|

این فضای مجازی سرکش

میزان تأثیرگذاری فضای مجازی بر افکار عمومی اعجاب‌‌برانگیز شده است. درست و غلط، دروغ و راست، مثبت و منفی این فضای مجازی تأثیرگذار و تعیین‌کننده شده است.

غلامرضا کریمی 

 

میزان تأثیرگذاری فضای مجازی بر افکار عمومی اعجاب‌‌برانگیز شده است. درست و غلط، دروغ و راست، مثبت و منفی این فضای مجازی تأثیرگذار و تعیین‌کننده شده است.

رابطه فضای مجازی و مشروعیت بسیار تنگاتنگ شده، حال چه این مشروعیت مربوط به یک کارخانه یا یک محصول و فراورده باشد چه مربوط به نظام سیاسی یا اجتماعی.

بدا به حال هر نظام سیاسی یا نظام اقتصادی یا فرهنگی یا آموزشی که نتواند نسبت خود را با فضای مجازی روشن کند.

تجربه دو دهه گذشته نشان می‌دهد که تنها راه تعامل و حتی تسلط بر فضای مجازی، شفافیت و صداقت است. هر دروغ، ریاکاری و پنهان‌کاری بلافاصله یا با گذشت زمان علنی می‌شود و حتی اگر فرد فوت هم کرده باشد، در صورت پنهان‌کاری و دروغ، میراث ماندگارش بر باد می‌رود. امروزه کسانی که در مصادر امور حکومتی قرار می‌گیرند، باید بتوانند سطحی از تعامل با فضای مجازی را داشته باشند وگرنه در فضای بسته اطراف خود محصور شده و خیلی سریع اعتبار خود را از دست می‌دهند و آگاهانه یا ناآگاهانه به بی‌اعتبارشدن کل سیستم مدد می‌رسانند. حال چطور ممکن است افراد یا نهادهایی در قوای سه‌گانه به ویژه در دولت که بیشترین ارتباط را با فضای افکار عمومی دارند، از اهمیت و ضرورت موضوع فضای مجازی غافل شوند. بنابراین دولت چهاردهم که در سطح کلان با تأخیر معنادار هنوز پیوست رسانه‌ای خود را در هاله‌ای از ابهام و ضعف شدید اطلاع‌رسانی قرار داده، باید ضمن تسریع در روشن‌کردن این وضعیت، تک‌تک وزرایش هم باید با اولویت قائل‌شدن برای شفافیت و پاسخ‌گویی، پیوست رسانه‌ای به ویژه سطح و میزان تعامل خود با فضای مجازی را روشن کنند. 

حفظ امید، اعتماد و سرمایه اجتماعی دولت چهاردهم، دره کمیابی است که با سکوت و عدم پاسخ‌گویی مناسب و به‌موقع به رسانه‌های مکتوب و مجازی، نباید چوب حراج بر آن زد.

به‌هرحال با این فضای مجازی سرکش نمی‌توان با بی‌اعتنایی برخورد کرد، باید تیم و برنامه داشت و برای هر فعالیت و اقدام تحولی و اصلاحی در دولت چهاردهم پیوست رسانه‌ای و تعاملی با فضای گسترده مجازی داشت تا دولت وفاق که در معرض آسیب بیشتری به نسبت سایر دولت‌هاست، بتواند با پشتوانه طیف وسیع‌تری از آحاد مردم به‌ویژه قشر متوسط بر ابربحران‌های‌ موجود در کشور مسلط شده و به تدریج با همراهی افکار عمومی در جهت اجرائی‌کردن و عملیاتی‌کردن راه‌حل‌های اجماعی، گام‌های استواری در جهت حرکت به جلو بردارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها