|

آرش برهمند، مدیر اجرایی الکام استارز در گفت‌وگو با «فن‌زی»:

«الکام استارز» خیمه استار‌تاپ‌ها در الکامپ است

نمایشگاه الکامپ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران در چهار سال گذشته با وقفه‌هایی برای برگزاری مواجه بود. همه‌گیری کرونا باعث شد این نمایشگاه از فرم متداول خود خارج شده و برای بازه‌ای دو سه ساله برگزار نشود.

«الکام استارز» خیمه استار‌تاپ‌ها در الکامپ است

الهه صالحی- روزنامه‌نگار: نمایشگاه الکامپ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران در چهار سال گذشته با وقفه‌هایی برای برگزاری مواجه بود. همه‌گیری کرونا باعث شد این نمایشگاه از فرم متداول خود خارج شده و برای بازه‌ای دو سه ساله برگزار نشود. پس از پایان پاندمی نیز چندین بار تاریخی برای برگزاری مجدد این نمایشگاه تعیین شد، اما هر بار پس از نزدیک‌شدن به موعد معین، برگزاری این نمایشگاه به دلایل مختلفی لغو و به تاریخ دیگری موکول می‌شد. تا اینکه بالاخره بعد از چهار سال این طلسم، تیرماه سال گذشته شکسته شد. با این تفاوت که دیگر خبری از الکام استارز یا به قول آرش برهمند، مدیر اجرایی الکام استارز «خیمه استارتاپ‌ها» نبود. اما امسال و درست پس از تغییر هیئت‌مدیره نظام صنفی رایانه‌ای کشور، زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت الکام استارز به گوش می‌رسید که خیلی زود به واقعیت تبدیل شد. آرش برهمند در گفت‌وگو با «فن‌زی» از برپایی مجدد این خیمه استارتاپی و برنامه‌های خود برای الکام‌استارز می‌گوید که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

 

 نمایشگاه الکامپ به دلیل کرونا چهار سال برگزار نشده بود و پس از کرونا هم کش‌وقوس‌های زیادی برای برگزاری آن اتفاق افتاد. اما در نهایت الکامپ پارسال بدون الکام استارز برگزار شد که بسیاری را ناامید کرد. چرا پارسال الکام استارز را برگزار نکردید و امسال چه تغییراتی رخ داده است که الکام استارز دوباره برگزار می‌شود؟

انتخاب من این است که حتما هیئت‌مدیره قبلی به این سؤال پاسخ بدهند. بخش‌هایی از هیئت‌مدیره قبلی و برگزارکنندگان الکامپ هنوز هم در داخل هیئت‌مدیره سازمان صاحب مسئولیت هستند بنابراین آنها می‌توانند درباره این موضوع از جایگاه رسمی خود صحبت کنند. اما درمورد بازگشت الکام استارز در نمایشگاه الکامپ، باید اشاره کنم که امسال بعد از اینکه آقای حکیم‌جوادی در انتخابات نصر کشور رأی آوردند، بلافاصله با ماهنامه پیوست گفت‌وگویی انجام دادند. در همانجا ایشان دعوت رسمی و ابراز امیدواری کردند که امسال الکام استارز به دامن الکامپ بازگردد.

استدلال ایشان در آن شرایط این بود که حوزه ICT یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های حاکمیت برای تعامل و البته گاهی اوقات تقابل با حوزه تجارت‌های جدید است. به همین دلیل اعتقاد داشتند اگر بتوانیم دوباره الکام استارز را به الکامپ برگردانیم، می‌تواند کمک کند که یک سری از درگیری‌ها و نگرانی‌های پلتفرم‌های بزرگ در نمایشگاه امسال مطرح شود و هر دو سمت ماجرا بتوانند با هم تعامل کنند. زاویه دید ایشان برای من بسیار دلگرم‌کننده بود و به همین دلیل تصمیم گرفتم در الکام استارز امسال خدمت دوستان باشم.

مطمئنم هیئت‌مدیره قبلی انگیزه‌های خودشان را داشتند و من تنها می‌توانم از دلایل هیئت‌مدیره و برگزارکنندگان فعلی حرف بزنم که برایشان بسیار حیاتی بود که الکام استارز در هیبتی نزدیک به روزهای پرشکوه خود، به الکامپ بازگردد.

 به عنوان یک فعال رسانه‌ای نظرتان درباره الکامپ پارسال چه بود؟ به نظر می‌رسید اقبال زیادی از سوی استارتاپ‌های بزرگ نسبت به آن وجود نداشت. امسال شرایط را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ما سال گذشته در الکامپ فقط فعالیت رسانه‌ای داشتیم و نمی‌توانم به‌درستی درمورد آن اظهار نظر کنم. اما مشاهدات شخصی من نشان می‌داد که اتفاقا تعداد استارتاپ‌ها کم نبود. دست‌کم پلتفرم‌های مارکتینگ، کریپتو و مالی حضور پررنگی داشتند. اما شاید دلیل اینکه برای شما و بسیاری دیگر از افراد این حضور کم‌رنگ به نظر می‌رسد، این بود که شما باید یک خیمه مشخص برای استارتاپ‌ها داشته باشید؛ الکام استارز خیمه استارتاپ‌ها در الکامپ است و فعالیت‌های محتوایی که در آن انجام می‌شود، این شانس را برای ما خلق می‌کند که فقط غرفه دیده نشود بلکه یک مجموعه فعالیت محتوایی دیده شده و تصور عمومی درمورد حضور این شرکت‌ها تقویت شود.

امسال تلاش ما این است که با توجه به شرایط عمومی کشور که شما و مخاطبان‌تان به‌خوبی با آن آشنا هستید و شرایط باثباتی برای کسب‌وکارها نیست، بتوانیم این خیمه را برپا کنیم. درست به همین دلیل است که هدفمان یک حرکت استاندارد است نه یک حرکت حداکثری و ادعایی درمورد اینکه این بزرگ‌ترین نمایشگاه الکام‌استارز است.

 می‌توان گفت که الکام استارز کارتی بود که نصر کشور برای جذاب‌تر کردن الکامپ بازی کرد؟

بدون شک. الکام استارز همیشه یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد جذابیت خبری در الکامپ بوده است.

 امسال در الکام استارز چه خبر است؟

امسال مجموع سالن‌های استارتاپی ما چهارتاست؛ یعنی سالن‌های ۸ و ۹ و ۲۵A و ۲۵B که بیش از صد تیم در آن حضور دارند. امیدوارم در کنار اینکه توانستیم پوسته الکام استارز را تا حدودی حفظ کنیم و توسعه دهیم، توانسته باشیم آن را به لحاظ محتوایی هم جذاب‌تر کنیم. در واقع اصلا زمین‌فروشی و غرفه‌فروشی جزو اولویت‌های الکام استارز امسال نبود چراکه در سالن اصلی الکام استارز یعنی ۸ و ۹ در عرض چند روز توسط استار‌تاپ‌ها گرفته شد و ظاهرا هیجان بسیار بالایی برای برگشت الکام استارز وجود داشت. ما حتی برای سالن ۱۰ و ۱۱ هم درخواست داده بودیم که به دلیل شرایط نامناسب تهویه در این سالن‌ها به نتیجه نرسید و در نهایت مستهلک‌بودن زیرساخت نمایشگاه به ما اجازه نداد وگرنه این ظرفیت وجود داشت که تا ۶ سالن هم الکام استارز را داشته باشیم و مجبور شدیم اندکی پیش‌ثبت‌نام را زودتر از چیزی که انتظار داشتیم ببندیم.

اما در مورد فعالیت‌ها، به غیر از سالن ۸ و ۹ که در آن استارتاپ‌های بزرگ حضور دارند، یک سری از نهادهای صنفی دولتی هم در آن حاضرند که بتوانند یک میز ارتباطی با استارتاپ‌های بزرگ داشته باشند. ما امسال توانستیم کانترهای استارتاپی را هم برگردانیم که غرفه‌های کوچک پیش‌ساخته‌ای است که برای کسب‌وکارهایی طراحی شده که در وضعیت اولیه کسب‌وکارشان هستند و بودجه و تمرکز کافی را برای حضور ندارند؛ امسال نام این بخش جوانه‌های استارز است و با حدود ۶۰ غرفه برگشته است و در آن گزینه‌های جالبی وجود دارد. از حوزه فعالیت‌ها گرفته تا حضور استارتاپ‌هایی از شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، بندرعباس و مازندران که هرکدام چندین کانتر آورده‌اند. از سوی دیگر در تمام مواردی که استارتاپ‌ها به سوبسید نیاز داشتند و این کانترها با نصف قیمت واقعی واگذار شدند.

امسال نستله به عنوان اسپانسر کافی‌شاپ در نمایشگاه حضور پیدا کرده است و در فاصله بین سالن‌های ۲۵ A و B قرار است یک کافی‌شاپ دایر کند. احساس من این است که ورود یک برند بین‌المللی به الکام‌استارز حس جالب‌تری را به فعالان این حوزه خواهد داد و ما امیدواریم که در سال‌های آینده هم چنین اتفاقاتی رقم بخورد.

در سالن ۲۵ تینواستارز به عنوان بخش رقابت دانش‌آموزی برگزار خواهد شد و حدود ۴۰ تیم در این بخش حضور دارند. این بخش هرچند درحقیقت به عنوان مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته شده است، ولی بخش بسیار پرهیجانی برای ماست و به نظر من امسال یک تینواستارز بسیار جالب خواهیم داشت.

کار دیگری که در حوزه مسئولیت اجتماعی توسط سازمان نصر کشور انجام شده، بخش توان‌تک است که ماهیت آن در رابطه با دسترس‌پذیری در حوزه کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و استارتاپ‌ها برای افراد دارای معلولیت است. در این بخش قرار است در قالب بنچ‌مارک و تست‌کردن بسیاری از این پلتفرم‌ها توسط خود معلولین پیش برود و تیم توان‌تک با همراهی مجموعه رعد در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند تا به تمام حاضران و کسب‌وکارها این پیام را بدهند که لطفا بدون حضور معلولین در مورد آنها تصمیم نگیرید.

در بخش دیگری از این سالن، الکامپ تاکز برگزار خواهد شد. امسال ما در این بخش همکاری استراتژیکی با رسانه دی‌ام برد داریم و روز اول و آخر از برنامه محتوایی تاکز به صورت اختصاصی به مباحث حوزه مارکتینگ پرداخته شده است. درواقع هر روز از تاکز یک تم مشخص دارد و روز دوم به هوش مصنوعی و گیم و روز سوم به زنان در اکوسیستم نوآوری ایران اختصاص داده شده است.

 در سؤال قبلی به حضور شرکت‌های کوچک استارتاپی اشاره کردید. چقدر قبول دارید که نمایشگاه الکامپ و الکام استارز در حال حاضر بیشتر شرکت‌های کوچک را جذب می‌کند تا برندهای بزرگ، و فکر می‌کنید اتفاق مثبتی است یا یک نقطه ضعف؟

در الکامپ امسال که متراژ مفید نمایشگاهی آن در بازه زمانی کوتاهی به فروش رفت، شما شاهد حضور بانک‌ها، اپراتورها، بازیگران حوزه امنیت، مارکتینگ و... در غرفه‌هایی با مساحت بالا هستید و درحقیقت، هر کدام از این بخش‌ها، حداقل آن کسب‌وکارهایی که صاحب تریبون هستند در نمایشگاه حضور دارند. از سوی دیگر، نباید از یاد برد که برای بخشی از بازیگران که از سطحی بزرگ‌تر شده‌اند، اساسا حضور در رویدادهای عمومی توجیهی ندارد و ترجیح می‌دهند روی رویدادهای سالانه خود تمرکز کنند.

اما در مورد الکام استارز ماجرا متفاوت است و به طور کلی هدف این نمایشگاه جوانه‌ها هستند. الکام استارز هرگز طراحی نشده است برای اینکه شرکت‌هایی مانند اسنپ و دیجی‌کالا در آن حضور داشته باشند. تعریف ما از ابتدا از استارتاپ‌هایی که در الکام استارز حضور دارند، این بود که بین سه تا پنج سال از تأسیس آنها گذشته باشد و هنوز مدل درآمدی‌شان خطرپذیر باشد. ما در الکام استارز هدفمان این است که بیشتر به سراغ بخشی از اکوسیستم برویم که به توجه بیشتری نیاز دارند. اگر شما می‌بینید اسامی بزرگ هنوز در الکام استارز به چشم می‌خورد، به این دلیل است که تمایل سازمان نظام صنفی به عنوان مجموعه مردم‌نهاد این است که به هر بازیگری که تمایل به حضور دارد، فضایی برای حضور بدهد. اما مشخصا اگر شما از من بپرسید، از دیدگاه من الکام استارز برای کوچک‌ترین بازیگران بازار طراحی شده است.

 به طور کلی چقدر سعی کردید که بدنه اقتصاد متداول یعنی اقتصاد سنتی را با الکام استارز همراه کنید؟

ما امسال تمایل زیادی به این موضوع داشتیم و یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها، حضور همین شرکت‌های اقتصاد متداول در نمایشگاه بود. در نمایشگاه امسال دست‌کم پنج الی شش شرکت از بازیگران اقتصاد متداول حضور دارند که یکی از آنها هلدینگ زرین است. حس من این است که امسال می‌توانستیم مشق‌مان را در مورد اقتصاد متداول بهتر انجام دهیم، اما به هر حال نزدیک به زمان برگزاری نمایشگاه، در فضای عمومی و سیاسی کشور اتفاقاتی رخ داد که شاید به ما اجازه نمی‌داد بیشتر از این دستمان را به سمت این بخش از اقتصاد دراز کنیم. با این‌حال موفق شدیم تعامل و همکاری با شرکت‌های اقتصاد متداول را در قالب محتوا، سخنرانی و پنل در کنار خود داشته باشیم و قطعا سال آینده توجه بسیار بیشتری به این موضوع خواهیم داشت.

نمایشگاه الکامپ چندین سال برگزار نشده بود و برگزاری آن در سال گذشته، کار بسیار ارزشمندی بود که هیئت‌مدیره قبلی انجام داد. اینکه بالاخره توانستیم الکام استارز را هم برگردانیم از نظر ما یک دستاورد است که توانسته‌ایم دوباره این برند را که متعلق به اکوسیستم استارتاپی و نصر کشور است، زنده کنیم.

 در پایان فکر می‌کنید استارتاپ‌ها بیشتر به الکام استارز نیاز دارند یا الکام استارز به استار‌تاپ‌ها؟

بدون شک الکام استارز به استارتاپ‌ها. از نظر من الکام استارز به تمام اجزای اکوسیستم بسیار نیاز دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها