انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ که تفکر سیاسی بسیاری از جوانان شیعه لبنانی را تحت تأثیر قرار داد، او از این گروه جدا شد. او در نشست‌هایی که منجر به تشکیل حزب‌الله شد، شرکت کرد. حزب‌الله در واکنش به تهاجم اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ تأسیس شد. او از زمان شرکت حزب‌الله در انتخابات پارلمانی در سال ۱۹۹۲، هماهنگ‌کننده اصلی کمپین‌های انتخاباتی این گروه بوده است. نعیم قاسم در سال ۲۰۰۵ کتابی درباره تاریخ حزب‌الله نوشت که به‌عنوان نگاهی نادر از درون به این سازمان دیده می‌شود. او اولین عضو از رهبری ارشد حزب‌الله است که پس از هدف قرار‌دادن سید‌حسن نصرالله در حمله هوایی اسرائیل به جنوب بیروت در ۲۷ سپتامبر، پیام ویدئویی فرستاده است.

موضع‌گیری گالانت درباره هاشم صفی‌الدین

پیام ویدئویی نعیم قاسم در حالی منتشر شده است که همچنان هیچ خبر رسمی‌ای از سرنوشت هاشم صفی‌الدین، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و گزینه اصلی جانشینی سید‌حسن نصرالله، در دست نیست. اسرائیل در حمله‌ای سنگین به ضاحیه جنوبی بیروت، جلسه‌ای با حضور صفی‌الدین را هدف بمب‌های سنگرشکن خود قرار داد و در روزهای گذشته اجازه دسترسی به محل بمباران را نمی‌دهد. در همین حال، روز گذشته اعلام کرد‌ هاشم صفی‌الدین، گزینه جانشینی حسن نصرالله به‌عنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان، «احتمالا کشته شده است». یوآو گالانت در بازدید از واحدهای ارتش در شمال اسرائیل گفت که حزب‌الله اکنون «سازمانی بدون رهبر» است و «هیچ‌کس نمانده که تصمیم بگیرد و اقدام کند». پیش از این، چند عضو ارشد حزب‌الله لبنان تأیید کرده بودند ‌تماس‌ها با صفی‌الدین قطع شده و گروه‌های امداد و نجات به دلیل ادامه حملات اسرائیل، امکان یافتن او را ندارند. در همین حال، ارتش اسرائیل روز گذشته اعلام کرد که سهیل حسین حسینی، فرمانده ستاد نیروهای حزب‌الله، «در حملات هوایی دقیق روز دوشنبه به بیروت هدف گرفته شده است». سهیل حسین حسینی یکی از اعضای شورای جهاد حزب‌الله لبنان بود که در انتقال تسلیحات به حزب‌الله لبنان مشارکت داشت. او مسئولیت توزیع تسلیحات پیشرفته بین یگان‌های حزب‌الله را نیز بر عهده داشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها