|

اندر مصائب گردشگری

آقای وزیر چشم‌مان به شماست

تعطیلات پی‌درپی شهریورماه به‌ویژه در هفته دوم باز هم ضعف زیرساخت‌ها به‌ویژه در شمال کشور را بیش‌ازپیش آشکار و نمایان کرد. در کشوری که برخی از منتقدان، دم از حضور توریست خارجی می‌زنند و از درآمدهای ارزی جذب گردشگر خارجی می‌گویند، باید محاسبه کنند که اصولا زیرساخت‌های کشور با نیازهای گردشگر خارجی و جذب پرتعداد آن منطبق است که به دنبال جذب گردشگر خارجی باشیم یا نه!

پژمان جوزی رئیس انجمن صنعت ساختمان

تعطیلات پی‌درپی شهریورماه به‌ویژه در هفته دوم باز هم ضعف زیرساخت‌ها به‌ویژه در شمال کشور را بیش‌ازپیش آشکار و نمایان کرد. در کشوری که برخی از منتقدان، دم از حضور توریست خارجی می‌زنند و از درآمدهای ارزی جذب گردشگر خارجی می‌گویند، باید محاسبه کنند که اصولا زیرساخت‌های کشور با نیازهای گردشگر خارجی و جذب پرتعداد آن منطبق است که به دنبال جذب گردشگر خارجی باشیم یا نه!

اعداد و ارقام گردشگران حاضر در کشورهای منطقه و درآمد ارزی حاصل از آن که از فروش نفت ما نیز بالا می‌زند، وسوسه‌کننده است، اما ما زیرساخت‌های مناسب برای این تعداد گردشگر (نیازها به کنار) داریم.

این توییتی است که عضو هیئت‌مدیره جامعه هتل‌داران ایران در ایام تعطیلات اخیر زدند و به‌صراحت اعلام کردند: «ایام تعطیلات هتل‌های 4 و 5 ستاره و ویلاهای بزرگ و گران‌قیمت کاملا پر و هتل‌های 1، 2 و 3 ستاره و ویلاهای میان‌رده و ارزان‌قیمت در تمام تعطیلات گذشته ظرفیت خالی داشتند. طبقه متوسطی دیگر وجود ندارد».

در سه خط هم وضعیت اقتصادی در حوزه ساخت‌وساز‌ها در شمال کشور و هم واقعیت اجتماعی موجود را نشان داده‌اند.

مدت‌هاست که می‌‌گوییم شمال ایران زیر‌ساخت مناسب ندارد و قد‌کوتاه است، سرزمینی سر‌سبز برای بیش از ۸۰ میلیون جمعیت که همه در آن سهم دارند و باید از مواهب آن بهره ببرند، اما با روند کنونی ویلاسازی، جز تخریب محیط زیست و دشواری خدمات‌رسانی شهری به همراه کاهش منابع جز تخریب، دستاوردی به دست نخواهد آمد. اما گوش شنوایی نبود.

خوشبختانه دکتر صالحی‌امیری، وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با سابقه خوب مدیریتی که دارند، می‌توانند راه‌گشای بخشی از مشکلات باشند.

بنابراین به ایشان خطاب می‌کنم و از جناب وزیر می‌خواهم که در دولت شهره به دولت کارشناسان، به نظرات کارشناسی و دلسوزانه توجه نشان دهند که قطعا مشی ایشان نیز چنین است.

ما نمی‌توانیم واقعیت‌های ایران کنونی را نادیده بگیریم و صرفا برای آینده‌ای برنامه‌ریزی کنیم که معلوم نیست حاصل آن چه موقع فرا می‌رسد. واقعیت‌های موجود نشان‌دهنده گسل بزرگ طبقاتی است، که همه حاضران در آن مردم ایران هستند و وظیفه دولت خدمت‌رسانی به آنها است.

جناب آقای صالحی‌امیری، به‌صراحت به شما می‌گویم که اگر گردشگران ایرانی، راهی کشورهای همسایه می‌شوند، یک دلیلش همین ضعف زیرساختی و نبود هتل‌ها و مکان‌های اقامتی لوکس‌ و مناسب در شمال ایران برای تابستان و زمستان است که همگان را راهی کشورهای دیگر می‌کند.

پیشنهاد می‌کنم فعلا چندان به فکر ارز‌آوری از گردشگر خارجی و رکوردزنی در آن حوزه نباشید، راه آسان‌تر این است که در ابتدا از خروج ارز بی‌رویه از کشور جلوگیری کنید.

راه‌حل آن ساده است، کافی است قوانین دست‌و‌پاگیر ساخت ابر‌پروژه‌ها در شمال کشور را حذف کنید و راه را برای سازندگان معتبر باز بگذارید. اگر مشکلات هفت‌ خان رستم نباشد، آنها خودشان راه را برای شما هموار می‌کنند.

از آنجایی که یکی دیگر از شعارهای دولت محترم، توجه به برنامه هفتم توسعه بوده است، این برنامه دست شما را (با گنجاندن ماده‌ای برای ساخت پروژه‌های ترکیبی) باز گذاشته است. طبق این ماده، سرمایه‌گذار می‌تواند با تأسیس پروژه‌های ترکیبی، یعنی مسکونی، اداری، تجاری و هتل‌های بزرگ راه را برای ورود گردشگران و حتی کسانی که خواهان ملک در شمال کشور هستند، باز کند و همین امر نه‌تنها از ویلا‌سازی‌های بی‌رویه جلوگیری می‌کند، بلکه راه را برای ساخت هتل‌های مناسب نیز می‌گشاید.

حضور گردشگر ایرانی در اقامتگاه‌ها و هتل‌های چهار و پنج ستاره، نه‌تنها رفته‌رفته از خروج ارز جلوگیری می‌کند، بلکه براساس اصول مسلم اقتصادی باعث گردش مالی مناسب در کشور می‌شود و به بهبود وضعیت زندگی مردم می‌انجامد و رشد اقتصادی نیز با خود به همراه خواهد داشت.

با شناختی که از شما دارم، مطئنم که در دوره تصدی این سمت در کنار مشاوران و کارشناسان آگاه، حتما می‌توانید روند خروج ارز از کشور را اندک‌اندک تغییر دهید و شرایط را برای توسعه زیرساخت‌های مناسب گردشگری در کشور فراهم آورید.

در راه پیش‌رو، انجمن صنعت ساختمان هم با داشتن کارشناسان و متخصصان حاذق و دلسوز آماده است تا مشورت‌های لازم را بدون هیچ‌گونه نگاه مالی و امتیازی در اختیار بگذارد، تا در زمینه زیرساخت‌های گردشگری شرایط مناسب در شأن مردم ایران فراهم آید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها