|

تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل/ آمریکا در حمله اسرائیل به ایران مشارکت می‌کند؟

با افزایش درگیری میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، و تهدید ایران به اینکه در صورت حمله اسرائیل به لبنان، تمام گزینه‌های روی میز است و ایران کنار جبهه مقاومت خواهد ماند، نگرانی‌ها از وقوع جنگی تمام‌عیار در منطقه و احتمال وقوع جنگ میان ایران و اسرائیل نیز افزایش یافته است.

تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل/ آمریکا در حمله اسرائیل به ایران مشارکت می‌کند؟

به گزارش شبکه شرق، رئیس‌جمهور آمریکا به طور مستقیم «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را تهدید کرده بوده است که در صورت حمله به ایران تنها خواهد بود.

با افزایش درگیری میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، و تهدید ایران به اینکه در صورت حمله اسرائیل به لبنان، تمام گزینه‌های روی میز است و ایران کنار جبهه مقاومت خواهد ماند، نگرانی‌ها از وقوع جنگی تمام‌عیار در منطقه و  احتمال وقوع جنگ میان ایران و اسرائیل نیز افزایش یافته است.

به نقل از الجزیره، پس از حمله ماه آوریل ایران به اسرائیل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از تهدید «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره حمله به ایران خبر داده بود.

طی هفته‌های اخیر، با افزایش تنش‌ها و درگیری میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، مقامات اسرائیل، تهدید به یک حمله همه‌جانبه به لبنان کرده‌اند؛ اقدامی که مقامات حزب‌الله نیز در مقابل، از آمادگی کامل خود برای پاسخ به هر گونه حمله اسرائیل خبر داده‌اند.

بر این اساس، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا  بایدن پس از حمله ماه آوریل ایران به اسرائیل، در پاسخ به حمله تل‌آویو به کنسولگری تهران در دمشق «پایتخت سوریه»، خطاب به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود: «بگذار شفاف بگویم. اگر اقدام به حمله بزرگ به ایران کنی، در مقابل این کشور تنها خواهی بود.»

در آن دوره زمانی، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در میان کشورهای غربی، از جمله آمریکا این بود که اسرائیل پس از حمله ایران، اقدام به یک حمله بزرگ به این کشور بکند؛ اقدامی که تهران وعده داده بود به صورت جدی تر به آن پاسخ خواهد داد.

نگرانی از گسترش منازعه، از مهم‌ترین مواردی بود که جو بایدن را بر آن داشته بود تا نتانیاهو را تهدید کند که در صورتی که بخواهد حمله گسترده‌ای به ایران ترتیب دهد، آمریکا در کنار این اسرائیل نخواهد ایستاد.

همچنین امروز، رئیس‌جمهور فرانسه طی یک تماس تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل، درباره شرایط منطقه صحبت کرد.

به نقل از الجزیره، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه طی یک تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل درباره مسائل مختلف از جمله تنش با حزب‌الله به گفتگو پرداخت.

براساس بیانیه منتشرشده از سوی دفتر ریاست جمهوری فرانسه، مکرون طی این تماس تلفنی، از نتانیاهو خواست از شعله‌ور ساختن تنش‌ها با حزب‌الله لبنان اجتناب کند.

در این بیانیه آمده است: «مکرون نگرانی شدید خود را از تعمیق تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله ابراز داشت و تاکید کرد ما باید از تشدید تنش‌هایی که می‌تواند هم منافع لبنان و هم منافع اسرائیل را به مخاطره می‌اندازد، جلوگیری کنیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه طی این تماس، از تمامی طرف‌های درگیر در این منازعه خواست به سرعت به سمت یک راهکار دیپلماتیک برای حل‌و‌فصل اختلافات به منظور استقرار ثبات در منطقه حرکت کنند.

این تماس تلفنی پس از آن انجام می‌شود که طی هفته‌های اخیر، مقامات اسرائیل، تهدید به یک حمله همه‌جانبه به لبنان کرده‌اند؛ اقدامی که مقامات حزب‌الله نیز در مقابل، از آمادگی کامل خود برای پاسخ به هر گونه حمله اسرائیل خبر داده‌اند.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها