|

در حال به روزرسانی؛

آغاز نوبت عصر بررسی کلیات برنامه و کابینه دولت/ پزشکیان: دولت وفاق ملی معرفی کردیم/ طعنه نمایندگان عضو جبهه پایداری/ قالیباف: عمده تذکرات وارد نیست/ اعتراض عثمانی به کابینه بدون اهل سنت/ اظهارات مخالفان و موافقان/ ویدئو و تصاویر

مجلس شورای اسلامی روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را آغاز کرد.

آغاز نوبت عصر بررسی کلیات برنامه و کابینه دولت/ پزشکیان: دولت وفاق ملی معرفی کردیم/ طعنه نمایندگان عضو جبهه پایداری/ قالیباف: عمده تذکرات وارد نیست/ اعتراض عثمانی به کابینه بدون اهل سنت/ اظهارات مخالفان و موافقان/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از صبح امروز (۲۷ مرداد) با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور آغاز شد. هفته گذشته کمیسیون‌های تخصصی مجلس در جلسات فشرده‌ای به بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم پرداختند.

 از صبح امروز جلسات علنی مجلس برای بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در دو نوبت صبح و بعدازظهر شروع می‌شود و تا چهارشنبه (۳۱ مرداد) ادامه دارد.

طبق ماده «۲۰۴» آیین‌نامه داخلی مجلس، ابتدا برنامه و خط مشی و اصول کلی دولت و ترکیب هیات وزیران مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ رئیس‌جمهور به مدت دو ساعت و ۳۰ دقیقه فرصت برای تشریح برنامه دولت، معرفی وزیران و دفاع از وزرای پیشنهادی دارد. پس از آن مجلس به بررسی برنامه دولت و ترکیب هیات وزیران با اظهارات ۵ نفر از نمایندگان مخالف و ۵ نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت ۱۵ دقیقه می‌پردازد.

سپس مجلس وارد بررسی برنامه‌ها و صلاحیت هریک از وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارت خانه می‌شود. در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق هرکدام برای مدت ۱۵ دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاح‌دید رئیس‌جمهور به مدت ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به طور یکجا از آنان دفاع کند. پس از آن رای ‌گیری، شمارش و اعلام نتیجه آرا برای همه وزرا صورت خواهد گرفت.

براین اساس مجلس امروز بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت، وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی می‌شود که اسامی آنها به ترتیب حروف الفبای وزرات خانه‌ها به شرح زیر است:

وزارت آموزش و پرورش؛ علیرضا کاظمی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ ستار هاشمی

وزارت اطلاعات؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب

وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ عبدالناصر همتی

وزارت امور خارجه؛ عباس عراقچی

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛ محمدرضا ظفرقندی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ احمد میدری

وزارت جهاد کشاورزی؛ غلامرضا نوری قزلجه

وزارت دادگستری؛ امین حسین رحیمی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ عزیز نصیرزاده

وزارت راه و شهرسازی؛ فرزانه صادق مالواجرد

وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ محمد اتابک

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ حسین سیمایی صراف

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید عباس صالح شریعتی

وزارت کشور؛ اسکندر مومنی

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ محمدرضا صالحی امیری

وزارت نفت؛ محسن پاکنژاد

وزارت نیرو؛ عباس علی آبادی

وزارت ورزش و جوانان؛ احمد دنیامالی

*******************************************************************

جلسه علنی نوبت عصر امروز  مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور 208 نفر از نمایندگان با دستور کار بررسی کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم آغاز شد. 

 

صحن مجلس حین سخنرانی موافقان و مخالفان برنامه و کابینه دولت- شیفت دوم

 

 

 متوسط سن کابینه پیشنهادی شما حدود ۶۰ سال است

مجید نصیرپور در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اصول کلی و برنامه دولت چهاردهم، اظهار کرد: درست است که هیچکدام از ما منتظر برگزاری انتخابات زود هنگام نبودیم، اما اصلی‌ترین نگاه مردم در انتخابات ریاست جمهوری، تغییر بود اما آیا این تغییرات فقط در افراد است یا در راهبردها و استراتژی‌ها؟ آیا کابینه پیشنهادی پزشکیان توانایی تحقق این وعده مسعود پزشکیان یعنی تغییر مورد توجه مردم را دارد؟

وی بیان کرد: باید پزشکیان در ترکیب کابینه و توانایی اعضای کابینه پیشنهادی خود دقت بیشتری می‌کرد و باید آنان در تراز ملت ایران باشند.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مواردی وجود دارد که به نظرم در همین مهلت باقی مانده تعهد پزشکیان ایجاب می‌کند که تجدید نظر کند. من مخالف دولت نیستم و تمام انرژی و وقت خود را گذاشتم تا پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری رأی بیاورد و از هیچ کسی طلبی ندارم. توقع بنده از پزشکیان چند نکته است که لازم است مورد توجه قرار دهد.

نصیرپور متذکر شد: آقای پزشکیان! زمانی شما وارد عرصه انتخابات شدید که ناامیدی زیادی بر مردم غلبه کرده بود و امید را زنده کردید و تداوم امید به کارهایی است که شما انجام می‌دهید و اگر دقت نکنید، به زودی مردم دچار یأس می‌شوند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان شما به جوانان وعده دادید اما الان متوسط سن کابینه پیشنهادی شما حدود ۶۰ سال است. آقای پزشکیان شما به بانوان قول دادید، شما به مذاهب دیگر قول دادید البته فرصت فراهم است و ان‌شالله در سایر مناصب از ظرفیت آنها استفاده کنید.

وی تاکید کرد: توجه به قومیت نباید به قیمت دوقطبی سازی در جامعه باشد اما باید به قومیت‌ها توجه شود. ایران سرشار از قومیت‌های مختلف است و کسانی که به ترکیب کابینه از حیث قومیت انتقاد می‌کنند، باید بدانند که ما ۱۹ وزیر و ۳۳ استان داریم و باید روی مسائل ملی توافق کنیم.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: چرا دولت وفاق ملی را یک کلمه جدید می‌دانیم، در حالی که پیشرو وفاق ملی، آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و حسن روحانی هم اینگونه عمل کرد، ما باید از کلمات به جا استفاده کنیم. پزشکیان علاقه‌مند است از سلایق مختلف استفاده کنند و امروز هم نباید بر سر تقسیم غنایم و چپ و راست با هم دعوا کنیم.

نصیرپور تصریح کرد: آقای پزشکیان! توقع داریم که بر اساس سوگندی که خوردید پایبند حقوق ملت باشید و اقوام مختلف توقعاتی دارند و باید به آن توجه شود. آقای پزشکیان شما قول دادید که صدای بخش خاموش جامعه باشید که بخش خاموش جامعه از شما توقعات متفاوتی دارند و باید مورد توجه قرار گیرد. نباید بخش عمده جامعه را نادیده بگیریم و بعد بگوییم مردم در انتخابات بعدی مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: در مجلس ششم بنده نماینده نبودم اما چون کارمند مجلس بودم در جریان امور بودم و متاسفانه اشتباهاتی رخ داد و تحصن مجلس ششم حتماً اشتباه بود. ماجراهای انتخابات سال ۸۸ حتماً غلط بود و در تاریخ سیاسی ایران اتفاقات زیادی افتاده است، اما باید یکم گذشت کنیم و با هم هم افزایی کنیم و روی اشتباهات دیگران تمرکز نکنیم و روی اشتراکات هم تمرکز کنیم.

 

جلسات مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دوشیفته شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، نمایندگان موافقت کردند که جلسات هفته جاری مجلس شورای اسلامی تا روز چهارشنبه و تا پایان جلسات رای اعتماد، در دو شیفت صبح و عصر استمرار داشته باشد.

عکس یادگاری غلامرضا تاجگردون و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس در جلسه بررسی خط‌مشی و اصول کلی برنامه دولت

رای اعتماد مجلس به وزیران دولت مسعود پزشکیان

مسن‌ترین کابینه پس از انقلاب را دارید

مسلم صالحی نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف نسبت به کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم اظهار کرد: افتخار داشتم حدود ۶ ماه در کنار آقای پزشکیان در مجلس درس بیاموزم و از تجربیات ایشان در این مدت شنیدیم. برای او و تیم همراهشان که در مجلس حضور دارند آرزوی موفقیت دارم.

وی افزود: از نکات مثبت کابینه توجه به سلایق مختلف در انتخاب اعضای آن است این دولت جز معدود دولت‌هایی است که کابینه‌ای را به مجلس معرفی می‌کند که سلایق مختلف سیاسی در این کابینه حضور دارند و این می‌تواند یک فرصت بسیار خوب برای دولت باشد و می‌تواند نشانه‌ای از وفاق ملی نیز باشد.

نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی که به عنوان مخالف سخن می‌گفت، یادآور شد: کابینه وفاق ملی می‌تواند امید را در دل مردم ما روشن کند ا اگر نتوانیم صدای واحدی را از کابینه در آینده بشنویم این امید می‌تواند از بین برود و اختلاف‌ها بخواهد خودش را در سطوح مختلف نشان دهد کار کابینه را به چالش خواهد کشید.

صالحی خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم به بهترین شکل از فرصتی که رئیس جمهور ایجاد کرده است استفاده کنیم. امیدوارم خوشحالی مجلس در توجه به جنسیت در اعضای کابینه با رأی اعتماد خود را نشان دهد. و تنها یک خانم معرفی شده برای کابینا را از لیست حذف نکنند.

وی افزود: خانم‌ها ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند در مناسبات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مؤثر هستند و امیدوارم در سطوح سیاسی شاهد حضور آنها باشیم. توجه به کلیات سیاست‌های نظام و توصیه‌های مقام معظم رهبری را به عنوان نقاط مثبت برنامه‌های آقای پزشکیان می‌دانم.

صالحی مسئله جوانگرایی را که شعار رئیس جمهور بوده است، مورد توجه قرار داد و به رئیس‌جمهور که در مجلس نشسته بود، گفت: آقای رئیس‌جمهور قرار بود میانگین کابینه شما از نظر سنی پایین‌تر از این باشد و الان میانگین اعضای کابینه ۶۰ سال است و این مسن‌ترین کابینه بعد از انقلاب است.

معرفی یک خانم برای وزارت راه و شهرسازی  امیدهای جدیدی ایجاد کرد

زهرا خدادادی در جلسه مجلس شورای اسلامی در موافقت با اصول کلی برنامه دولت گفت: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که وحدت کلمه باید مبنای عمل همه کارگزاران نظام باشد و این موضوع را همواره مورد تاکید قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: دولت پزشکیان پرچم وفاق ملی را بلند کرده است و بعد از اعلام رسمی اسامی وزرای پیشنهادی به مجلس اولین چیزی که برایم تداعی شد، تحقق شعار رئیس‌جمهور یعنی توجه به وحدت و وفاق ملی و توجه به جناح‌های مختلف بود.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های بارز کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، تعهد رئیس جمهور به تقدم عنصر کارشناسی است. البته بعد از معرفی اعضای کابینه برخی از افراد با عینک سیاسی به موضوع نگاه کردند و گفتند که چرا برخی از وزارتخانه‌ها، از اردوگاه مقابل انتخاب شده است.

خدادادی تاکید کرد: بجز عنصر وفاق ملی و متکثر سیاسی، عنصر کارشناسی هم در اعضای کابینه پیشنهادی کاملاً برجسته است. وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بر اساس توان کارشناسی گزینش شده‌اند و این موضوع بسیار امیدوار کننده و نشان دهنده تعهد رئیس جمهور به وعده‌های انتخاباتی خود است.

وی با اشاره به معرفی یک خانم برای تصدی وزارت راه و شهرسازی گفت: این موضوع امیدهای جدیدی را در جامعه نخبگانی و جامعه زنان ایجاد کرده است.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: از اردیبهشت سال جاری که آن حادثه برای شهید رئیسی اتفاق افتاد، علیرغم تلاش زیادی که سرپرست ریاست جمهوری و وزرای دولت سیزدهم انجام دادند اما بسیاری از دستگاه‌ها اعلان با وقفه در فعالیت خود مواجه هستند و کشور نیازمند تعیین سریع اعضای کابینه است و نباید بلاتکلیف بماند.

انتظار داشتیم از زنان بیشتری در کابینه خود استفاده شود

سارا فلاحی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه ۲۷ مرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با اصول برنامه دولت چهاردهم گفت: ایران یک تن واحد است و اقوام، ادیان و مذهب گوناگون جان و روح آن هستند و کسی حق ندارد این تن واحد را شرحه شرحه کند.

وی بیان کرد: بنده به عنوان یک ایرانی، کرد، مسلمان و ایلامی اعلام می‌کنم که افتخارمان آن است که خون پاک اقوام و مذاهب گوناگون پای درخت تناور ایران ریخته شده و همه از آن حفاظت کرده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: کابینه پیشنهادی پزشکیان واجد نقاط ضعف و قوت است که نقاط قوت بر ضعف آن تسلط دارد. این کابینه متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعریف شده چرا که جامعه امروز ما از خالص‌سازی خسته شده و باید اجازه دهیم شاید برای اولین بار کابینه‌ای در آرامش شکل گیرد.

فلاحی ادامه داد: به واسطه هوشمندی رئیس جمهور شاهدیم وی از رقبای خود برای خدمت استفاده کرده و دست یاری به سوی آنان دراز کرده است. امروز جامعه ما خسته است و نباید برای آن خستگی بیشتری ایجاد کنیم.

وی گفت: در کابینه از چپ، راست و میانه روها استفاده شده اما از تندروهای طیف‌های سیاسی استفاده نشده و این یک نقطه قوت است. همچنین از چهره‌های جدید در کابینه استفاده شده و چرخش نخبگان عملیاتی شده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نقطه درخشان این کابینه، معرفی یک بانوی متعهد و متخصص برای وزارت راه و شهرسازی است که آسانسوری بالا نرفته است، وزارتخانه متبوع خودش را می‌شناسد و پشت سرش دلالان سیاسی نیستند بلکه نام پدر شهیدش است که روزگاری برای حفاظت از این سرزمین به شهادت رسید و امیدواریم مجلس با رأی اعتماد به وی اثبات کند که برای جمهوری اسلامی، مدیریت مردانه نیست.

فلاحی اظهار کرد: از دیگر نقاط قوت کابینه پیشنهادی چهاردهم آن است که تلاش شده وفاق ملی عملیاتی شود، البته ما از رئیس جمهور انتظار داشتیم از زنان بیشتری در کابینه خود استفاده کند و همچنین از خواهران و برادران اقلیت دینی و اهل سنت استفاده کند اما باید به این نکته توجه کرد که هنوز کابینه تکمیل نشده و نباید قصاص قبل از جنایت کنیم.

وی گفت: از دیگر نقاط قوت کابینه پیشنهادی رئیس جمهور آن است که ساختارشکنی نکرده است. البته انتظاراتی هم از رئیس جمهور و کابینه‌اش داریم از جمله آنکه مسیر فرار نخبگان را ببندند، سیاست خارجی عزتمندانه دنبال شود، تحریم‌ها خنثی شود و تسلیم زیاده خواهی‌ها نشویم.

همراهی مجلس و دولت موثرترین راه است

شاهرخ رامین در موافقت کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: نقطه مشترک برای رای به وزیران تعهد به جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: راه ایجاد وفاق تفکیک مردم به مذاهب و جنسیت نیست.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس افزود: همراهی مجلس و دولت موثرترین راه است.

تبعیض‌ها را به نفع مردم بشکنیم

ایزدخواه، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی نیست، افزود: امروز در هر دو جناح چوب تندروی‌ها و افراطی‌‌ها را خورده‌ایم در حالی که رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند دسته‌بندی اصولگرا و اصلاح طلب را قبول ندارند و این را مبنای قبیله‌گرایی دانستند و در سال جاری نیز تأکید کردند که از دو قطبی‌سازی پرهیز کنید و نقد اینجانب به جهت‌گیری‌های فرابخشی است که باید معیار انسجام در دولت باشد.

وی با یادآوری اینکه جزوه مندرج در سامانه توسط دولت جزوه خوبی است، گفت: توانمندسازی مردم موضوع مهمی است که مدنظر قرار گرفته اما جهت‌گیری‌هایی که عمدتاً در برنامه‌های وزرا مشاهده کردیم اینگونه نبوده و رئیس جمهور باید آن را مدنظر قرار دهد.

ایزدخواه با اشاره به عدالت اجتماعی یادآور شد: اینجانب از دانشجویانی بودم که در ابتدای دهه 80 بیانیه تقدیر از دکتر پزشکیان را به واسطه رویکرد ضد اشرافی‌گری و عدالت‌خواهانه امضا کردم اما این موضوع در برنامه‌های وزرای پیشنهادی کمرنگ بوده است و جز دو تا سه وزیر از جمله وزرای ورزش، کار و جهاد کشاورزی که عدالت در برنامه‌های آنها دیده شده در سایر وزرا این موضوع به درستی مدنظر قرار نگرفته است در حالی که علت اصلی نارضایتی مردم بی‌عدالتی، تبعیض و فقر است و رهبر معظم انقلاب 20 سال گذشته در مورد مبارزه بی‌امان با این مسائل تأکید کردند اما برخی مسئولان دولتی و مجلس به این موضوع توجه نکردند و با تعارف با این فرمان برخورد کردند و امروز اگر به عدالت برگردیم باید حقوق کارگر را پرداخت کنیم و اگر به دنبال توجه به کشاورزان هستیم باید کشاورز‌محوری را به جای کشاورزی‌محوری مدنظر قرار دهیم.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: همچنین اگر به دنبال مهار نظام یاغی بانکی به نفع مردم هستیم و می‌خواهیم نظام توزیع محصولات عادلانه شود باید عدالت را مدنظر قرار دهیم و تورم در ایران طبیعی نیست و ناشی از تبعیض‌های ساختاری است و کشور ثروتمند ایران که 7 برابر جمعیتش منابع دارد نباید دچار کمبود در تولید باشد و انتظار داریم این مهم محور اساسی در برنامه‌های دولت باشد. نمی‌شود یک وزیر رویکرد خود را کاهش شکاف نابرابری‌ها در حوزه بهداشت و آموزش اعلام کرده و وزیر دیگری گسترش بیمارستان‌های خصوصی را اعلام کند و به طور قطع این موضوع در کابینه ایجاد تعارض و تناقض می‌کند و امیدواریم رئیس جمهور همان روحیه عدالت‌محوری را که در اظهاراتشان تأکید کرد، داشته باشد.

وی با اشاره به رشد 8 درصدی گفت: رشد 8 درصدی در شرایطی که ما یک دهه را با حدود رشد صفر درصد پشت سر گذاشتیم، رشد شتابان است بنابراین وزرا باید پاشنه خود را محکم بکشند و از رویه و ساختارهای موجود عبور کنیم، رشد 23 درصدی محصولات غیرنفتی و معدن با تحرک و جهش محقق می‌شود.

ایزدخواه یادآور شد: بحث مردمی‌سازی اقتصاد را رئیس جمهور شهید دنبال کرد اما دولت ایشان در این اواخر شورای اقتصادی مردمی را تشکیل داد و نیاز است رئیس جمهور در روزهای نخست این مهم را مدنظر قرار دهد؛ مردمی‌سازی اقتصاد شعار نیست و یک راهبرد اساسی، قطعی و راهگشا است و نیاز است تبعیض‌ها را به نفع مردم بشکنیم و دست قاچاقچیان و دلالان را قطع کنیم و یک بار برای همیشه به جنگ شرکت‌های شبه دولتی بروید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه بحث جوانگرایی همچنان در فضای مدیریتی کشور مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، گفت: امیدواریم در انتخاب معاونان این جوانگرایی رعایت شود.

موفقیت دولت، موفقیت نظام است

سید مرتضی محمودی، نماینده موافق کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهار کرد: حمایت کامل از دولت چهاردهم را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر مخالفت می‌کنیم نقد سازنده داریم و نکاتی را عرض می‌کنیم که شاید در مسیر شکل گیری دولت کمک کند.

نماینده مردم تهران گفت: موفقیت این دولت موفقیت همه ما و نظام جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است.

گفت‌و‌گوی قسیم عثمانی، سید محمود نبویان و مالک شریعتی در حاشیه سخنرانی موافقان و مخالفان

رای اعتماد مجلس به وزیران دولت مسعود پزشکیان

نظام سلامت پاشنه آشیل دولت چهاردهم است

سید جلیل میر محمد میبدی در موافقت کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: پزشکیان بسیاری از دغدغه‌هایی که شما دارید در برنامه دیده شده است.

 وی ادامه داد: دولت وفاق ملی به معنای سهم خواهی نیست. دولت فقط وزیران نیستند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس افزود: ا‌نشاءالله با قولی که پزشکیان دادند حتماً از همه ظرفیت‌های نظام استفاده خواهد شد.

وی گفت: نظام سلامت پاشنه آشیل دولت چهاردهم است.

واکنش قالیباف به سخنان قسیم عثمانی: نباید دوقطبی ایجاد کنیم

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس و انتقاد وی از عدم به کارگیری جامعه اهل سنت در کابینه چهاردهم، گفت: بنده اخیراً در صحن مجلس یک نطق داشتم و یکی از موضوعاتی که مطرح کردم درباره ادیان، مذاهب و سلایق سیاسی بود.

دولت وفاق ملی بدون اهل سنت؟

محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس دوازدهم، در نطق مخالفت با کلیات کابینه پزشکیان، اظهار کرد: «گفتمان آقای پزشکیان در انتخابات گفتمانی را مطزح کردید که مورد موافقت اکثریت رای دهندگان و حتی آنان که شرکت نکردند، قرار گرفت. شما بخش قابل توجهی از مردم را با حاکمیت آشتی دادید. مردم به تغییر رای دادند و به جریان عقلانی و منطقی اصلاح‌طلبی روی آوردند اما ترکیب کابینه شما هرگز نشان دهنده تغییر در هیچ حوزه‌ای نیست. اقای پزشکیان! وفاق ملی با جمع اضداد فراهم نمی‌شود. شما دولت اشتراکی تشکیل دادید.» پزشکیان با تشکیل دولت «وفاق ملی» هزینه سنگینی پرداخت کرده است.»

عثمانی تصریح کرد: «شما به دنبال وفاق ملی بودید، با نادیده کرفتن جمعیت ۱۵ میلیونی اهل سنت و حذف انان از دایره انتخاب کابینه، می‌توانید این شعار را عملیاتی کنید؟ وفاق ملی منهای ما؟ منهای کردها؟ منهای بلوچ‌ها؟ منهای ترکمن‌ها؟ مگر می‌شود؟ به مخالفان خود سهم دادید، اما به ۱۵ میلیون اهل سنت هیچ ندادید. حال می‌گویید اهل سنت.»

اعتراض قسیم عثمانی، نماینده بوکان به نبود اهل سنت در کابینه پیشنهادی

پزشکیان با تشکیل دولت «وفاق ملی» هزینه سنگینی پرداخت کرده است

«رضا علیزاده» نماینده ورزقان در مجلس در موافقت با برنامه های پیشنهادی دولت چهاردهم، اظهار کرد: صداقت، شهامت، پاکدستی، وفای به عهد اقای پزشکیان را در جریانید، لذا مردم هم در انتخابات به او رای دادند و ما هم افتخار میکنیم امروز در خدمت رییس جمهور پاکدست هستیم.

وی ادامه داد: تشکیل دولت وفاق ملی پس از چند دهه اتفاق افتاده است لذا باید قدردان این مهم باشیم. پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و با معرفی این کابینه هزینه سنگینی را پرداخت کرده است.

نماینده ورزقان در مجلس افزود: اگر به دنبال تشکیل وفاق ملی هستیم مجلس هم باید همراهی کند. نباید به بهانه های کوچیک در راستای تشکیل دولت وفاق ملی سنگ اندازی کنیم.

رئیس جمهور سلایق مختلف را در معرفی کابینه دیده است

روح‌الله متفکر آزاد نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو به عنوان نماینده موافق نسبت به برنامه‌های دولت چهاردهم که رئیس جمهور در صحن علنی بخش‌هایی از برنامه دولت را قرائت کرد، بیان کرد: سلایق مختلف در جایگاه‌های متعدد متکثر حکمرانی نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی مستقر و مستحکم است آنهایی که تبلیغ می‌کنند نظام همیشه بر یک سلیقه در اداره کشور می‌چرخد، نشان می‌دهد این‌طور نیست.

وی افزود: با اشاره به اینکه در دوره‌های مختلف رؤسای جمهور با رویکردهای مدیریت داشتند، افزود: خطوط کلی نظام محکم، مستقر و پابرجا است است. در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی؛ و درمان، اقتصاد، سیاست خارجی و همه این مواردی که شاهد هستیم. آقای رئیس جمهور برنامه‌هایی را ارائه کردند که من بخشی از حرف‌هایم در رابطه با نکات این برنامه است.

متفکر آزاد گفت: همه ما به قاعده عقلانیت در حکمرانی ملتزم هستیم. علاوه بر سلایق سیاسی کارآمدی برای مردم موضوعیت دارد. لذا موفقیت رئیس جمهور و دولت که از مجلس رأی خواهد گرفت. موفقیت نظام جمهوری اسلامی، حتماً در این راستا ما کمک حال دولت خواهیم بود.

این نماینده موافق برنامه‌های دولت خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در معرفی کابینه، سلایق مختلف رو دیده است و این را مشاهده کردیم که او به این شعار خود که وفاق ملی بود عمل کرده است به من نوبه خودم از او تشکر می‌کنم و فهم حکمرانی مجلس ایجاب می‌کند که متوجه این موضوع باشد و پالس مثبت به او دهد.

پزشکیان به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیر حذفی است

محمد مهدی فروردین نماینده فیرزوآباد به عنوان نماینده موافق با برنامه‌های اعلامی دولت توسط مسعود پزشکیان در صحن علنی مجلس و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزاری پیشنهادی، اظهار کرد: خیلی خوشبختم امروز از برنامه‌های رئیس جمهوری به عنوان موافق دفاع می‌کنم که به فرمایش مقام معظم رهبری شخصیتی فاضل و مردمی است. عنصر تعاملی ما نباید حذف باشد بایستی به سوی جذب رفت.

او با بیان اینکه جریان‌های سیاسی داخلی در ۴۰ سال گذشته نتوانستند همدیگر را از عرصه سیاست حذف کنند، گفت: هر کدام در مقاطعی قصد حذف یکدیگر را داشتند، اما پویایی جامعه ایرانی برنامه تاریخی این سرزمین اجازه برخورد حذفی را تاکنون نداده است.

وزرای پیشنهادی پزشکیان برای وزارتخانه‌های کشاورزی و کشور در شرایطی در صحن علنی مشغول رایزنی با نمایندگان هستند که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس، این اقدام تخلف محسوب می‌شود.

رای اعتماد مجلس به وزیران دولت مسعود پزشکیان

 

رای اعتماد مجلس به وزیران دولت مسعود پزشکیان

طعنه نمایندگان پایداری به پزشکیان

علیرضا کوچک‌نژاد، نماینده عضو جبهه پایداری مجلس دوازدهم در تذکر قانون اساسی با انتقاد از تخلف هیات رئیسه مجلس از آیین نامه داخلی مجلس، اظهار کرد: «هیات رئیسه به آیین نامه داخلی مجلس به خصوص ماده ۱۹۵ آن بی‌توجهی کرده است. این ماده می‌گوید که نمایندگان اگر تخلفی مربوط به آیین داخلی مجلس که به همان جلسه مربوط است را مشاهده کردند، حق دارند در همان زمان مطرح کنند. من قصد بهانه گرفتن ندارم ولی امیدوارم با ریاست شما، مجلس موجب سربلندی ملت ایران شود، می‌خواهید باور کنید، می‌خواهید باور نکنید.» او ادامه داد: «ماده ۲۰۲ می‌گوید که رئیس جمهوری موظف است برنامه کلی خود را در کنار اسامی وزرا به مجلس اعلام کند. این برنامه به شما ارائه شده است که در اختیار ما بگذارید؟ البته ایراد نمی‌گیرم چون اقای پزشکیان همواره گفته است که برنامه‌اش، برنامه هفتم است و سیاست‌های ابلاغی. الان سوال من این است که دوستان با چه چیزی مختلفت می‌کنند؟ با برنامه هفتم؟ با نهج البلاغه؟ با چه چیزی مخالفت می‌کنند وقتی برنامه‌ای ارائه نشده است.»

علیرضا سلیمی، دیگر نماینده مجلس نیز با اظهارات مشابه کوچک‌نژاد بیان کرد: «در ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس آمده که قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه دولت، نمایندگان موافق و مخالف برنامه و خط مشی دولت، صحبت می‌کنند. رئیس جمهوری می‌گوید برنامه‌ام، برنامه هفتم است. ایشان برنامه جداگانه‌ای که ندارند، الان ما با برنامه هفتم موافقت و مخالفت کنیم؟ این ۱۰ نفر و ۱۵۰ دقیقه، درباره چه چیزی قرار است حرف بزنند. وقتی رئیس جمهوری برنامه‌ای به مجلس ارائه نداده‌اند، موافقت و مخالفت ما با سند چشم انداز و برنامه هفتم توسعه، معنا ندارد.» او تصریح کرد: «اصل ۱۲۱ قانون اساسی رئیس جمهوری قسم خورده که به قانون عمل کنند. رئیس جمهوری باید بگوید درباره تامین اجتماعی، اموزش و پرورش، مسکن و موضوعاتی از این دست را باید بیان کنند. این موضوعات در برنامه هفتم نیست.» محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را برعهده داشت، در واکنش به تذکرات مطرح شده، گفت: «اگر قرار باشد بعد از هر صحبت، یک اخطار و تذکر قانون اساسی مطرح شود، ما باید هفت هشت روز در اینجا بحث کنیم. عمده تذکرات هم وارد نیست، دوستان مراعات زمان را بکنند.»

اصل بر تفاهم و همکاری میان مجلس و دولت است

علی بابایی کارنامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی اظهار کرد: انتظار داشتیم رئیس جمهور در جریان دفاع از وزرای پیشنهادی خود فقط به تبیین سیاست‌های کلی نمی‌پرداخت و مقداری هم به صورت جزیی تر سخن می‌گفت.

وی توضیح داد: مجلس و دولت خوشبختانه درباره کلیات مسائل کشور فهم مشترک دارند اما لازم بود رئیس جمهور درباره موارد جزیی سخن می‌گفت و به صورت مصداقی توضیح می‌داد که چرا فلان فرد را برای وزارتخانه‌ای معرفی کرده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصل بر تفاهم و همکاری میان دولت و مجلس است اما لازم بود رئیس جمهور در صحن مجلس به صورت شفاف‌تر و روشن‌تر سخن می‌گفت.

انتظار داشتم پزشکیان برنامه‌های خود را دقیق بیان کند

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای پزشکیان نطق امروز شما مانند مناظرات بود. انتظار داشتم شما به صراحت دیدگاه‌های خود را درباره موضوعاتی مانند ارز بیان کنید.

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و اصول کلی دولت چهاردهم عنوان کرد: آقای پزشکیان خودتان فرمودید که از نقد منصفانه استقبال می‌کنم و از بی انصافی بدم می آید. شما را آدمی صادق، با اراده و صریح و شفاف می‌دانم. بیشتر وزرای شما به نظر می آید رای اعتماد را خواهند گرفت. نطق امروز شما مانند مناظرات بود. انتظار داشتم شما به صراحت دیدگاه های خود را درباره موضوعاتی مانند ارز بیان کنید.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس و دولت در شرایطی استثنایی باهم کارها را شروع کرده اند و برنامه هفتمی نیز برای ما وجود دارد.  مجلس همه قوانین برنامه هفتم را قبول ندارد. انتظار داشتیم همان روزی که اسامی وزرا آمد، برنامه های کلی دولت نیز به دست ما می‌رسید. جنابعالی بفرمایید برنامه شما برای اجرای عدالت چیست؟ در خصوص زنان، خانواده و جمعیت مطالب قابل قبولی در اصول برنامه دولت نیامده است.

این نماینده مجلس گفت: انتظار داشتیم رییس‌جمهور امروز بالاخره برنامه های دقیق خود را بیان کند. آقای رییس‌جمهور برای مسکن چه برنامه ای دارید؟ برای رانت چند نرخی بودن ارز چه راهکاری دارید؟دولت چه برنامه‌ای برای یارانه های پنهان و آشکار دارد؟ موضوع اتباع بیگانه و خدمات و انرژی که مصرف می‌کنند برای مردم مهم است. نمی‌گویم همه این‌ها بروند اما خدمات کشور باید در مرحله اول برای ایرانیان باشد.

برنامه رئیس‌جمهور به مجلس باید روشن و شفاف باشد

رحمت‌الله نوروزی، نماینده گلستان در جلسه علنی صبح امروز (شنبه ۲۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با بیان اخطار قانون اساسی اظهار کرد: رئیس جمهور بارها بر ضرورت اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تاکید کرده است و بر این اساس انتظار داشتیم که امروز برنامه روشنی درباره نحوه عملیاتی شدن برنامه هفتم توسعه ارائه کند.

وی بیان کرد: برنامه ارائه شده از سوی رئیس جمهور بسیار ارزشمند بود اما ما تصویر روشنی به دست نیاوردیم و انتظار داشتیم وی شفاف‌تر درباره مشی و برنامه کلی دولت سخن بگوید.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان گلستان جزو چهار استان آخر در سرانه است و انتظار داشتیم رئیس جمهور نقشه راه روشنی برای رسیدگی به استان‌های کم برخوردار در جلسه علنی امروز مجلس ارائه می‌داد.

*******************************************************************

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت:

*در وهله اول خدمت رئیس جمهور خیر مقدم عرض می‌کنم؛ ایشان فرزند مجلس هستند و امروز هم به خانه خودشان آمدند. همچنین به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، معاونان و مشاوران رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم خیر مقدم عرض می‌کنم.

*در هفته گذشته جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظمی بین وزرای پیشنهادی دولت و همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. حداقل از ۸ صبح تا ۸ شب و بعضاً تا پاسی از شب، کمیسیون‌های مجلس جلسات خود را ادامه دادند و فکر می‌کنم شناخت بسیار خوبی از بعد کارشناسی بین نمایندگان مجلس و وزرای پیشنهادی به وجود آمد.

*امیدوارم با همدلی و بررسی‌های دقیق و جنبه‌های کارشناسی بتوانیم در پایان وقت قانونی که بیش از ۳۶ ساعت در نظر گرفته شده و وقت مفیدی است، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس را انجام دهیم و در نهایت روز چهارشنبه به رای گیری نهایی درباره وزرای پیشنهادی برسیم.

* خواهش بنده از همه همکارانم آن است که نظم و انضباط را در طول بررسی جلسات رای اعتماد رعایت کنند تا بتوانیم از وقت خود به خوبی استفاده کنیم و جلسات را با کار کارشناسی و دقت بیشتر و توجه همه دوستان به مباحثی که مطرح می‌شود، داشته باشیم.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافت و سخنرانی کرد. 

بخش‌هایی از سخنان پزشکیان را می‌خوانید:

*شرایط امروز خطیر است. امروز فرصتی است برای شنیدن صدای ملت و خواست آنها برای تغییر، فرصت وفاق به دور از بحران‌های پیش رو. فرصت برآمده از انتخابات فرصتی برای همکاری دولت و ملت است. دولتی که معرفی شده دولت وفاق ملی است که خود را دولت همه ملت ایران می‌داند.

*رهبری به صراحت گفتند توفیق دولت موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از حفاظت از امید ایجاد شده در اقشار مختلف مردم است. اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود سرخوردگی شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال سرمایه‌هاست. مسائل جامعه مزمن شده و مردم احساس نارضایتی دارند. بی‌میلی مردم برای حضور در انتخابات نشانه همین دلسردی‌ها است.

*چشم‌اندازی که وجود دارد و رهبری ترسیم کرده‌اند ایرانی را تصویر می‌کند که توسعه‌یافته و جایگاه اول اقتصادی و علمی در منطقه و الهام‌بخش برای جهان اسلام است. این هدف محقق نمی‌شود مگر این‌که به این چشم‌انداز باور داشته باشیم. هیچ دین و باوری هیچ پیغمبر و امامی در قبال هیچ انسانی قدم از عدالت این طرف‌تر نگذاشته است. تمام دعوا بر سر عدالت است و تمام بحث این است که مردم از ما راضی باشند. مردم از ما راضی نیستند. مقصر ما هستیم نه آمریکا.

*با روندی که در گذشته داشتیم کار درست نمی‌شود. اگر قرار بود درست شود که تا حالا شده بود. ادبیاتی که دستور می‌دهیم و بقیه باید رعایت کنند چند تالی فاسد دارد. قلب را سیاه می‌کند و انقلاب‌ و دگرگونی را نزدیک می‌کند.  مجبوریم با تمام قوا و دستگاه‌ها تعامل مثبت داشته باشیم تا به دولت وفاق ملی برسیم و بحران‌ها را حل کنیم. باید انعکاس صدای بی‌صدایان، محرومان، گوش سپردن به طردشدگان و حاشیه‌نشینان و کسانی که تریبونی ندارند، باشیم.

*تصمیم درست مبتنی بر شواهد است نه دستور و رای یک نفر و یک جریان نیست. ارزش دیگری که به آن اعتقاد داریم فساد ستیزی است. به آزادی بیان معتقدیم. 

*اوایل انقلاب تصور می‌کردیم سرمایه‌دار و تولیدکننده آدم‌های بدی هستند و استثمارگر هستند اما حضرت علی در نامه به مالک اشتر همه اقشار را نام می‌برد و به تجار که می‌رسد می‌گوید لشکر و حکومت و... امکان ندارد پایدار باشد مگر به برکت تجار و صنعتگران. این مملکت زمانی مستقل و پایدار است که  تجار و سرمایه‌داران و صنعت‌گران بتوانند فعالیت کنند. ما‌ برای خدمت به مردم آمده‌ایم، نه حکومت بر آنها.

پزشکیان: وضعیت امروز زیبنده مردم نیست

*کاهش سرمایه اجتماعی را شاهد هستیم که نقطه ضعف است. رواج رشوه و فساد، رانت اطلاعاتی و مالی نقاط قوت را به ضعف تبدیل کرده است.  در انتخابات امیدی خلق شد که حفظ آن اهمیت دارد.  ما در مرکز راهبردی انرژی جهانیم و بالغ بر هفتاد درصد ذخایر نفتی در این منطقه است. ما در بریکس، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شانگهای و در قراردادهای بلند با روسیه و چین هستیم که جز فرصت‌های ما است.

*۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی داریم. نقش ایران در ترانزیت بین‌المللی  بی‌نظیر است. مرزهای طولانی دریایی در شمال و جنوب داریم و با ۱۵ کشور مرز مشترک داریم. ما نسبت به فرصت‌ها سازنده عمل نکردیم.»

*آمریکا در صدر تهدیدهاست. به اتکای وحدت نظری و تجربی مسائلی را می‌توان حل کرد. ایران امروز برای عبور از بحران‌ها نیاز به مشارکت و همبستگی و دولت ملی دارد؛ زمان مفاهمه است نه مقابله و‌ مناظره.  مفهوم وفاق ملی، رابطه دوطرفه است و همه باید کنار هم قرار بگیریم. دولت من دست تفاهم به سوی همه فعالان سیاست و خدمت دراز کرده است. این تصور که می‌توان یک مساله را بدون پیوستگی‌هایی که با دیگر مسائل دارد، تصور نادرستی است.

صحن مجلس هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان

*ما نیازمند اراده برای اجرای قانون هستیم. نمایندگان محترم، رهبری در مراسم تنفیذ اولویت اصلی کشور را حل وضعیت اقتصادی  دانستند. نظرسنجی‌ها هم همین را نشان می‌دهد.

*توان تولید کشور است که نشان دهنده قدرت ملی است. چرا چند دهه بعد از انقلاب هنوز نتوانستیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟ ممکن است اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد اما ریشه اصلی تداوم مشکلات نبود سازوکار اجماع‌سازی است.  نبود اجماع ملی مانع اصلاحات اقتصادی و سیاسی است. پایین بودن نرخ رشد اقتصادی ریشه در تحریم و روابط خارجی دارد.  مصرف‌کننده تولیدکننده و صادر کننده گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند. جوان ما بیش از نیمی از عمرش را در دوران تحریم گذرانده است.

*برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اجماع‌سازی در داخل داریم. ما بر موضوع ایران برای همه ایرانیان توافق داریم. روی استفاده از روش‌های علمی برای حل مشکلات کشور توافق داریم.نباید مصلحت‌های‌بلند مدت مردم را فدای رضایت‌مندی کوتاه مدت خود کنیم. وزرای من باید درهای وزارتخانه‌ها را  به روی افکار مختلف باز بگذارد.

*چشم‌انداز ما، سیاست‌های کلی و برنام توسعه است. نزدیک به ۱۰ هزار ساعت شورا‌ نشسته و گزینه‌ها را بررسی کرده‌ است.

*تیمی که معرفی کردیم، نمادی از وفاق است. از روحانی و رییسی و احمدی نژاد و خارج از دولت و ... استفاده کرده‌ایم.  این شما هستید که به ما کمک کنید تا بتوانیم در ساختار اداری ادامه دهیم.  ما را در رسیدن به وفاق یاری کنید. اختلافات را کنار می‌گذاریم. من هم عیب دارم. این هنر نیست که عیب من را ده برابر کنید . هنر این است که عیب من را بپوشانید.

*وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است؛ این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم. آنچه باعث می‌شود، هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.

*مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویه‌‎های جاری قادر به حل مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی میلی آنان برای مشارکت در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی‌هاست.

*همچنان مردم ما نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند و اگر رویه اثربخشی برای حل مشکلات به کار گرفته شود با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد.

*رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، توسعه زیرساخت‌ها، تحصیل و تأمین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است.

*هم اکنون کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بی‌عدالتی و ناترازی در بخش‌های چارچوب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است.

*دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه مردم ایران و ملتزم به تأمین حقوق منافع ملی است. التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه، محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام خواهد بود. آنچه که امروز در میان روند همکاری دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می‌شود آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است.

*رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام کردند که توفیق دولت، موفقیت نظام است؛ لذا چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات کشور و کاستن از رنج‌ها معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشرهای مختلف مردم است.

*چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای پاسخگویی به خواسته مردم است، لذا اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود، سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایه‌هاست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها