|

حماس: فقط برای تحمیل خواسته‌های آمریکا تلاش می‌شود

یکی از مسئولان ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اشاره به مذاکرات دو روز گذشته در دوحه قطر گفت: مذاکرات و توافق واقعی در جریان نیست و ما فقط شاهد تلاش برای تحمیل خواسته های اسرائیل و آمریکا به مقاومت هستیم.

حماس: فقط برای تحمیل خواسته‌های آمریکا تلاش می‌شود

به گزارش شبکه شرق، «سامی ابوزهری» از مسئولان ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اشاره به مذاکرات دو روز گذشته در دوحه قطر گفت: مذاکرات و توافق واقعی در جریان نیست و ما فقط شاهد تلاش برای تحمیل خواسته های اسرائیل و آمریکا به مقاومت هستیم.

ابوزهری در گفت وگو با تلویزیون «العربی» افزود: رژیم اشغالگر از به نتیجه رسیدن هر تلاشی برای دستیابی به توافق آتش بس جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: رژیم ساراییل از پذیرش بندهای مورد توافق در مذاکرات گذشته، خودداری و واشنگتن به طور کامل از موضع و خواسته های این رژیم حمایت می کند.

ابوزهری اضافه کرد: سخن از نزدیک بودن دستیابی به توافق، توهم است و آنچه از طریق میانجی ها شنیدیم، نشانه عقبگرد کامل در مذاکرات و نقض مفاد مورد توافق در مذاکرات ۲ جولای (۱۲ تیرماه) است.

این عضو ارشد حماس بیان گفت: واشنگتن تلاش می کند تا از هر اقدامی در منطقه علیه دشمن اسراییلی جلوگیری کند.

مذاکرات آتش‌بس غزه که روز پنجشنبه در دوحه قطر آغاز شد، روز جمعه بدون نتیجه پایان یافت.

کشورهای قطر، مصر و آمریکا به عنوان میانجی های مذاکرات آتش بس در بیانیه ای مشترک، پایان این مذاکرات را در پایتخت قطر اعلام کردند.

در این بیانیه آمده که مقامات بلندپایه سه کشور به عنوان میانجی، با هدف دستیابی به توافق برای آتش بس در نوار غزه و آزادی اسیران، در گفت وگوهای فشرده ای شرکت کردند و این گفت وگوها در فضایی جدی و سازنده برگزار شد.

بر اساس این بیانیه، آمریکا روز جمعه پیشنهاد دیگری به طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه کرد که می تواند به کاهش اختلاف ها منجر شود و این پیشنهاد که مورد حمایت دوحه و قاهره قرار گرفت، با اصول پیشنهاد «جو بایدن» که در تاریخ ۳۱ می ۲۰۲۴(۱۱ خرداد ۱۴۰۳) ارائه شده بود و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مطابق است.

این بیانیه افزود: این پیشنهاد براساس نقاطی است که هفته گذشته بر آن توافق شد و می تواند شکاف ها را کاهش دهد، به صورتی که شرایط اجرای سریع توافق را فراهم کند.

تیم های فنی در روزهای آینده، بر جزئیات اجرای این توافق و جزئیات اقدامات انسانی و اقدامات متعلق به اسیران، بحث خواهند کرد.

براساس این بیانیه، مقامات بلند پایه سه کشور، اواخر هفته آینده در شهر «قاهره» پایتخت مصر، به منظور دستیابی به توافقی براساس شروطی که روز جمعه مطرح شده، نشستی را برگزار می کنند.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها