|

رسیدگی به صلاحیت نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع/ موافقت کمیسیون امنیت ملی و صنایع با نصیرزاده/ امیر نصیرزاده: پشتیبانی از جبهه مقاومت از برنامه‌های ما است/ نماینده مخالف: مخالف شما نیستم اما چرا باید هنیه در تهران ترور شود؟/ نماینده موافق: به شرکت‌های اقتصا

رسیدگی به صلاحیت نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع در دستور کار مجلس قرار گرفت.

رسیدگی به صلاحیت نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع/ موافقت کمیسیون امنیت ملی و صنایع با نصیرزاده/ امیر نصیرزاده: پشتیبانی از جبهه مقاومت از برنامه‌های ما است/ نماینده مخالف: مخالف شما نیستم اما چرا باید هنیه در تهران ترور شود؟/ نماینده موافق: به شرکت‌های اقتصا

به گزارش شبکه شرق، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون صنایع و معادن دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گزارش‌هایی جداگانه که در صحن علنی قرائت شد، پصلاحیت امیر عزیز نصیرزاده را برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تایید کردند.

 

یاسر سلیمانی، نماینده بافت/ مخالف

برادر عزیز آقای نصیرزاده، بنده مخالف شما نیستم اما چند نکتۀ مهم وجود دارد چرا باید اسماعیل هنیه در تهران ترور شود؟ خواهان این هستیم که محکم جوابشان داده شود.

ذات صهیونیست‌ها براساس ترس و وحشت است، هرگاه محکم جواب دادیم، جرأت نکردند اقدامی انجام بدهند. 

ما خواهان این هستیم که محکم جواب ترور شهید هنیه داده شود، خوشبختانه ذات صهیونیست‌ها بر اساس حماقت است. 

این خون‌ها است که اسلام را زنده نگه داشته است و در ایام عزاداری اربعین حسینی هستیم. 

این جبهه مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها محکم‌تر شده است، صهیونیست‌ها مثل موش می مانند و اگر احساس خطر کنند به پناهگاه ها فرار می‌کنند.

 

علی بابائی کارنامی، نماینده ساری/ مخالف

وزارت دفاع دو وظیفه نظامی و دفاعی دارد که باید در این راه از مولفه‌های هوشمند سازی و مردمی سازی هم بهره گیرد که به آن توجهی نشده است.

لازم است از ظرفیت سازمان‌های شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی و بین‌المللی استفاده شود.

ترور اسماعیل هنیه این پیام را دارد که باید سپرهای دفاعی بازدارنده باشد تا رژیم صهیونیستی نتواند به خود جرات داده که حتی یک خطا در منطقه انجام دهد؛ اینها استراتژی ما است و باید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه در این مسیر گام بردارد.

 

رحیم زارع، نماینده آباده/ موافق 

عصر ما عصر ابر رقابت است. جهانی دارای کشیدگی  و نوسان و عدم قطعیت است. دنیا به سمت پیشرفت متاثر از تکنولوژی است. ما می خواهیم در این عصر وزیری را انتخاب کنیم که چابک خود و مجموعه اش را نشان دهد تا مردم به ساحل آرامش برسند. امنیت و دفاع هم ذات تکنولوژی است. آموزش، سلامت و امنیت مثلثی است که خط قرمز من بوده است. ایشان دومین وزیر دفاع هستند که خلبان اند. 

وقتی به کمیسیون آمدند قول هایی دادند مثلا در حوزه نگهداشت فرهیختگان و جذب نخبگان از دانشگاه های معتبر کشور. امیر نصیرزاده از سرمایه های جمهوری اسلامی هستند. ایشان در هر سمت و مسئولیتی توانمندی خود را به کار گرفته و در مسئولیت هایی که داشته اند موفق ترین فرمانده بودند. شخصیت ولایتمدار هستند. رهبری هم از ایشان تقدیر کردند. 

راه اندازی صنعت قطعه سازی در نیروی هوایی نشانه ایمان او به تولید داخلی و استفاده از نخبگان داخلی است. یکی از کامل ترین و جامع ترین برنامه هایی که ارائه شده، برنامه امیر نصیرزاده است که کاملا منطبق بر اسناد بالادستی و برنامه هفتم است.

 

فرهاد طهماسبی، نماینده نی‌ریز/ موافق

امیر جامعیت شخصیتی دارند و در ابعاد علمی، عملی، صلاحیت های عمومی سرآمد بوده و شخصیت جهادی دارند. امیر  توان نقش آفرینی میان نیروهای مسلح و دولت و همچنین تقویت زمینه های همکاری میان مجلس با حوزه های لشکری و کشوری و برنامه جامع برای پشتیبانی از نیروهای مسلح و معیشت نیروهای مسلح دارد.

توجه به معیشت نیروهای مسلح از دلایل موافقت من با امیر نصیرزاده بود. متناسب سازی حقوق نیروهای مسلح، افزایش بیمارستان های طرف قرارداد جهت افزایش خدمات درمانی به خانواده نیروهای مسلح، توسعه نظام حمایتی از نیروهای مسلح شامل ارائه خدمات پایش سلامت و خدمات نگه داری در منزل و ... از 20 درصد به 95 درصد و هدفمند کردن خدمات ارائه شده از جمله برنامه های امیر نصیرزاده است.

 

سید جلیل میرمحمدی، نماینده میبد/ مخالف 

برخی مسائل در برنامه امیر ابهام دارد که به صورت سوال مطرح می‌کنم تا ایشان پاسخ دهد. شما در جریان هستید که وضعیت معیشتی مجموعه نیروهای مسلح اعم از شاغل و بازنشسته و در نیروهای مختلف، چندان مطلوب نیست. من در برنامه شما ندیدم که شفاف مشخص کنید چگونه می خواهید دولت، سازمان برنامه و بودجه و ... پای کار بیایند تا ما هم در مجلس به شما کمک کنیم این وضعیت تغییر کند. 

شرکت های اقتصادی زیر مجموعه وزارت دفاع فراوان است. تاکید داریم که نظارت بر این شرکت ها به صورت جدی در برنامه شما به صورت پررنگ مشخص شود. این که احراز صلاحیت مدیران عامل و هیات مدیره‌ها شفاف باشد و در مورد عملکرد این شرکت ها ب مجلس گزارش شود. 

اهداف و راهبردهایی که می تواند فرمایشات رهبری در حوزه دفاع را محقق کند برای مجلس تشریح کنید. مهم ترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص حداقل 5 درصد بودجه عمومی است. انتظار داریم توضیح دهید که چطور دولت و مجلس را پای کار بیاورید و این 5 درصد را داشته باشید. 

صنایع زیر نظر وزارت دفاع گسترده است. این صنایع باید در استان های مختلف پخش شود. خیلی از استانها می توانند سرمایه گذار بیاورند. البته باید در مورد مسئولیت اجتماعی این صنایع در استان ها برنامه داشته باشید. 

در بخش رزم نوین به منظور افزایش تاب آوری زیر ساخت های نظامی و غیرنظامی در مقابل عملیات سایبری و همچنین در حوزه فناوری های نوین راهکار و برنامه شما چیست؟ در کنار هوشمند سازی و بحث دفاعی رهبری به مردمی سازی هم تاکید دارند. راهبرد مردمی سازی در این حوزه چیست؟ 

چیزی که در برنامه های شما کمرنگ است زمانبندی است. زمانبندی هم به تحقق برنامه های شما کمک می کند هم به ما که بتوانیم بر روی تحقق آن نظارت داشته باشیم.

 

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان/ مخالف 

برنامه امیر نصیرزاده ابعاد خوبی دارد اما نگاه برنامه از حیث صنعتی و اقتصادی نیز مهم است. وزارت دفاع وضعیت اقتصادی در حوزه صنایع نیز به عهده دارد. ایرادات جدی به صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح وارد است.

اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه های کشور امکان پذیر نیست مگر این که بخش صنعتی وزارتخانه با خارج از آن یعنی شرکت‌های دانش بنیان ارتباط داشته باشد. 

اگر وزارت دفاع وارد برخی حوزه ها مثل پتروشیمی و میادین گازی و نفتی با نگاه تصدی گری شود وقت وزارتخانه بیشتر از این که صرف تقویت بنیه دفاعی شود صرف حل و فصل مشکلات اقتصادی می شود.

 

ابراهیم نجفی، نماینده آستانه‌اشرفیه/ موافق

 تجربه کاری و برنامه وزیر پیشنهادی دفاع در شرایطی که افول تدریجی آمریکا در نظام بین‌الملل تداوم یافته، نقش آفرینی قدرت‌های منطقه رو به تغییر است و معادلات نظم امنیتی منطقه به ویژه بعد از عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق دستخوش تغییر شده، بسیار کارآمد است.

نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در جغرافیای منطقه بعد از عملیات وعده صادق افزایش یافته و متعاقباً دولت آمریکا و کشورهای همسو با آن سیاست‌های مهار منطقه‌ای ایران و انواع تحریم‌ها و محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های یکجانبه را در دستور کار خواهند داشت.

 نقش آفرینی مؤثر نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه وزارت دفاع در روند توسعه روز افزون جمهوری اسلامی و قدرت افزونی کشورمان در صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و ظهور قدرت جدید جمهوری اسلامی ایران ملاک عمل است.

 

سلمان زارع، نماینده گیلان/ موافق 

رهبری فرمودند وزارت دفاع حساس‌ترین بخش است. امیر نصیرزاده دانش آموخته دانشکده ارتش در زمان دفاع مقدس خلبان اف ۱۴ بوده و به حفظ و حراست از اماکن مهم کشور می‌پرداخت. 

ایشان نخبه عرصه هوا و فضا است و سال‌ها فرمانده نیروی هوایی بوده است. مدیر و مدبر و پژوهشگر است.  امیر موفق‌ترین فرمانده ارتش، راه انداز تولید پهپاد،  طراح تبدیل موشک زمین به هوا و هوا به هوا بوده است.

 

 

امیر نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع:

به دلیل سرعت زیاد تغییرات در محیط راهبردی جمهوری اسلامی این وزارتخانه بنا دارد کلیه فعالیت‌های وزارتخانه را با تکیه بر توانمندی‌های داخلی پیش ببرد. توانمندی‌های داخلی، جوانان و نخبگان دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان و خصوصی اولویت انتخاب ما است اما از دیپلماسی دفاعی نیز از فرصت های موجود بهره خواهیم برد.

 

وزارت دفاع در 4 سال پیش رو در راستای تدابیر و منویات رهبری و سیاست های کلی نظام که همواره مورد تاکید رییس جمهوری بوده و اسناد بالادستی دیگر برنامه های خود را با رویکرد جهادی، جهشی و تحولی پیش می برد.

 

جبهه مقاومت از ما تفکیک شدنی نیست. وقتی می گوییم نیروهای مسلح یعنی جبهه مقاومت نیز در دل آن است.

 

تلاش می‌کنیم با انجام پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی بنیه دفاعی را متناسب با تهدیدات پیش ببریم و متناسب با دانش روز ارتقا دهیم. ضمن همکاری‌های لازم با ستاد کل از کلیه ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی بهره خواهیم برد.

 

تجربه در هر عملیاتی تبدیل به دانش می شود. در این راستا رویکرد وزارت دفاع به ویژه در حوزه دفاع بر اساس ماده 102 قانون برنامه هفتم است. این برنامه معطوف به چند منظوره سازی است. ما 1300 شرکت دانش بنیان در ارتباط هستم و همکار ما هستند.

 

از مهم ترین بخش های برنامه های من  استفاده از عضویت در سازمان همکاری های شانگهای و بریکس و مشارکت و تعامل با کمیسیون های مرتبط این سازمان ها است.

 

ما به دنبال ساخت تجهیزاتی هستیم که دشمن را غافل گیر کنیم. باید به روز باشیم. در کمیسیون ها در 8 حوزه رزم نوین توزیح داده ام.

 

پشتیبانی از جبهه مقاومت و ضد استکبار به صورت آشکار و پنهان به خصوص در مجامع بین المللی/ تقویت دیپلماسی دفاعی چند جانبه و کنشگری فعال در مجامع بین المللی/ ارائه خدمات خرسند ساز و جلب رضایت کارکنان نیروهای مسلح/به ارائه بخشی از شرکت های صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح به بورس/ کمک به رزمندگان از جمله برنامه‌های من است.



 

 تحریم در حوزه دفاعی و امنیتی با شدیدترین روش کنترلی اعمال شده است. پس از عملیات وعده صادق تلاش برای تقویت رژیم منحوس صهیونیستی آغاز شده و این رژیم پس از این عملیات بیش از گذشته ماهیت خود را بیش از گذشته به نمایش گذاشته است.

 

تحریم‌های ظالمانه به‌ویژه در حوزه تجهیزات و فناوری‌های دفاعی امنیتی علیه کشور ما با شدیدترین روش کنترلی اعمال شده است.

 

 پس از عملیات غرورانگیز وعده صادق تلاش برای تقویت بازدارندگی تضعیف شده رژیم اسرائیل توسط آمریکا آغاز شده است و با ارتکاب انواع جنایت جنگی علیه ملت غزه و ترورهای ناجوانمردانه از خطوط قرمز مخاصمه مستقیم عبور کرده است. مجموعه این شرایط محیط راهبردی ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

 

نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در میان ملل و جوامع مستقل که تشکیل‌دهنده بخش اعظم جامعه جهانی است روند افزایشی یافته است. همانطور که دشمن تلاش می‌کند تا ائتلاف‌ها و هماهنگی‌های متعدد را علیه ایران سامان دهد، ما نیز در محیط پویای پیش رو به ایجاد شبکه قدرتمند پرداخته و قابلیت انسانی و فناورانه خود را در راستای گسترش و تقویت جبهه مقاومت و در بعد وسیع‌تر در جبهه انقلاب اسلامی و بلکه جبهه انقلابی استکبار ستیزی سازماندهی نموده‌ایم.

 

 کسب قابلیت‌های راهبردی و روزآمدسازی تجهیزات و افزایش آمادگی نیروهای مسلح و جبهه مقاومت نیازمند ابتکار عمل و نوآوری در حوزه پشتیبانی دفاعی است. در این راستا شناخت محیط راهبردی و تحلیل وضعیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از الزامات تنظیم برنامه چهار ساله این وزارتخانه با رویکرد تحول آفرینی و پیشرفت همه جانبه در حوزه‌های نظامی و امنیتی است.

 

این برنامه تابعی از ضرورت‌های ساختار داخلی و شکل بندی امنیت منطقه‌ای و نیازهای ایفای نقش ایران در سیاست جهانی است که به فضل خداوند و حمایت رهبری و مجلس و همکاری سایر دستگاه های اجرایی در جهت تأمین منافع ملی به بار خواهد نشست.

 

کار ویژه اصلی وزارت دفاع به عنوان نماد قدرت و اقتدار، حداکثرسازی تولید قدرت است.

 

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ۴ سال پیش رو با تکیه به توانمندی‌های داخلی و به کارگیری دیپلماسی فعال در سطح منطقه و جهان و با حفظ اقتدار و عزت ملی از فرصت‌های موجود بهره خواهد برد.

 

ما تلاش خواهیم کرد تا اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی و پیگیری سیاست‌های تسلیحاتی بنیه دفاعی کشور را متناسب با تهدیدات در دستور کار قرار دهیم که لازمه آن این است که به طور مستمر پایش و رصد داشته باشیم و توانمندی‌هایمان را بر اساس دانش روز ارتقا دهیم.

 

به همین منظور جهت تأمین نیازمندی‌های نیروهای مسلح و تحقق سیاست‌های رئیس جمهور، ضمن انجام هماهنگی‌های لازم با ستاد کل و سازمان‌های تابعه در نیروهای مسلح از همه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه دانشگاهی و علمی کشور بهره خواهیم برد و از تجربیاتی که در جنگ‌های اخیر به‌ویژه وعده صادق به‌دست آوردیم بهره خواهیم برد چون اینها دانش ما است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها