|

گاف بزرگ «سعید جلیلی» در اولین مناظره دونفره با «مسعود پزشکیان» چه بود؟/ ویدئو

سعید جلیلی بدون توجه به آمارها، از روز دوشنبه برنامه تبلیغات خودش را بر پایه افزایش سرعت اینترنت استوار کرده و وعده داد سرعت اینترنت موبایل را ۱۰ برابر کند و باعث افزایش ۵۰ برابری سرعت اینترنت ثابت شود. هر دو وعده وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسند، اما احتمال تحقق‌شان ضعیف و اگر بخواهیم بدون تعارف قضاوت کنیم، محال به نظر می‌رسد.

گاف بزرگ «سعید جلیلی» در اولین مناظره دونفره با «مسعود پزشکیان» چه بود؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، وعده «سعید جلیلی» در اولین مناظره دونفره با «مسعود پزشکیان» در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌منظور افزایش سرعت اینترنت، تا حدودی دور از دسترس و غیرواقعی به نظر می‌رسد.

«سعید جلیلی» کاندیدای مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری،  دوشنبه‌شب «۱۱ تیر ۱۴۰۳»، در مناظره رودررو با «مسعود پزشکیان»، بحث افزایش سرعت اینترنت را پیش کشید و چندمرتبه تکرار کرد سرعت اینترنت موبایل و سرعت اینترنت ثابت باید به ترتیب باید ۱۰ برابر و ۵۰ برابر شود

وعده سعید جلیلی در اولین مناظره دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به‌منظور افزایش سرعت اینترنت تا حدودی دور از دسترس و غیرواقعی به نظر می‌رسد.

سعید جلیلی دوشنبه‌شب در مناظره رودررو با مسعود پزشکیان، بحث افزایش سرعت اینترنت را پیش کشید و چندمرتبه تکرار کرد سرعت اینترنت موبایل و سرعت اینترنت ثابت باید به ترتیب باید ۱۰ برابر و ۵۰ برابر شود.

سرعت اینترنت موبایل ایران بر اساس آخرین گزارش سایت اسپیدتست به‌عنوان مرجع بین‌المللی سنجش کیفیت اینترنت و رتبه‌بندی کشورها، به‌طور میانگین ۳۷.۳۶ مگابیت بر ثانیه عنوان شده است. دی‌ماه پارسال، این عدد معادل ۳۱.۸۲ درصد بود و دولت سیزدهم آن زمان در تصمیمی جنجالی موافقتش با افزایش قیمت را مشروط به بهبود ۳۰ درصدی کیفیت اینترنت دانست. با این حال گزارش اسپیدتست نشان می‌دهد با وجود افزایش قیمت‌ها، اپراتور‌ها نتوانسته‌اند به قول و قرارشان درباره بهبود کیفیت اینترنت عمل کنند.

اینترنت ثابت ایران هم جایگاه قابل‌قبولی ندارد. گزارش سایت اسپیدتست می‌گوید در نیمه دوم اردیبهشت و نیمه اول خرداد امسال، کاربران اینترنت ثابت با میانگین سرعت ۱۵.۲۸ مگابیت بر ثانیه سروکله بزنند. هر دو عدد نسبت به دوره‌های گذشته بهبود پیدا کرده؛ اما این پیشرفت هرگز نه در مقیاس جهانی و نه حتی نسبت به وضعیت خودمان، چشمگیر نیست.

اینترنت موبایل و ثابت ایران را می‌توان باتوجه‌به گزارش اسپیدتست در مقابل اینترنت دیگر کشور‌ها مقایسه کرد. میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران در آخرین رده‌بندی به ۳۷.۳۶ مگابیت بر ثانیه رسیده؛ اما میانگین سرعت اینترنت موبایل دنیا معادل ۵۲.۴۸ مگابیت بر ثانیه گزارش شده است.

سرعت اینترنت ثابت ایران در حالی ۱۵.۲۸ مگابیت بر ثانیه عنوان شده که متوسط سرعت جهانی چیزی معادل ۹۳.۶۷ مگابیت بر ثانیه است.

آیا می‌توان وعده افزایش ۹۰۰ و چهار هزار و ۹۰۰ درصدی سرعت اینترنت موبایل و ثابت را گاف انتخاباتی دانست؟

«سعید جلیلی» بدون توجه به آمارها، از روز دوشنبه برنامه تبلیغات خودش را بر پایه افزایش سرعت اینترنت استوار کرده و وعده داد سرعت اینترنت موبایل را ۱۰ برابر کند و باعث افزایش ۵۰ برابری سرعت اینترنت ثابت شود. هر دو وعده وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسند، اما احتمال تحقق‌شان ضعیف و اگر بخواهیم بدون تعارف قضاوت کنیم، محال به نظر می‌رسد.

وعده افزایش ۱۰ برابری سرعت اینترنت موبایل یعنی کاربران از شر میانگین سرعت فعلی ۳۷.۳۶ مگابیت بر ثانیه خلاص شوند و اینترنتی با متوسط سرعت ۳۷۳.۶ مگابیت بر ثانیه پیش رو داشته باشند. متوسط سرعت جهانی اینترنت موبایل در حال حاضر ۵۲.۴۸ مگابیت بر ثانیه است و قطر به‌عنوان صدرنشین رده‌بندی جهانی، به کاربران اینترنت موبایل سرعت ۳۲۹.۳۷ مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

وعده افزایش ۵۰ برابری سرعت اینترنت موبایل، از شانس تحقق کمتری برخوردار است. کاربران ایرانی در حال حاضر با متوسط سرعت ۱۵.۲۸ مگابیت بر ثانیه دست‌وپنجه نرم می‌کنند و اگر وعده سعید جلیلی عملی شود، اینترنت ثابت باید با متوسط سرعت ۷۶۴ مگابیت در ثانیه در دسترس قرار بگیرد. ذوق‌زده شدید؟ بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد سایت اسپیدتست سریع‌ترین اینترنت ثابت دنیا را متعلق به سنگاپور می‌داند و گواهی می‌دهد در این کشور کاربران میانگین سرعت ۲۸۹.۹۸ مگابیت بر ثانیه را پیش رو دارند. میانگین سرعت اینترنت ثابت دنیا هم فعلا معادل ۹۳.۶۷ مگابیت بر ثانیه گزارش شده است.

وعده سعید جلیلی برای دسترسی به متوسط سرعت ۷۶۴ مگابیت بر ثانیه به همین دلیل ممکن است در نهایت کارکردی شبیه وعده پرداخت ۲۰ گرم طلا، اعتبار یک میلیارد تومانی زوج‌های جوان، توزیع گوشت یا تحویل ۲۰۰ مترمربع زمین رایگان به خانوار‌های فاقد مسکن داشته باشد و همان سرنوشت را پیدا کند.

جلیلی در اولین مناظره دونفره با «مسعود پزشکیان» درباره اینترنت و فیلترینگ چه گفت؟

«سعید جلیلی» کاندیدای مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، در اولین مناظره دونفره با «مسعود پزشکیان» درباره اینترنت و فیلترینگ گفت: «اگر گفتیم یک جهان فرصت، قسمت عمده‌ای از فرصت‌ها در فضای مجازی است. خیلی از موضوعاتی که مطرح می‌کنیم با فضای مجازی شکل می‌گیرد و دولت باید برای آن برنامه داشته باشد. اگر بخواهیم از فضای مجازی استفاده کنیم سرعت باید خوب باشد. باید سرعت نت ۱۰ برابر افزایش یابد.»

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم تاکید کرد:  «امروز در جمع فعالان عرصه دیجیتال بودم. می‌گفتند بسیاری از کار‌ها را ما انجام می‌دهیم و لازم نیست دولت انجام دهد. دولت اگر به بحث تنظیم گری بپردازد و فضا را برای مردم باز کند مردم به بهترین شکل آن را انجام می‌دهند. ادارات باید پناهگاه مردم باشند، نه اینکه برای مردم مشکل درست کنند. اگر می‌گوییم فضای مجازی فرصت است باید برای آن برنامه داشته باشیم و به مردم آن را بگوییم. یکی از بحث‌ها این است که در فضای مجازی مصرف کننده باشیم یا تولیدکننده. سکوی خارجی بیاید مسئولیتش را قبول کند و از این فرصت می‌توان استفاده کرد.»

جلیلی گفت: «یکی از برنامه‌های ما این است که پول نتی که از مردم گرفته می‌شود، آن پول به مردم پرداخت شود. این چقدر منبع درآمد برای مردم ایجاد می‌کند. اینکه اشتغال ایجاد کنید؛ صنعت فضایی را پررونق کنید، ششمین کشوری می‌شوید که کاوشگر به کره ماه می‌فرستید.»

منبع: فرارو
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها