|

در حال به روزرسانی؛

آغاز رسیدگی به صلاحیت اتابک، وزیر پیشنهادی صمت/ تایید صلاحیت اتابک از سوی کمیسیون صنایع و اقتصاد / نماینده مخالف: سابقه اتابک در وزارت صمت اندک است/ نماینده موافق: اتابک می‌تواند بهترین وزیر صمت باشد

جلسه بررسی صلاحیت محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

آغاز رسیدگی به صلاحیت اتابک، وزیر پیشنهادی صمت/ تایید صلاحیت اتابک از سوی کمیسیون صنایع و اقتصاد / نماینده مخالف: سابقه اتابک در وزارت صمت اندک است/ نماینده موافق: اتابک می‌تواند بهترین وزیر صمت باشد

به گزارش شبکه شرق، کمیسیون اقتصادی و صنایع مجلس صلاحیت وزیر  پیشنهادی صمت را تایید کردند.

 

احد آزادیخواه، نماینده ملایر/مخالف

متوسط رشد سالانه هشت و نیم درصد برای بخش صنعت هدف گذاری شده است. در برنامه هفتم توسعه آمده است که صادرات غیر نفتی سالانه ۲۳ درصد افزایش یابد. اتابک حتماً توانمندی‌های زیادی داشته است که برای این وزارتخانه به مجلس معرفی شده است. صنعت ۱۶ درصد GDP ما را دربرمی‌گیرد. ما باید با دقت بیشتری مسائل این حوزه را مدنظر داشته باشیم.

 

 اگر حیطه وظایف این وزارتخانه به خوبی انجام شود، ما با کسری بودجه طی سال‌های آینده روبرو نخواهیم شد.

 

 یک معاونت عریض و طویل به فردی در وزارت صمت داده شده است که فقط یک سال سابقه استخدامی دارد. از دولت می‌خواهم که افراد اهل را پای کار بیاورند.

 

 دیوان محاسبات به صورت رسمی نامه زده است و گفته که رابطه استخدامی آن فرد با دولت مخدوش است. چرا باید اینگونه باشد؟ آیا این تبعیض نیست؟ مراقب باشید.

 

اصلی‌ترین مخالفت بنده آن است که دوباره این وزارتخانه درگیر این مسائل نشود. صادرات غیر نفتی آرزوی مقام معظم رهبری است و خدا را شکر به جریان افتاده است و باید تداوم یابد.

 

 وفاق مجلس و دولت امروز در اوج خودش است. سابقه اتابک در وزارت صمت یا صفر یا اندک است. مجلس قانون واردات خودرو را به تصویب رساند و مردم می‌گویند که این مطالبه ماست. اینکه اتابک در وزارت صمت سابقه چندانی ندارد، ما را نگران می‌کند.

 

 فقدان برنامه عملیاتی و نداشتن برنامه راهبردی از دیگر ایرادات وارده به وزیر پیشنهادی صمت است. کارآمدی بسیار مهم است‌.

 

 

روح الله ایزدخواه، نماینده تهران/ مخالف

بحث خودرو واقعاً یک موضوع بسیار مهم است، به گونه‌ای که در دولت سیزدهم باعث عزل یک وزیر شد. مسئله خودرو یک چالش اساسی است و با وجود آن، وزیر پیشنهادی صمت حتی یک روز در این حوزه کار نکرده است. واقعاً در این وزارتخانه عریض و طویل فرد دیگری نبود که برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی شود؟

نباید بگذاریم که اتابک وزیر پوششی شود و وزیر اصلی کسانی باشند که دقیقه ۹۰ اتابک را برای تصدی وزارت صمت به مجلس معرفی کردند و عملاً آنان وزیر اصلی باشند، تصمیمات را بگیرند و معاونان را بگذارند.

 

مصطفی مطورزاده، نمایند مردم خرمشهر/ موافق

 انتخابات کشور ما در دوره چهاردهم ریاست جمهوری در شرایطی شکل گرفت که کشور آماده برگزاری انتخاباتی در چنین مقطعی از زمان را نبود، اما تحت هدایت رهبری‌های داعیانه مقام معظم رهبری آنچنان هیجانی در کشور ایجاد شد، که حتی یک روز قبل از انتخابات برنده آن مشخص نبود.

بنا بر تعبیر حضرت آقا، ملت ایران انتخاب شایسته ای داشتند. شخصیت اندیشمند ساده زیست، شجاع، مؤمن، پیرو حضرت امیرالمومنین و مدافع اقوام و مذاهب و شخصیت‌ها در کشور یعنی جناب آقای دکتر پزشکیان. او به وعده‌های خود عمل کرد و چینشی در کابینه ایجاد کرد که در تاریخ و ادوار گذشته انقلاب اسلامی بی‌نظیر بود.

توسط آقای پزشکیان همه اقشار و شخصیت‌ها را وارد عرصه تکوین دولت وفاق ملی شدند. از وزرای موفق آیت الله شهید رئیسی تا نمایندگان با تجربه مجلس شورای اسلامی، بانوان عزیز و شخصیت‌های مؤثر و اساسی در کشور وارد کابینه شده‌اند، لذا چنین چینشی با توجه به سابقه طولانی حقیر در ادوار گذشته مجلس شاهد صحنه‌هایی است که قبلاً شاهد آن نبودیم.

به همین خاطر باید از دکتر پزشکیان تشکر کنیم که چون این صفحه جدید در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زد و همگرایی و وحدت ملی ما را رقم زد.

 

 

جلیل مختار، نماینده آبادان/ موافق 

ملت عزیز ایران و نمایندگان محترم بسیار خوشحالیم که رئیس جمهور محترم مردی را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور معرفی کرده است که نزدیک‌ترین گزینه به شاخص‌های مطلوب برای ارتقا می‌باشد. جناب آقای دکتر اتابک تا امروز یکی از بهترین مدیران صنعتی کشور بوده و با رأی ما می‌تواند یکی از بهترین وزیران صنعت کشور نیز تبدیل شود.

 

 آقای اتابک می تواند ارتباط موثر بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت برقرار کند. او در حوزه تجارت شناخت خوبی نسبت به بازارهای صادراتی دارد و می‌تواند در راستای بتقویت و توسعه تجارت کمک کند.

 

میثم ظهوریان، نماینده مشهد/ مخالف

خواسته‌های زیادی از وزارت صمت در برنامه هفتم توسعه آمده است که نیازمند یک وزیر متخصص و آشنا با وزارتخانه است. اتابک ناشناس‌ترین فردی است که از بین این وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی شده است.

 

 برنامه‌های ایشان فاقد هرگونه اولویت است. حمایت از بنگاه‌های کوچک متوسط و بزرگ مقیاس در برنامه‌های ایشان است. ایجاد واحدهای جدید و دیگر واحدها در برنامه‌های ایشان هستند اما منابع محدود هستند ‌ و باید اولویت داشت. این موضوع ما را یاد وزیر سمتی می‌اندازد که چندین همت از بانک مرکزی گرفت تا به خودروسازان کمک کند. از وزرا انتظار داریم لایحه میانی‌تر و عملیاتی‌تر معرفی کنند. 

 

 

مصطفی طاهری، نماینده زنجان/ مخالف

 آقای اتابک فهم از مسائل مطرح شده در کمیسیون را نداشت. آقای اتابک درباره تفکیک وزارت صمت و بازرگانی گفت هرچه مجلس بگوید را اجرا می‌کنیم. ایشان گفتند چارت فعلی را قبول نداریم ‌ اما راه حلی هم برای این موضوع نداشتند.

 

 سند توسعه صنعتی برخلاف دستورات رهبر انقلاب تاکنون اجرا نشده است اما در برنامه هفتم توسعه ما این موضوع را پیش بینی کردیم و این موضوع را از آقای اتابک پرسیدم. ایشان مفهومی از این موضوع نداشتند. سواد بازرگانی را در ایشان ندیدم. 

 

 در حوزه تجارت و بازرگانی نیز مانند تخصیص ارز و واردات صادرات اولویت بندی از جانب ایشان ندیدم. در مورد سامانه تجارت و تقویت آن نیز چیزی از ایشان ندیدم. بحث خودرو از دیگر موضوعاتی بود که در جلسات کمیسیون با آقای اتابک مطرح شد. به دنبال عوض کردن رای دوستان نیستم و تنها دارم موضوعات مطرح شده در کمیسیون را مطرح می‌کنم.

 

 آقای اتابک در مورد خودرو صورت مسئله‌ها را بلد نیست. این خیلی دردآور است. مشکلات وزارت صنعت معدن و تجارت یکی دوتا نیست و کسی را می‌خواهد که اولویت‌ها را بلد باشد. ایشان نتوانست اولویت اول کوتاه مدت حل موضوعات معادن را بیان کند. اگر کارآمدی برایتان مهم است نباید به آقای اتابک رای دهید. نباید درگیر موضوعات سیاسی شد.

 

 

عبئالحکیم آق ارکاکلی، نماینده گنبد کاووس/ موافق

‌‌ وزیر صمت باید مرد میدان عمل و آشنا به صنعت تولید و تجارت باشد. مهندس اتابک انسانی مؤمن، انقلابی، متخصص و متعهد که کارنامه وی کاملاً شفاف است و درک درستی از صنعت، تولید و بخش خصوصی دارد.

 عملکرد وی به عنوان یک مهندس مدیر کارآمد در بخش خصوصی بیانگر توانایی‌ها و سلامت ایشان است. نیاز به وزیری داریم که باور داشته باشد با این همه ظرفیت در کشور می‌توان کشور به سمت تراز مثبت حرکت کرد.

 بنده به عنوان مهندس که ۱۷ سال در صنعت فولاد، صنعت برق و ۱۳ سال به عنوان مشاور پروژه‌های عمرانی و بیمارستانی کار کردم با ایشان صحبت کردم و از صحبت‌هایشان به لحاظ مدیریتی، انقلابی بودن و قانع شدم.

 مشکلات این حوزه فقدان استراتژی حوزه صنعتی معدنی فناوری تجاری، کمبود جذابیت برای جذب سرمایه، ناترازی زنجیره تولید، ناترازی در نظام مشوق گذاری است که که باید از رانت و رابطه با توجه به خروجی بنگاه‌های اقتصادی از جمله حجم اشتغال زایی توسعه و تکمیل زنجیره ارزشی تشکیل گیرد.

 

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم/ موافق

عزیزی که از دانشگاه میشیگان ارشد تکنولوژی صنعتی را گرفته است یعنی متوجه نمی‌شود وضعیت صنعت چی است؟ کسی که به خاطر تولید فولاد، خودکفایی فولاد و زنده کردن فولاد که بیس در صنایع ما است در لیست تحریم آمریکا قرار می‌گیرد. مشکل ما این است که دشمنان ما، نخبگان ما را خوب شناختند ولی خود ما او را نشناختیم. آن‌ها تحریم می‌کنند ولی ما می‌گوئیم ناتوان است.

 

 در زمان پیروزی انقلاب اسلامی که خیلی‌ها دنبال رفتن بودند، ایشان در سن ۲۱ سالگی از آمریکا به جبهه می‌رود. بیمارستان‌ها از شمال غرب تا فاو را ایشان مسئول ساختش بود. اکباتان را ایشان تکمیل کرد و در کنار فروزنده و سعید کیا و فتاح، ایشان بیش از دو دهه در بنیاد در مدیریت ۱۶۵ شرکت مهم و ۶۶ رشته نقش آفرینی داشتند.

 

 بیش از ۲۰ پروژه مهم را از صفر تا صد از روی زمین تا به تولید انبوه رساندند و ایشان شروع کردند و بالا بردند. مشکل ما در صنعت یک جمله است، دولت در جایی که باید باشد نیست و در جایی که نباید باشد، هست. بخش خصوصی دو رقیب دارد. یکی تصدی‌گری دولت و دوم قاچاق بیش از ۲۰ میلیارد دلاری است که کمر صنعت ما را شکسته است و ایشان این معنا را خوب درک کردند.

 

 به دنبال این هستند که مشکل خودرو را با رقابتی کردن حل کند. امروز معدن در اکتشاف است. امروز نیاز معادن به کشف از طریق ژئوفیزیک فضایی است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها