|

آغاز بررسی صلاحیت صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی/ تایید صلاحیت صادق از سوی کمیسیون عمران/ صادق: تلاش خود را برای تأمین مسکنی در شأن مردم به کار خواهم بست / نماینده مخالف: خانم صادق مثل یک شیرزن ایستاد و نگذاشت کسی رانت بدهد

جلسه بررسی صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

آغاز بررسی صلاحیت صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی/ تایید صلاحیت صادق از سوی کمیسیون عمران/ صادق: تلاش خود را برای تأمین مسکنی در شأن مردم به کار خواهم بست / نماینده مخالف: خانم صادق مثل یک شیرزن ایستاد و نگذاشت کسی رانت بدهد

به گزارش شبکه شرق، کمیسیون‌ عمران و راه و شهرسازی مجلس دوازدهم صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تایید کرد. این کمیسیون وزیر پیشنهادی را «حق جو و منصف» خواند.

 

 

اعتراض قالیباف بی‌نظمی صحن مجلس
قالیباف میکروفن مقصودی نماینده موافق صادق‌مالواجرد را قطع کرد چون تذکر در دستور نبود.

 

 

 

 

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر/ مخالف

خانم صادق، من آیه‌ای از قران را که خواندم که می‌گوید مسکن اسباب اسایش است. اساسا در قران داریم که شب و همسر و مسکن، مایه اسایش است. او از نظر اشراف به قوانین و اطلاع از حوزه‌های تخصصی کم‌نظیر است و کسی نمی‌تواند او را نادیده بگیرد.

 

ما نیاز به ۵ میلیون مسکن داریم ولی در گذشته این موضوع بر زمین مانده است. دغدغه اول ما این است که نکند دولت سیاست انقباضی و کوچک‌سازی واحدهای مسکونی را پیش ببرد. این دغدغه ماست. در حوزه انتخابیه بنده، ۲۰ هزار نفر متقاضی مسکن هستند. همین سیاست انقباضی اجازه نداد برای ساخت مسکن زمین در اختیار افراد قرار بگیرد.

 

راهی جز توسعه و گسترش شهرها و اعطای زمین و اماده سازی زیرسازها برای ساخت مسکن ارزان قیمت وجود ندارد. در زمانی که تراکم نفر در هکتار حدود ۱۰۰ نفر بود، در بابک کرمان و میبد یزد، ۲۵۰ نفر تعیین شده است، این یعنی سیاست انقباضی و تراکم. ما شما را انسانی متخصص و شریف می‌دانیم اما دغدغه مندیم، اگر جواب صریح ندهید، خدمت شما نخواهیم بود.

 

یکی از نگرانی‌هایی که ما داریم آن است که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صورت کسب رأی اعتماد سیاست انقباضی و کوچک سازی واحدهای مسکونی را دنبال کند در حالی که ما زمین کم نداریم. در حوزه انتخابیه بنده ۲۰ هزار نفر متقاضی مسکن هستند و عملاً سیاست‌های انقباضی اجازه نداده تا زمین صرف مسکن سازی شود.

 خانم صادق، ما شما را فردی شریف و متخصص می‌دانیم اما نسبت به برخی از سیاست‌ها دغدغه مند هستیم و اگر جواب صریحی به سوالات ما ندهید، نمی‌توانیم به شما رأی اعتماد دهیم.

 

منان رئیسی، نماینده قم/ مخالف

چرا باید با یک تصمیم اشتباه کاری کنیم که دیگر نه فرزندان شهدا و نه زنان دیگر امکان ورود به دولت را نداشته باشند.

 

فرشاد ابراهیم‌پور، نماینده ایذه/ موافق

کسی که قرار است سکان هدایت این وزارتخانه را در دست بگیرد که  تا آخر برنامه هفتم باید تعداد ۵ میلیون واحد مسکونی بسازد و بافت فرسوده را ۲۰ درصد کاهش دهد که خانم صادق می‌تواند با توجه به تجربه‌اش در مسکن و راه سازی انجام دهد.

او نه تنها یک مدیر اجرایی بلکه استراتژیست است و می‌داند توسعه پایدار چطور شکل می‌گیرد. 

 

توسعه شهری تنها در ساخت و ساز نیست بلکه باید به روح و جان شهرها توجه کرد. صادق باور دارد که توسعه شهری باید در هماهنگی کامل با طبیعت باشد. او مخالف ساخت و سازها بدون معیارهای زیست محیطی است. ما نمی‌توانیم از حوادث سیل شیراز و متروپل آبادان بی‌توجه باشیم چرا که به دلیل رعایت نکردن ضوابط جان شهروندان گرفته شد. 

 

در کنار لزوم تامین مالی از مزایای تفکر صادق اعتقاد به تشکیل معاونت اقتصادی برای تامین مالی پروژه‌ها است. 

 

زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و نیمی دیگر را به دنیا می آورند و گویی همه جامعه هستند.

 

ناترازی در بودجه عمرانی و آمار بالای طرح‌های عمرانی نیمه تمام که در حوزه‌های انتخابیه همه ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود دارد. به خصوص طرح‌های توسعه جاده‌ای و ریلی آمار کشته و تصادفات جاده‌ای و کمبود ناوگان حمل و نقل برون شهری در حوزه مسافر بسیاری از موارد دیگر چالش‌های وزیر راه و شهرسازی است.

 

باید ۲۰ درصد نیز بافت فرسوده را کاهش دهند. وزیر پیشنهادی با تخصصی که در حوزه راه و شهرسازی دارد به مسائل فنی و شهرسازی با دیدگاه جامع می‌نگرد که نه طرفدار توسعه افقی و نه طرفدار توسعه عمودی است.

 

فاطمه محمد بیگی، نماینده قزوین/ موافق 

امروز خانم صادق به عنوان کسی که با ۸ وزیر کار کرده و با زیرمجموعه‌های این وزارتخانه‌ ارتباط کاری داشته، وزارتخانه را مثل خانه خود می‌شناسد و به آن اشراف دارد.

او یک مادر است و دومین وزیر جوان دولت است و همکاری را در این وزارتخانه ایجاد خواهد کرد. رزومه او نظم و مبارزه با فساد را نشان می‌دهد. 

در دوران او طرح تصویب حریم بارگاه امام رضا محقق شد. ۸۵۰ طرح توسعه‌ای را به تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی رسانده چگونه می‌تواند با توسعه شهری مخالف باشد؟ 

اگر خانم فرزانه آقای صادق هم بودند به خاطر شایستگی‌هایشان به ایشان رای می‌دادم. برنامه‌های صادق منطق و در راستای برنامه هفتم است. برادران به میدان بیاید و خواهر خود را به صدرات برسانید.

 

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز/ مخالف

فردا معلم و بازنشسته و جانبازی که به دفتر من و شما مراجعه می‌کنند و می‌گویند برای تهیه مسکن چه کنیم؟ وام که نمی‌دهیم. من هم مخالفم که زمین کشاورزی را تبدیل به مسکونی کنیم. 

زنان می‌توانند وزارتخانه اداره کنند چه کسی گفته نمی‌توانند؟ مساله ما این نیست. ایشان جز معاونان پاکدست وزارتخانه بوده است. 

ایشان مثل یک شیرزن ایستاد و نگذاشت رانت بدهند. کی گفته زن نمی‌تواند وزیر شود. 

خانم صادق در شهرداری تهران مسئولیت داشته. ما در تهران تراکم جمعیت در بافت فرسوده  ۵۰۰ نفر در هکتار است.

یک برادری گفت این همه آقایان کار نکردند ایشان هم کار نکرد استیضاحش می‌کنیم. مردم ما را به مجلس فرستادند که این طور کار کنیم؟

در حوزه راه تکالیفی داریم ۲۳۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی داریم و ۲۰۰ هزار میلیارد برای نگه‌داری آن نیاز داریم. کل منابعی که مجلس سال گذشته در اختیار وزارت گذاشت ۲۰ هزار میلیارد. چطور تامین منبع می‌کنید؟ می‌گویید تهاتر نفت؟ رستم قاسمی که در این کار تجربه داشت نتوانست تهاتر کند. 

ایرلاین‌ها در حال ورشکستگی هستند. قیمت‌ها هم بالاست. گفتند هواپیما و ایرلاین خارجی می‌آوریم که البته هزینه هر صندلی خارجی ۵۰ دلار است. با این قیمت دلار هزینه نهایی چقدر می‌شود؟

 

 وام ازدواج که می‌گویند نمی‌توانند بدهند. ما باید برای اعطای وام مسکن فکری کنیم. بنده مخالفم چه زمین‌هایی کشاورزی رتبه ۱ و رتبه ۲ که به امنیت غذایی کشور گره خورده است صرف ساخت و ساز شود.

 

 ایران مقتدر اسلامی زمین کم ندارد و چه کسی گفته است که ما از زمین‌های کشاورزی برای ساخت و ساز استفاده کنیم؟

 

 زنان و دختران ایرانی همواره افتخار آفریدند و ما مخالف حضور بانوان نیستیم و زنان می‌توانند وزارتخانه اداره کنند و اجحاف است اگر بگوییم که زنان نمی‌توانند وزیر شوند.

 

 بنده در مجلس یازدهم عضو کمیسیون عمران مجلس بودم و به خوبی دیدم که خانم صادق جزو مدیران پاکدست وزارت راه و شهرسازی بود، اما وی فقط یک بیست و پنجم این وزارتخانه را مدیریت کرده است.

 

 چه کسی گفته است که زن در این مملکت وزیر نشود؟ این حرف توهین به بانوان است. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در شهرداری تهران هم مسئولیت داشته است.

 

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یک برنامه کلی به مجلس ارائه داده است. برنامه پیشنهادی وی با اسناد بالادستی تطابق داده شده است و امتیاز آن ۲۲ بود. سپس وی یک برنامه جدید ارائه داد که بارگذاری شده است. وی گفته است که اصلاح ساختار وزارت راه و شهرسازی را انجام می‌دهد که باید بگوید چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد.

 

 درباره حوزه راه نیز ما تکالیفی را برای وزیر راه و شهرسازی در نظر گرفتیم. ما راه‌های اصلی و فرعی زیادی داریم و اگر بخواهیم این راه‌ها را نگه داریم، ۲۰۰ میلیارد تومان پول می‌خواهد و باید بگوید که منابع وی برای این کار چیست. صادق گفته است که با تهاتر نفت این کار را انجام می‌دهد در حالی که مجمع تشخیص مصلحت نظام تهاتر نفت را حذف کرد.

 

البته خیراً مطرح شده است که می‌خواهند وزارت راه و شهرسازی را تفکیک کنند. ما در صنعت هوایی دچار بحران هستیم و صادق گفته است که ما هواپیما می‌آوریم در حالی که هزینه فقط صندلی یک هواپیمای خارجی در کشورمان بسیار زیاد خواهد بود.

 

ما با کسی خصومت شخصی نداریم، اما باید با چشم باز رأی دهیم. کارآمدی حلقه مفقوده در رأی دادن ماست و همین باعث گرفتاری مردم می‌شود.

 

فضل‌الله رنجبر، نماینده کرمانشاه/ موافق

مقام معظم رهبری فرمودند یکی از کارهای شما موضوع تعامل است. همه کمک کنند که رئیس جمهور بتواند وظایفی را که دارد انجام بدهد. اگر بتوانیم طوری رفتار کنیم که رئیس جمهور پیروز بشود پیروزی او پیروزی همه ماست. ایشان همچنین فرمودند باید هرچه زودتر کابینه دولت چهاردهم تشکیل و تصویب بشود. امین بودن صادق بودن از بن دندان معتقد بودن به جمهوری اسلامی از جمله صفاتی است که رهبر انقلاب برای وزرای پیشنهادی برشمردند. 

 

 نگاه و تطبیق با اسناد بالادستی از جمله برنامه‌های خانم صادق بوده است. نیمی از جمعیت کشور جامعه محترم زنان است. رئیس جمهور محترم زنی محترم و کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرده است که قابل ستایش است. این اقدام رئیس جمهور خط بطلانی است بر معاندینی که خارج از مرزهای کشور هستند. خانم صادق تمامی پست‌های این وزارتخانه را به صورت پله‌ای طی کرده است. تلفیق دانش و تجربه در ایشان وجود دارد. جسارت و شجاعت ایشان یادگار شهید در وزارت راه و شهرسازی قابل ستایش است. 

 

 فاصله میان بافت های جدید و قدیم، بحران فقر و بخشی از این کمبودها نتیجه مدیریت ضعیف گذشته است. نباید وعده‌هایی را که در مسکن اتفاق نیفتاده است  به گردن خانم صادق بیندازیم. با استفاده از مدیریت ایشان می‌توانیم محکم و بلند را برای حل مشکلات برداریم. وفاق و همدلی شما را جهت رای اعتماد بالا نیاز داریم.

 

 

حسین محمدزاده، نماینده درگز /موافق

در سال ۸۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها تصویب شد و از سال ۸۹ اجرایی شد. ۳۴ هزار میلیارد تومان عوائد اجرای این قانون بود و در آن دوره هر سال ۳۹۵۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کردیم. قانون پیش بینی کرده بود که این عوائد در امر نیرو و برق رسانی و در امر گاز مصرف شود.

 

۱۰ سال این موضوعات در کشور متوقف شد و امروز ما از ناترازی سخن می‌گوئیم. و می‌خواهیم این موضوع را حل کنیم چرا در آن زمانی که می‌توانستیم جلوی آن را بگیریم این کار را نکردیم. نه مجلس و نه دولت و نه دستگاه‌های نظارتی هیچ اقدامی انجام ندادند.

 

 هدف مسکن مهر را در ابتدای اجرای این طرح ۲ میلیون و چهارصد واحد مسکونی بود. ۵۵ هزار میلیارد تومان دیگر به مسکن مهر تزریق شد و قریب به ۳۰ هزار هکتار اراضی به این پروژه اختصاص یافت و اگر مسکنی هم در شهرها ساخته شده است امروز در او ارزش افزوده ۱۰ هزار درصدی پیش آمده است.

 

 اگر همان ۵۵ هزار میلیارد را به این پروژه تزریق کنیم ۳۵ سال طول می‌کشد تا این مسکن‌ها ساخته شود. امروز ۱۴۸ هزار واحد مسکونی بلاتکلیف است.

 

 پس از سه سال از گذشت قانون جهش مسکن بانک مسکن فقط حدود ۴۰ یا ۵۰ درصد از وظایف خود را انجام داده است. ۶۲ هزار میلیارد تسهیلات داده است و ۷۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی برداشت کرده است.

 

 سکانداری حل این مسائل فقط از ناحیه ساختار وزارت راه و شهرسازی امکان‌پذیر است. خانم صادق با ۲۵ سال تجربه در وزارت راه و شهرسازی اشراف کامل و وقوف کامل به موضوع دارد و به حق واردترین فرد برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است.

 

استقبال برخی نمایندگان مجلس از فرزانه صادق مالواجرد پس از سخنرانی در صحن مجلس

 

 

فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی  راه و شهرسازی

دکتر پزشکیان با پایبندی بر شعار اصلی انتخاباتی خود بر اساس نظر مشورتی کارگروه‌های خود به اینجانب اعتماد نمود و از این جنبه از رئیس جمهور سپاسگزارم.

 

اگر میانگین و برآیند وضعیت حمل و نقل در کشور و شرایط استقرار جمعیت و فعالیت در فضای سرزمینی ایران و تحریم‌های ظالمانه را منصفانه مرور کنیم نمی‌توانیم منکر زحمات ساختارهای درگیر در موضوع مسکن و شهرسازی باشیم. هر کسی سکان مسئولیت را به دست می‌گیرد وظیفه حل این مسئولیت‌ها را به بهترین و قانونمندترین شکل ممکن بر عهده دارد.

 

 وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی از مهمترین پیشران‌های اقتصادی کشور است و به هم پیوستگی زیادی با دیگر بخش‌ها دارد و بسیاری از کشورها رشد و توسعه خود را مرهون پیشرفت در حوزه حمل و نقل می‌دانند.

 

 راهبری و سیاست گذاری یکپارچه حوزه حمل و نقل ضرورت ایجاد هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها را ایجاب می‌کند و اینجا نقش وزارت راه و شهرسازی برجسته می‌شود.

 

همه این مسائل اهمیت وزارت راه و شهرسازی را بیش از پیش نشان می‌دهد. بر این باورم که ایجاد معاونت یا تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی با ایجاد ساختار اقتصادی قطعاً لازم است و این ساختار اقتصادی پشتیبان تمام پروژه‌های حمل و نقل و مسکن خواهد بود. از مولد سازی دارایی‌های وزارت راه شهرسازی گرفته تا تعامل با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه مؤثر است.

 

 توسعه زیرساخت‌های شبکه‌های حمل و نقلی و راه‌های شهری و روستایی و اتصال کریدورها به بنادر کشورهای همسایه از محورهای برنامه اینجانب است. تکمیل کوریدور شمال جنوب و شرق و غرب و اتصال بندر بوشهر و برقی کردن قطارها و قطار سریع السیر و دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی از جمله اقدامات مهم است.

 

افزایش ظرفیت فرودگاه‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه و کاهش محدودیت‌های پروازی از جمله راهکارهایی هست که می‌توان در راستای اقتصادی نمودن پروازهای داخلی به کار گرفت. تکمیل شبکه‌های آزادراهی و بزرگراهی در راستای توسعه اقتصادی و پاسخگویی به حمل و نقل فعلی کشور یکی از اولویت‌های اینجانب و همکارانم خواهد بود.

 

توجه به راه‌های منتهی به مرزهای کشور و محورهای ساحلی جهت سهولت تبادل بار و مسافر با کشورهای همسایه از برنامه‌های من است. اولویت مهم دیگر در حوزه زیرساخت‌ها توجه به توسعه و تکمیل شبکه راه‌های روستایی هست. این راه‌ها علاوه بر اهمیت اقتصادی دارای اهمیت اجتماعی و عدالت محوری هست.

 

 لازم است شرایط بهره‌برداری از راه‌های مناسب برای روستاها و مناطق کم برخوردار فراهم شود. این مهم جز با همراهی نمایندگان مجلس میسر نخواهد بود.

 

 استفاده از همه ظرفیت‌های تولید منابع غیر بودجه‌ای نظیر برون سپاری حداکثری از طریق طرح‌های تجاری پایدار و جذب سرمایه‌های غیردولتی و استفاده از ظرفیت مولدسازی دارایی‌ها و تسهیلات مالی کم بهره از جمله راه‌های وزارتخانه راه و شهرسازی خواهد بود.

 

 حتی وجود یک نفر فوتی تصادفات جاده‌ای باید برای ما غیر قابل قبول باشد. در کاهش این تلفات همت خود را به کار خواهم بست و در این مسیر استفاده از ظرفیت پلیس راهور و سایر ظرفیت‌ها و بخش‌هایی چون مجلس شورای اسلامی راهگشا خواهد بود.

 

خرید انواع ناوگان در حوزه‌های هوایی زمینی و ریلی باید در اولویت باشد. از آثار سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه حمل و نقل موضوع ارتقای وضعیت ترانزیت است و از شاخص‌های اصلی توسعه اقتصادی سیاسی امنیتی و ارتقای دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با استفاده از ظرفیت بی‌نظیر ژئوپلیتیکی کشور خواهد بود. موضوع ترانزیت در اولویت اول با کشورهای همسایه و در اولویت دوم با کشورهای خاور دور خواهد بود که در این راستا تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس جمهور و دبیره وزارت راه و شهرسازی بسیار اثربخش خواهد بود.

 

 اقتصاد دریا محور با رشد ۱۶ درصد را موضوع محوری دیگری است. این از موضوعات ابلاغی رهبر معظم انقلاب است و ارتقای سطح دسترسی به پس کرانه‌های حمل و نقلی و توجه به اقتصاد گردشگری بسیار اثربخش خواهد بود.

 

 بر اساس اصل ۱۲ و ۴۳ و ۳۱ قانون اساسی قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون جهش تولید مسکن تکالیف مهمی بر عهده دولت و وزارت شهرسازی قرار داده و اینجانب خود را مکلف به عمل به تعهدات قانونی می‌دانم.

 

تلاش خود را برای تأمین مسکنی در شأن مردم به کار خواهم بست.

 

تأمین زمین مناسب برای تأمین مسکن جوانان٬ ایثارگران٬ کارگران و بخش‌های مختلف با استفاده از الحاق اراضی و اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی و ایجاد شهرهای جدید از اولویت‌های من خواهد بود٬  در خصوص آمار و ارقام الحاق اراضی در بازه مسئولیت اینجانب بیش از ۳۰ هزار هکتار الحاق به محدوده وفق قانون جهش تولید در جای جای این سرزمین صورت گرفته است.

 

 وجب به وجب کمیته‌های الحاق شده در کمیته‌های فنی و تخصصی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته تا مشکلات بعدی را از لحاظ زیرساختی نداشته باشند.

بخشی از سخنرانی فرزانه صادق مالواجرد در صحن مجلس
 


 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها