|

سکوت «چیتل» شکست

رئیس سرویس مخفی آمریکا پذیرفت اینکه یک ضارب مسلح توانسته تا این اندازه به قتل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، نزدیک شود، «غیرقابل قبول» است.

سکوت «چیتل» شکست

رئیس سرویس مخفی آمریکا پذیرفت اینکه یک ضارب مسلح توانسته تا این اندازه به قتل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، نزدیک شود، «غیرقابل قبول» است.

کیمبرلی چیتل، رئیس این سازمان، در نخستین اظهارات عمومی‌اش از زمان تیراندازی گفت که تیرانداز نباید این امکان را پیدا می‌کرد که در موقعیت تیراندازی قرار گیرد و اینکه «مسئولیت نهایی بر عهده من است».

چیتل در مصاحبه‌ با ای‌بی‌سی نیوز گفت: «این غیرقابل قبول بود و چیزی است که نباید دوباره اتفاق بیفتد. این به‌وضوح وضعیتی بود که هیچ‌کس به‌عنوان یک مأمور سرویس مخفی، نمی‌خواهد در دوران کاری‌اش با آن روبه‌رو شود. مسئولیت نهایی بر عهده من است... و باید مطمئن شوم که در حال بازبینی هستیم و منابع لازم را به کارکنان‌مان اختصاص می‌دهیم».

با وجود تردیدها درباره آمادگی و مدیریت سرویس مخفی در تجمع‌ها، چیتل گفت از این سمت استعفا نخواهد کرد. انتظار می‌رود او ۲۲ جولای در مقابل کمیته‌ای از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان شهادت دهد.

او همچنین تکرار کرد موقعیت تیرانداز خارج از منطقه‌ای بود که مأموران او امن کرده بودند و مسئولیت آنجا بر عهده نیروی پلیس محلی بود.

از زمان تیراندازی توماس متیو کروکس ۲۰‌ساله که روی بامی در فاصله کمتر از ۱۵۰ متری تریبون سخنرانی ترامپ خزید و با یک تفنگ نیمه‌خودکار شلیک کرد، سؤالات، انتقاد‌ها و تئوری‌های توطئه درباره سرویس مخفی جریان داشته است.

شاهدان ادعا می‌کنند چند دقیقه پیش از حادثه تلاش کردند به مأموران انتظامی درباره وجود یک مرد مشکوک روی بام هشدار دهند و پلیس نیز نشانه‌هایی از مشکل مشاهده کرده بود. تیم‌های ضد تک‌تیرانداز سرویس مخفی هم که وظیفه آنها نظارت و واکنش به تهدیدات دوربرد است، در صحنه حضور داشتند.

مقام‌های رسمی گفته‌اند که یک افسر پلیس محلی تلاش کرده بود به بام برود و بررسی کند، اما وقتی کروکس اسلحه‌اش را به سوی او چرخاند، مجبور شد متوقف شود و خود را محکم به زمین بیندازد. ظاهرا کروکس پس از آن به سمت ترامپ چرخید، او را هدف گرفت و شلیک کردو بعد خودش با شلیک تک‌تیرانداز کشته شد.

کریس سوکر، معاون سابق اف‌بی‌آی، به فاکس‌نیوز گفت: «این از ابتدا تا انتها یک نقص امنیتی بود. مأموریت اصلی سرویس مخفی جلوگیری از این نوع اعمال است».

جاناتان واکرو، مأمور سابق سرویس مخفی، به ایندیپندنت گفت: «پرسش‌های زیادی بدون پاسخ باقی مانده است» و گفت که این سازمان باید بلافاصله آنچه را اتفاق افتاد، بررسی کند و پیش از اینکه نامزدهای انتخابات امسال با خشونت بیشتری مواجه شوند، ببیند آیا رویه‌های آن نیاز به تغییر دارد یا خیر.

چیتل در مصاحبه‌اش با ای‌بی‌سی گفت که نیروی پلیس محلی مسئول تأمین امنیت ساختمانی بود که از آن تیراندازی شد و در‌حالی‌که تیرانداز در حال بالا‌رفتن به سمت بام بود، افسران آنها داخل ساختمان بودند.

او هرگونه اتهام سوگیری سیاسی درون سرویس مخفی را هم رد کرد و گفت: «سرویس مخفی سیاسی نیست. امنیت سیاسی نیست. امنیت افراد سیاسی نیست و این چیزی است که ما به‌عنوان یک سازمان بر آن متمرکزیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها