|

سی و یکمین نماز جمعه شهر امید

امام جمعه شهر امید : به جای اصلاح رابطه دین و دموکراسی، اخلاق و دین را هم مقابل هم می‌گذارید؟!

حجت‌الاسلام منصف در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته شهر امید با اشاره به سالروز تاسیس جمهوری اسلامی گفت: لازم است از دستاوردها گفت و بیش از آن ضرورت دارد بابت آنچه به آن نرسیدیم عذرخواهی کنیم و روش‌ها و روندهایی که برای رسیدن به آن شعارها و وعده‌ها ناکارآمد و ناکافی بوده را اصلاح کنیم.

در اولین گام برای اصلاح، مسئولیت هرآنچه اتفاق افتاده را، حتی اگر عوامل بیرونی مقصر بوده‌اند، بپذیریم. همه از هر گروه و جناح بپذیریم در آنچه امروز به آن رسیده‌ایم سهیم هستیم، در تنورِ فرافکنی و مقصر شمردن یکدیگر و عوامل بیرونی، نانی برای این مردمِ نجیب و شریف پخت نمی‌شود، فقط آتشِ سرخوردگی، ناامیدی و بی اعتمادی شعله‌ورتر می‌شود.

امام جمعه شهر امید افزود: در روز جمهوری اسلامی، اگر توانسته‌ایم سازگاری اسلامیت و جمهوریت را ثابت کنیم که جای تبریک دارد و اگر خدای ناکرده گفتار و رفتارمان سبب تقابل و تضعیف هر دوی اینها شده بازنگری جدی لازم است. متاسفم اعلام کنم این روزها تریبونِ زنده صداوسیما در اختیار معدود افرادِ تندرویی قرار می‌گیرد که به جای پرداختن به ایرادات و پرسش‌های اساسی مردم در این زمینه، به تقابل دین و اخلاق هم دامن می‌زنند. جای تعجب و گلایه از این همه ندانم‌کاری و بی‌تدبیری است، در مسیری که باید به اصلاحِ رابطه دین و دموکراسی بپردازیم، اخلاق و دین را هم مقابل هم قرار می‌دهیم؟ چنین اظهارتِ بی اساس جز تشدیدِ دین گریزی و بلکه دین ستیزی مرم به ویژه نسل جوان چه حاصلی دارد؟

خطیب نماز جمعه شهر امید در ادامه گفت: بنابر آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، بازهم در شاخص بهای کالاها در اسفندماه افزایش داشته‌ایم، مسوولان محترم لازم است به طور واقعی این مشکلات را حل کنند. سرطانِ تورم با حرف و وعده یا خدای ناکرده تغییر واقعیت درمان پذیر نیست، که اگر بود تا به حال شده بود.  

دوباره تاکید می‌کنم برای آنکه واقعا وعده‌ای محقق شود یا دستاوردی در جامعه پا بگیرد نمی‌شود و نباید به خودفریبی و خلافِ واقع متوسل شد، یا تحقق آن را به آینده‌ای نامشخص و موهوم موکول کرد، لازم است بهای اصلی آن را بپردازیم تا در واقعیت هم به آن برسیم. خوشبختانه در چند روز گذشته برای افزایش لجام گسیخته رشد نقدینگی، بالاخره  در حوزه‌های بانکی و پولی تدابیر عاقلانه‌ای اتخاذ شده که امیدواریم با اجرای دقیق و مستمر آن توسط افرادِ کاربلد و متخصص، کمی از سختی‌های اقتصادی کاسته شود.

امام جمعه شهر امید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن سالگرد وفاتِ بانوی بزرگ اسلام، حضرت خدیجه (س) گفت : بیش از آنکه این بزرگواران به عزاداری ما نیاز داشته باشند، نیازِ امروز ما به تبیین درستِ الگوهای واقعی و تحریف نشده رفتاری ایشان است. از نخستین زنِ مسلمان تاریخ که در اوجِ ثروت و در کمالِ زیبایی به همسری پیامبر درآمد، آن هم در شرایطِ آن روزهای مکه و مهجوری و تنهایی پیامبر و نه در مدینه و اوج قدرت اسلام بشنوید که در کوچه های مکه به دنبال پیغمبر(ص) می گشت با این سوال که کیست جای بهارِ مرا نشان دهد؟ خدیجه (س) همان بانویی است که یکی از بزرگترین کاروان های تجاری زمان خود را مدیریت می کرد، در آن زمانه حداقل با چهار کشور ارتباط اقتصادی داشت و هشتصد کارگزار و نیرو زیر دست ایشان کار می کرد. نکته اینجاست که بزرگترین حامی اقتصادی اسلام و همسر رسول خدا در جامعه حضور موثر و همیشگی داشت، و هیچگاه از سوی پیامبر از این حضور منع نشد، بلکه همیشه مورد ستایش و مهر فراوان آن حضرت بود. خدیجه کبری مادر فاطمه (س) الگوی همزمانِ پاکدامنی، ایمان، فداکاری، عشق، شجاعت، استقلال و حضور فعال و موثر در جامعه است، برایش عزاداری می‌کنیم، اما همچنان به دنبال برخورد و محدودیت و اجرای روش‌های صدبار تکرار شده ای هستیم که نتیجه اش جلوی چشممان است و هنوز هم درس نمی گیریم. کاش به جای عزاداری برای این عزیزان، فکری به حالِ خودمان بکنیم.

حجت الاسلام منصف در پایان سخنان خود گفت : لازم است از اقدامِ رئیس محترم قوه قضائیه در فراخوانِ اعتراض و انتقاد و ابهام درباره عملکرد و موضوعات این قوه تشکر کنم، در استقبال از این فراخوان، از همکاران ستاد اقامه نماز شهر امید خواسته‌ام از جمعه آینده بخشی از خطبه‌های دوم نماز را در اختیارِ مردم قرار دهند تا اعتراضات و انتقاداتشان را بی لکنت و صریح بگویند، از صداوسیما هم می‌خواهم با پوشش کامل آن صدای واقعی مردم باشد.

از خداوند بزرگ توفیق مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم.

خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها