|

روایت سی‌وچهارمین نماز جمعه شهر امید

امام‌جمعه شهر امید گفت: این روزها بنا بر آنچه از عملکرد برخی مسئولان و دستگاه‌ها می‌بینیم، لازم و واجب است بیش از آنکه برای مردم سخنرانی کنیم و آنان را به تحمل و خویشتنداری دعوت کنیم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم، برای حال و روز خودمان وعظ و خطابه کنیم و در اداره کشور تدبیر کنیم.

حجت‌الاسلام منصف در ابتدای خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید گفت: برای تذکر و یادآوری به خودم و مسئولان و مقامات ریز و درشتی که خود را پیرو راه و منش امیرالمؤمنین(ع) می‌دانیم، روایتی از نعمان بن‌محمد مغربی را تکرار می‌کنم که گفت روزی یکی از خوارج درحالی‌که علی(ع) خطبه می‌خواند، برخاست و حکومت آن امام را نامشروع خواند.‌ هواداران و اطرافیان خواستند با این فرد هتاک برخورد کنند، اما امیر مؤمنان(ع) مانع شد و خطاب به آن مرد گفت: ما تو را از مسجد بابت این نسبت ناروا اخراج نمی‌کنیم. حقوق تو را از بیت‌المال قطع نمی‌کنیم و تا دست به شمشیر برای جنگ نبرده‌اید، با شما جنگ نخواهیم کرد. آیا به‌راستی رفتار و گفتار ما در قبال منتقدان و مخالفان چنین است؟ ببینیم در برخورد با خانم‌های کم‌حجاب این روزها چه می‌کنیم؟ تعطیلی مراکز خرید و کسب‌وکار مردم و تدوین طرح برای محرومیت از حقوق اولیه به بهانه مقابله با بی‌حجابی چه توجیه عقلانی و شرعی دارد؟ برای حل یک مسئله، صدها معضل اقتصادی و اجتماعی برای مردم درست می‌کنیم و به جای آنکه در آرامش و مصالحه به حل مسئله بپردازیم، در منازعه و تنش مردم و به‌ویژه جوان‌ترها را نسبت به اصل اسلام و دین مسئله‌دار می‌کنیم. این با کدام معیار عقلی و اعتقادی منطبق است؟ آن هم مردمی که ایمان و اعتقاد واقعی‌شان به دین را در مناسبتی مثل عید فطر نشان می‌دهند.

امام‌جمعه شهر امید افزود: این روزها بنا بر آنچه از عملکرد برخی مسئولان و دستگاه‌ها می‌بینیم، لازم و واجب است بیش از آنکه برای مردم سخنرانی کنیم و آنان را به تحمل و خویشتنداری دعوت کنیم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم، برای حال و روز خودمان وعظ و خطابه کنیم و در اداره کشور تدبیر کنیم.

صریح خطاب به خودم، روحانیون مسئول و ائمه جمعه عرض می‌کنم باید پناه مردم باشیم. در کنار هر یک بار یادآوری تکالیف‌شان، صد بار از حقوق و اختیارات قانونی‌شان یاد و دفاع کنیم. صدای مردم نجیب و شریفی باشیم که همیشه در سختی‌ها و تنگناها صبور و مقاوم بوده‌اند. لازم است همدلانه با مردم حرف بزنیم، این مردم همان مردم آگاه، فهمیده و فداکاری هستند که هیچ‌گاه به دشمنان کشور اجازه نمی‌دهند بیان خواسته‌ها و مطالبات را به انحراف بکشانند. مطمئن باشید اگر رفتار و گفتار ما سبب روی‌گردانی مردم از نظام نشود، این مردم هیچ‌گاه تحت تأثیر فشارها و مسببان خارجی تحریم‌های ظالمانه قرار نمی‌گیرند. اینکه فقط از مردم بخواهیم تحمل کنند و دم نزنند بی‌انصافی است. چقدر برای همدردی و به رسمیت شناختن دغدغه‌ها و مطالبات‌شان کنارشان بوده‌ایم؟ روزگاری مردم به دامن امن و مستحکم روحانیون پناه می‌برده‌اند، درنگ کنیم و بیندیشیم که تا اینجا درست عمل کرده‌ایم؟ باید از خودمان صادقانه بپرسیم چرا مردم به ادامه این راه درست، اعتماد و باور ندارند؟

حجت‌الاسلام منصف در ادامه خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید گفت: متأسفانه امروز هیچ‌کدام از کسانی که برای بیان دغدغه‌ها و انتقادات‌شان دعوت کرده بودیم، حاضر نشدند. یکی از آقایان سرمایه‌گذار و کارآفرین شهر هم که قبلا اعلام آمادگی کرده بود به دلیل گرفتاری که در پلمب رستوران و کافه‌اش برایش ایجاد شده بود از حضور در این تریبون انصراف داد.

از خداوند بزرگ توفیق‌مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم. خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها