|

عدالت آموزشی حلقه مفقوده

همین چند روز پیش بود که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد هیچ‌کدام از مدیران مدارس دولتی در مقطع ابتدایی حق ندارند بابت ثبت‌نام دانش‌آموزان شهریه دریافت کنند.

عدالت آموزشی  حلقه مفقوده

همین چند روز پیش بود که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد هیچ‌کدام از مدیران مدارس دولتی در مقطع ابتدایی حق ندارند بابت ثبت‌نام دانش‌آموزان شهریه دریافت کنند. اما اعلام این خبر سؤالات متعددی را در این زمینه پیش می‌کشد: آیا تابه‌حال مدیران مجاز به دریافت شهریه بوده‌اند؟ آیا دریافت شهریه از مقاطع دیگر در مدارس دولتی منع قانونی ندارد؟ اگر قرار باشد مدارس دولتی هم جز مقطع ابتدایی پولی شوند، تکلیف کسانی که توان پرداخت هیچ‌گونه شهریه‌ای را ندارند چیست؟ آیا باید منتظر باشیم تا تعداد بیشتری دانش‌آموز از تحصیل باز بمانند؟ فقر و تبعیض از عوامل عدم رعایت عدالت آموزشی است.

فقر و تبعیض

به گزارش تجارت‌نیوز، هاد مختاری، کارشناس آموزش و فعال صنفی معلمان، می‌گوید: «متأسفانه سال‌هاست سیاست اجرائی در وزارت آموزش و پرورش نه‌تنها باعث حرکت رو به جلو در حوزه تحصیلی دانش‌آموزان نشده است که این روش آزمون و خطا و تغییر مداوم سیاست‌ها باعث شده ما هم در حوزه معلمان و هم دانش‌آموزان دچار مشکلات زیادی شویم». همچنین تبعیض دیگری برقرار است: «دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند از تمامی مزایایی که دانش‌آموزان مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی بهره‌مندند، محروم مانده‌اند. در حالی که اصل 37 قانون اساسی ما بر مسئله عدالت آموزشی تأکید دارد. یعنی تمامی دانش‌آموزان در سراسر کشور باید از امکانات آموزشی یکسان بهره‌مند باشند». فقر نیز یکی دیگر از عوامل تبعیض است. این کارشناس معتقد است وقتی عنوان می‌شود که فقط دبستانی‌ها شهریه نپردازند یعنی بقیه مقاطع مجوز دریافت شهریه را دارند. او تأکید می‌کند: «اگر قرار باشد مدارس دولتی هم شهریه دریافت کنند که دیگر کلا باید اصل 37 را از قانون اساسی کشور پاک کرد. همین الان هم دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند هیچ سهمی از عدالت آموزشی ندارند. کیفیت آموزش در این مدارس نسبت به مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی بسیار پایین است. سال‌هاست که آموزش و پرورش این مدارس را به تأمین هزینه‌های خود مجبور کرده و از همین روست که مسئولان مدرسه مدام از اولیای دانش‌آموزان به دلایل مختلف درخواست وجه نقد می‌کنند. همچنین این سؤال مطرح است چرا آموزش و پرورش کتاب‌های درسی را ‌رایگان در اختیار دانش‌آموزان مدارس دولتی نمی‌گذارد؟ این همان فقری است که می‌گوییم باعث ترک تحصیل و افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود اما متأسفانه مسئولان به آن توجهی ندارند. با این اوصاف هیچ اثری از عدالت آموزشی باقی نمی‌ماند».

نبود عدالت آموزشی باعث شده تا افت نمرات دانش‌آموزان رخ دهد. بحث عدالت آموزشی فقط مختص دانش‌آموزان نیست، معلمان نیز مشکلات زیادی دارند. قرار بود حقوق معلمان حداقل 30 درصد افزایش یابد.

دانش‌آموزان افغان

یکی از مسائلی که این روزها در آموزش و پرورش مطرح است، ماجرای حضور دانش‌آموزان مهاجر افغانستان در مدارس است. در دی ماه سال گذشته بود که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به استخدام معلمان افغانستان اشاره کرد. او به تأمین نیروی انسانی از جمله معلم برای آموزش این دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «جمهوری اسلامی علاقه‌مند است و اگر در بین اتباع افغانستانی در ایران کسی است که توان معلمی دارد و می‌تواند به صورت جهادی تدریس کند، استقبال می‌کنیم و فضا و مدرسه برای این کار تأمین است و ما کمک آنها را ارج می‌نهیم».

البته یک ماه پیش اعلام شد تصور اشتباهی از این سخنان پبش آمده است و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش برداشت اشتباه از صحبت‌های وی درباره تدریس جهادی افغانستانی‌ها را تکذیب کرد و گفت: «هیچ‌یک از اتباع خارجی به عنوان «معلم» در مدارس ایران مجوز ورود ندارند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها