|

اطلاعیه مهم و شماره «۶» ستاد انتخابات کشور/ ویدئو و عکس

اطلاعیه جدید ستاد انتخابات کشور درباره نظارت کاندیداهای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، بر فرآیند اخذ رای در شعب، تجمیع آرا و زمان اعلام نتایج نهایی انتخابات، صادر شد.

اطلاعیه مهم و شماره «۶» ستاد انتخابات کشور/ ویدئو و عکس

به گزارش شبکه شرق، ستاد انتخابات کشور، اطلاعیه‌ جدیدی درباره برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، نحوه نظارت «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، بر فرآیند اخذ رای در شعب، هنگام تجمیع آرا و اعلام نتایج نهایی انتخابات، صادر کرد.

عصر امروز «پنج‌شنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۳»، ستاد انتخابات کشور، اطلاعیه‌ شماره «۶» و جدید خود درباره نظارت «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، بر فرآیند اخذ رای در شعب، هنگام تجمیع آرا و زمان اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، صادر کرد.

ستاد انتخابات کشور، اطلاعیه شماره «۶» را به موضوع نظارت حداکثری «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، بر فرآیند اخذ رای، در شعب و در زمان تجمیع آرا اختصاص داد.

ستاد انتخابات وزارت کشور، با صدور اطلاعیه شماره «۶» خود، قوانین نحوه نظارت «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ و نمایندگان این دو کاندیدا، بر فرآیند اخذ رای در شعب، نظارت بر تجمیع آرا و هنگام اعلام نتایج نهایی انتخابات را اعلام کرد؛ همچنین ستاد انتخابات کشور، در این اطلاعیه، تاکید کرد: «هر کاندیدا می‌تواند یک نماینده به عنوان ناظر، در هیات‌های اجرایی شهرستان‌ها و بخش‌ها، شعب اخذ رای «ثابت و سیار» و ستاد انتخابات کشور داشته باشد.»

اطلاعیه شماره «۶» ستاد انتخابات کشور، درباره قانون و جزئیات نحوه نظارت «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، کاندیداهای دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ و نمایندگان این دو کاندیدا، بر فرآیند اخذ رای در شعب، نظارت بر تجمیع آرا و هنگام اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری، منتشر شد.

ستاد انتخابات کشور مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

کارت نمایندگان کاندیداها در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری معتبر است

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، متن کامل اطلاعیه ستاد انتخابات کشور که ظهر روز پنج‌شنبه منتشر شد، به این شرح است:

«بسمه تعالی

پیرو اطلاعیه شماره «۴»، به آگاهی هم‌وطنان گرامی، کاندیداهای مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و مسوولان ستاد‌های تبلیغاتی کشوری، استانی و شهرستانی آنها می‌رساند، در راستای تمهید مقدماتی اجرای ماده واحده قانون حضور کاندیداها در شعب اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری و نظارت حداکثری کاندیداها بر فرآیند اخذ رای، در شعب اخذ رای و تجمیع آرای کاندیداها در بخش‌ها، شهرستان‌ها و ستاد انتخابات کشور، در روز جمعه «۱۴۰۳/۴/۱۵»، هر کاندیدا، می‌تواند یک نفر نماینده به عنوان ناظر در هیات‌های اجرایی شهرستان، بخش و شعب اخذ رای «ثابت و سیار» و ستاد انتخابات کشور داشته باشد.

این نمایندگان، توسط کاندیدای مربوطه یا نماینده تام‌الاختیار ایشان، از میان افراد داوطلب معرفی می‌شوند و می‌توانند تا پایان اخذ رای و شمارش و تنظیم صورت جلسات، بدون دخالت در امور اجرایی و نظارت، در محل‌های مذکور حضور داشته باشند؛ ممانعت از حضور آنها، ممنوع است و جرم محسوب می‌شود.

یادآور می‌شود، کارت‌های صادرشده برای نمایندگان محترم کاندیداها در شعب اخذ رای مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، در مرحله دوم انتخابات مذکور نیز معتبر است.

ستاد انتخابات کشور»

جزئیات حضور نمایندگان کاندیداها در شعب اخذ رای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: «نمایندگان کاندیداها، نه‌تنها در شعب اخذ رای حضور خواهند داشت، بلکه در ستاد انتخابات وزارت کشور و ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات (شورای نگهبان) نیز حضور خواهند داشت.»

«هادی طحان‌نظیف» عضو حقوق‌دان و سخنگوی شورای نگهبان گفت: «شورای نگهبان در نظام حقوقی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران، جایگاه خطیری دارد. این شورا وظایف مهمی دارد که در قانون اساسی آمده است.»

طحان‌نظیف تاکید کرد: «تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی در سایر کشورها نیز انجام می‌گیرد و این کار در راستای پاسداری و صیانت از قانون اساسی است. در ایران، این وظیفه برعهده شورای نگهبان است. اما در سایر کشورها نهادهای مشابه همچون شورای قانون اساسی، دادگاه عالی فدرال و قضات این کار را انجام می‌دهند.طحان‌نظیف در رابطه با وظیفه نظارت بر انتخابات هم اظهار داشت: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات‌ها یک نظارت عام و موثر است و شامل تمامی فرآیندها از ابتدا تا انتها می‌شود. بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات‌ها نیز توسط شورای نگهبان انجام می‌شود. شورای نگهبان باید شرایط قانونی را درباره داوطلبان احراز کند.»

این عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: «بعد از اتمام رای‌گیری، بدون هیچ وقفه‌ای، شمارش آرا آغاز می‌شود. شمارش آرا، توسط عوامل اجرایی صورت می‌گیرد و عوامل نظارتی بر انجام دقیق و درست این مرحله، نظارت خواهند کرد. نمایندگان کاندیداها نیز در شعب حضور دارند و می‌توانند نظاره‌گر شمارش آرا باشند؛ این افراد از ابتدا تا انتها، می‌توانند در شعب اخذ رای حضور داشته باشند. بعد از اعلام نتایج از سوی وزارت کشور، فرصتی در اختیار کاندیداها و مردم قرار داده می‌شود که اگر شکایتی دارند، برای ما ارسال کنند. ما تمامی گزارشات را مورد بررسی و پیگیری قرار خواهیم داد؛ اگر مشکلی نباشد، صحت انتخابات تایید خواهد شد. زمان انجام این مرحله نیز بستگی به میزان شکایات و موارد دریافتی دارد.»

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که «نمایندگان کاندیداها نه‌تنها در شعب اخذ رای حضور خواهند داشت، بلکه در ستاد انتخابات وزارت کشور و ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات (شورای نگهبان) نیز حضور خواهند داشت.»

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها