|

حواشی سریال ۲۰۰ میلیاردی

یکی از عجیب‌ترین خبرهایی که در چند روز گذشته منتشر شده، انتشار بودجه گران‌ترین سریال نمایش خانگی است. سریالی به کارگردانی «نرگس آبیار» که ۲۰۰ میلیارد صرف آن شده است

حواشی سریال ۲۰۰ میلیاردی

یکی از عجیب‌ترین خبرهایی که در چند روز گذشته منتشر شده، انتشار بودجه گران‌ترین سریال نمایش خانگی است. سریالی به کارگردانی «نرگس آبیار» که ۲۰۰ میلیارد صرف آن شده است. حسین میرطاوسی، مالک یکی از شبکه‌‌‌های نمایش خانگی، مجبور شده است خبر ورشکستگی‌شان را به خاطر این سریال‌ تکذیب کند و خبر دهد بیش از دویست میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به نظر می‌رسد ساخت این سریال که با اعتراض تعداد زیادی از فعالان میراث فرهنگی به دلیل خساراتی که در تخت جمشید به همراه داشت، مواجه شده، هنوز به اتمام نرسیده است. هرچند ادعا شده است که این سریال به دلیل دغدغه فرهنگی تولید یک سریال ملی و وطن‌پرستانه در دستور کار قرار‌ گرفته ‌و حالا با هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی عملا به گران‌ترین سریال تاریخ ایران تبدیل شده است. به گفته این صاحب سرمایه، به دلیل بدقولی سازندگان آن ساخت این سریال مشکلات اقتصادی به همراه داشته است. میرطاوسی گفته است: «این سریال با یک بدعهدی مواجه شده که هنوز هم به پخش نرسیده؛ قفل‌شدن ۲۰۰ میلیارد از سرمایه در گردش هر کشوری این سرمایه را با مشکل مواجه می‌کند. حدود ۹۵ درصد فیلم‌برداری «سووشون» آذر سال پیش تمام شد و الان در حال تدوین است. پنج درصد باقی مانده است و به‌زودی پخش آن آغاز می‌شود». این همان سریالی است که‌ به خاطر مشکلاتی که به وجود آورده، باعث بدنامی سینماگران شده است. پیش از این، محمدحسن شانه‌ساززاده، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نماوا، در یک مصاحبه جنجالی گفته بود: «هزینه ساخت هر قسمت از ارزان‌ترین سریال در نماوا سه میلیارد تومان است. برای هر قسمت از سریال سووشون ساخته نرگس آبیار که به‌زودی منتشر می‌شود، هشت میلیارد تومان هزینه شده است». البته او به سینماگران توهین نیز کرد و گفت: «بازیگران این سریال‌ها خیلی بی‌اخلاق‌اند. بازیگران و تهیه‌کننده‌ها همه بی‌اخلاقی‌های خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرف‌شان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف بودم از لوازم‌خانگی تا مصالح ساختمانی، کاشی‌ سرامیک، خودرو و...‌‌ به بی‌اخلاقی اینها هیچ‌کجا ندیدم. اسم‌شان این است که هنرمندند و مثلا فرهیخته و فرهنگی‌اند، اما بسیار بی‌اخلاق‌اند... اول و آخرشان پول است. شما پول بده هر کاری می‌کنند». این سخنان با اعتراض هنرمندان، بازیگران، شورای عالی تهیه‌کنندگان، طراحان فیلم و کارگردانان روبه‌رو شد‌. همچنین شورای صیانت خانه سینما جلسه تشکیل داد و رأی شورای صیانت خانه سینما متشکل از سینماگران و حقوق‌دانان که با بررسی جوانب مختلف این موضوع صورت گرفت، منجر به صدور حکم تعلیق عضویت و قطع همکاری صنوف سینمایی با ایشان تا پایان سال 1404 شد.

در رأی صادره ضمن تقبیح سخنان نام‌برده، چنین آمده است: «جامعه اصناف سینمایی عضو خانه سینما حسب مورد نسبت به تعلیق عضویت و عدم همکاری با نام‌برده در کلیه امور سینمایی و پلتفرم‌‌‌های نمایش خانگی و امور صنفی تا پایان سال 1404 اقدام نمایند. هیئت‌رئیسه خانه سینما‌ ضمن نکوهش سخنان خارج از اخلاق نام‌برده، تأکید می‌کند حق شکایت فردی در محاکم قضائی برای سینماگران محفوظ است و این رأی با توجه به جوانب حقوقی و صنفی جامعه اصناف سینمایی صادر و منتشر شده است‌».

باید منتظر ماند و دید این سریال چه زمانی به اتمام می‌رسد و چه زمانی آماده نمایش می‌شود و آیا می‌تواند انتظارات را برآورده کند یا اینکه واقعا سبب ورشکستگی سرمایه‌گذاران خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها