|

روایت سی‌وششمین نماز جمعه شهر امید؛

مدارا و رسیدگی به معیشت مردم هم در دین آمده

امام‌جمعه شهر امید گفت: یکی از پررنگ‌ترین چهره‌های تبعیض، آن است که به فلان جوان متخصص با‌انگیزه چون ظاهرش شبیه ما نیست و مثل ما فکر نمی‌کند، اجازه ورود به هیچ سازمان و اداره‌ای ندهیم یا در تحصیلش منع ایجاد کنیم. تبعیض یعنی مخاطبان‌مان را همین دوروبری‌ها و همراهان خودمان بدانیم و ذائقه و مطالبه اکثریت مردم را ندیده و نشنیده بگیریم.

حجت‌الاسلام منصف در خطبه‌های دوم نماز جمعه با اشاره به توصیه‌های ادیان مختلف و به‌ویژه اسلام در ضرورت برقراری عدالت، مدارا با مردم و برآوردن نیازهای آنان گفت‌: شهادت امام جعفر صادق در پیش است و دوباره شهر پر می‌شود از بنرها و تسلیت‌های خشک و خالی که دردی از مردم دوا نمی‌کند. تکرار و رونویسی از توصیه‌ها و روایات امامان ما را به زندگی خوب و رستگاری نمی‌رساند؛ همچنان که تا به حال تکرار شعارهای بی‌پشتوانه و بدون عمل ما را به هدف نرسانده و نمی‌رساند.

امام‌جمعه شهر امید افزود: می‌خواهیم به راه آن امام برویم؟ همین یک جمله امام صادق‌(ع) را که فرموده «عدالت از آبی که شخص تشنه به آن می‌رسد شیرین‌تر است» ملاک کار و حکمرانی‌مان قرار دهیم. به جنگ تبعیض و نابرابری در همه اَشکال آن برویم. یکی از پررنگ‌ترین چهره‌های تبعیض، آن است که به فلان جوان متخصص با‌انگیزه چون ظاهرش شبیه ما نیست و مثل ما فکر نمی‌کند، اجازه ورود به هیچ سازمان و اداره‌ای ندهیم یا در تحصیلش منع ایجاد کنیم. تبعیض یعنی مخاطبان‌مان را همین دوروبری‌ها و همراهان خودمان بدانیم و ذائقه و مطالبه اکثریت مردم را ندیده و نشنیده بگیریم. تبعیض یعنی صداوسیما برنامه‌هایش برای عده محدودی تهیه شود. نابرابری یعنی هرکس غیر از ما می‌اندیشد و فکر می‌کند، حتی حق تدریس در دانشگاه هم نداشته باشد. عدالت یعنی همه مردم در کشور از حقوق برابر برخوردار باشند؛ بدون توجه به گرایش، تفکر و حتی دین و آیین‌شان.

می‌خواهیم اسم امام صادق بر جامعه بدرخشد؟ ببینیم آن امام، در تفسیر و توضیح این آیه از سوره بقره که می‌فرماید: «با مردم به نیکی سخن بگویید»، چه گفته است: «مقصود، همه مردمان اعم از مؤمن و مخالفان است. اما با مؤمنان باید گشاده‌رو بود و اما با مخالفان باید به نرمى و مدارا سخن گفت تا به سوى ایمان کشیده شوند‌». ما چنین کرده‌ایم؟ این روزها با مردم و نه مخالفان به نرمی و مدارا سخن می‌گوییم؟

حجت‌الاسلام منصف در بخش دیگری از سخنان خود گفت‌: همه ارکان حاکمیت با تمام قوا برای اجرای قانون حجاب بسیج شده‌ایم، اما از امام صادق(ع) به همان اندازه و بلکه بیش از آنچه تأکید بر اجرای احکام دین نقل شده باشد، درباره خدمت به خلق و خدمتکاری آنان روایت آمده است. تا آنجا که می‌فرماید اگر کسی نسبت به تقاضا و نیاز برادر مؤمنی بی‌تفاوت باشد و با خوشرویی به درخواست او عمل نکند، بین ما و او ولایتی نخواهد بود. یا در جایی دیگر برآوردن نیاز مؤمن را از 10 حج بالاتر می‌داند. امروز اگر می‌خواهیم نشان دهیم به راه رئیس مذهب شیعه باور واقعی داریم، باید در راه همدلی با مردم و کمک به آنها و نه در مسیر جدایی، بیزاری و بی‌توجهی به مطالبات اولیه آنان از هم سبقت بگیریم.

امام‌جمعه شهر امید در پایان با اشاره به حملات اخیر رژیم غاصب صهیونیستی به نوار غزه گفت: لازم است به مدعیان دفاع از حقوق بشر یادآوری کنیم در همین چند روز گذشته حداقل 10 کودک و زن در حملات رژیم جنایتکار صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. سکوت آنان در برابر این جنایت و کشتار، جز تأیید و همراهی چه پیامی دارد؟

از خداوند بزرگ توفیق‌مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم.

خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها