|

روایت تولد تینواستارز

تینواستارز از دغدغه جمعی از افرادی که به ساختن ایران به دست آینده‌سازان این مرز و بوم، نوجوانان خلاق و نوآورش باور داشتند، شکل گرفت. دستاوردهای موفق آموزش‌های تخصصی حوزه فناوری با تمرکز بر برنامه‌نویسی از نیمه دوم سال 70 در استان کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان و ورود به حوزه کارآفرینی نوجوانان با رویکرد کسب‌وکارهای فناورانه از سال 85 ما را برای ادامه و گسترش این فعالیت مصمم کرد.

صائبه سلوکی-مدیر طرح ملی کارآفرینی فناورانه دانش‌آموزی: تینواستارز از دغدغه جمعی از افرادی که به ساختن ایران به دست آینده‌سازان این مرز و بوم، نوجوانان خلاق و نوآورش باور داشتند، شکل گرفت. دستاوردهای موفق آموزش‌های تخصصی حوزه فناوری با تمرکز بر برنامه‌نویسی از نیمه دوم سال 70 در استان کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان و ورود به حوزه کارآفرینی نوجوانان با رویکرد کسب‌وکارهای فناورانه از سال 85 ما را برای ادامه و گسترش این فعالیت مصمم کرد.

رویدادهای کارآفرینی دانش‌آموزی با یک برنامه‌ریزی میان‌مدت، حاصل سال‌ها تجربه جمعی از متخصصین آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان در حوزه برنامه‌نویسی، با هدف آماده‌کردن آنان برای ورود به بازار کسب‌وکارهای فناورانه است.

سال 97 همزمان با شروع فصل جدیدی از این رویدادها، با همراهی و پیگیری‌های مجدانه دکتر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات وقت و مشاور ایشان دکتر مشکات اسدی برای اولین بار در سطح ملی پروژه «رویدادهای کارآفرینی با رویکرد کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات» با تمرکز بر توانمندسازی دانش‌آموزان در برنامه‌نویسی با برند تینوتک ویژه مدارس دولتی و با اولویت مدارس و مناطق کم‌برخوردار کلید خورد. این پروژه که تا سال 1400 ادامه داشت، با مشارکت دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت آموزش‌وپرورش و معاونت علمی ریاست‌جمهوری و همراهی خالصانه بیش از 180 نفر منتور اکوسیستم کارآفرینی کشور و مدرسین برنامه‌نویسی علاوه بر شهر تهران در شهرستان‌های کم‌برخوردار استان تهران از جمله فیروزکوه و اسلامشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، ایلام و هرمزگان برگزار شد. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این رویدادها شناسایی دانش‌آموزان علاقه‌مند به برنامه‌نویسی بود. فاز دوم این پروژه با برگزاری کمپ‌های فشرده برنامه‌نویسی که در آن هر تیم روی پروژه‌ای جداگانه کار می‌کردند، ادامه یافت. شرکت‌کنندگان در روز پایانی کمپ، محصول و یا نمونه کار اولیه را که به صورت آنلاین قابلیت لانچ‌شدن و دسترس‌پذیری داشت، ارائه می‌کردند. بیش از 70 درصد این دانش‌آموزان بلافاصله به صورت کارآموز به شرکت‌های حوزه فناوری وارد شده و بیشتر آنها در شرکت‌های بزرگ و فعال این حوزه جذب شدند و 20 درصد دیگر به صورت فریلنسری در همین حوزه فعالیت خود را ادامه دادند و 10 درصد در سایر حوزه‌های کسب‌وکاری از جمله بازاریابی و مارکتینگ مشغول به کار شدند.

اجرای مؤثر و نتیجه‌بخش اولین سال این پروژه و حضور دانش‌آموزان خلاق و باانگیزه ما را بر آن داشت تا با حمایت سازمان فناری و همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، با هدف افزایش اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان و تجربه رقابت در بازار کسب‌وکار، برای اولین بار در سال 98 تیم‌های نوپای استارتاپی دانش‌آموزی، فضای رقابت بازار کسب‌وکار را تجربه کنند.

بازدید وزرا، مسئولین رده‌اول دستگاه‌های دولتی، میهمانان خارجی الکامپ و مدیر عاملان شرکت‌های بزرگ، ضمن ایجاد خودباوری و اعتمادبه‌نفس، باعث افزایش انگیزه دانش‌آموزان برای ادامه مسیر شد.

در حال حاضر بیش از 90 درصد این دانش‌آموزان در شرکت‌های فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به کار هستند و از الکامپ به عنوان نقطه عطفی برای حضور پرقدرتشان در بازار کار این حوزه یاد می‌کنند.

سال 99 با افزایش کرونا، تصمیم به برگزاری بخش الکامپ استارز و رقابت استارتاپ‌ها به صورت آنلاین گرفته شد. با توجه به تجربه موفق سال 98 پیشنهاد حضور دانش‌آموزان در این رقابت‌ها مطرح و نام تینواستارز برای بخش دانش‌آموزی الکامپ شکل گرفت.

در این رویداد که در موزه ارتباطات برگزار شد، 12 تیم از استان‌های مختلف از جمله تهران، کرمان، هرمزگان، اصفهان، سیستان و بلوچستان در تینو استارز با هم به رقابت پرداختند. حضور مدیر عاملانی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استارتاپی کشور و معاون وزیرICT در میز داوران، گویای باور ارزش‌آفرینی نوجوانان خلاق بود.

در این رویداد دو تیم برتر، مورد توجه شرکت‌ها و همچنین معاونت علمی ریاست‌جمهوری قرار گرفت و تا مراحل دریافت حمایت‌های مادی و معنوی پیش رفت. تینو استارز در الکامپ 26 در حالی سومین حضور دانش‌آموزان را تجربه کرد، که برق نگاه نوجوانان امیدوار و پرشور و پرهیجان از خودباوری، این غرفه ساده را با حضور نزدیک به 50 دانش‌آموز از استان‌های دوردست از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان، به برترین غرفه و قلب تپنده الکامپ تبدیل کرد.

دنبال‌کردن دانش‌آموزان در ادامه فرایند توانمندسازی پس از تجربه‌ای که در الکامپ کسب کرده‌اند، از جمله نقاط قوت تیم مدیریتی تینو استارز است. راهبری و منتورینگ دو تیم از دانش‌آموزان سبب شرکت آنان در مسابقات بین‌المللی SAGE شد، که یک تیم موفق به کسب رتبه اول در ارائه راه‌حل برای اهداف توسعه پایدار آموزشی سازمان ملل(SDG4) شد. لازم به توضیح است که آخرین حضور دانش‌آموزان در این مسابقات بین‌المللی حدودا هفت سال پیش بوده است. کمک به جذب سرمایه‌گذار برای تیم «سریتا» در حوزه سلامت با استفاده از هوش مصنوعی (تشخیص بیماری‌های مغز و ریه و تفسیر لام پاتولوژی) از دیگر اقدامات مدیران تینو استارز بود. ادامه مسیر توانمندسازی برای نوجوانان برنامه‌نویس و رباتیک همچنان ادامه دارد که این دوستان مقرر است در الکامپ 27 آماده‌تر از سال گذشته حضور پیدا کنند.

جا دارد از دکتر صادق فرامرزی و مهندس اشکان ابراهیمی به نمایندگی از تیم اجرایی الکامپ 26 برای تلاش خالصانه‌شان در برگزاری تینو استارز 1402 و کمک به ادامه فرایند تا به امروز تشکر کنم.

تینو استارز پنجره‌ای است رو به آینده برای ایجاد انگیزه و امید در نوجوانانی که در بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی حوزه فناوری اطلاعات شاهد حضور شرکت‌های کوچک و بزرگ با بهترین کارشناسان و متخصصین IT هستند که ماندن را به رفتن ترجیح داده‌اند.

تینو استارز و حضور دانش‌آموزان در کنار شرکت‌های فعال و پویای حوزه فناور، فرصتی بی‌نظیر برای تجربه‌آموزی و هم‌فضایی آنان با شرکت‌های فعال و پویای حوزه فناوری است؛ فضایی برای دیده‌شدن و ایجاد خودباوری و اعتمادبه‌نفس.

ای کاش میسر بود با ذکر نام تک‌تک منتورها، مدرسین، داوران و شرکت‌های بخش خصوصی که با مسئولیت اجتماعی‌شان از آغاز این مسیر ما را یاری و همراهی کردند تشکر کنم؛ چراکه بدون حضور خالصانه و صبورانه این عزیزان برداشتن حتی یک قدم در این مسیر سخت و پرچالش هرگز میسر نبود.

به نمایندگی از تمام این عزیزان از کتایون سپهری که از آغاز راه همراه همیشگی ما بوده و مشکات اسدی که از زمان مسئولیتش به عنوان ناظر پروژه رویدادهای دانش‌آموزی در سازمان فناوری، تاکنون یار جدانشدنی و حامی حوزه دانش‌آموزی است، صمیمانه تشکر می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها