|

آنچه باید درباره حق بیمه همگانی حوادث طبیعی درج‌شده در صورتحسابهای برق بدانید؛

دریافت حق بیمه حوادث طبیعی از قبوض برق

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به اینکه براساس قانون از سال ۱۴۰۰ که صندوق بیمه همگانی تاسیس شد، گفت: براین اساس توانیر مکلف به دریافت این حق بیمه از مشترکان متناسب با قوانین و بودجه سنواتی شده تا پس از دریافت به حساب صندوق واریز شود.

دریافت حق بیمه حوادث طبیعی از قبوض برق

به گزارش شرق، عبدالامیر یاقوتی با بیان اینکه براساس قانون، برخی از مشترکان تحت حمایت سازمانهای حمایتی از این مجموعه حذف و از پرداخت حق بیمه معاف شدند، افزود: از حدود ۳۰ میلیون مشترک فعال، ۴ میلیون تحت پوشش سازمانهای حمایتی هستند.

وی اضافه کرد: امسال به عنوان سومین سال، سهم مشترکان خانگی در کل سال ۹۰ هزار تومان تعیین شده که این میزان در شش دوره قبض تقسیم و در هر دوره ۱۵ هزار تومان در قبوض برق درج و پس از وصول به حساب صندوق واریز می‌شود.

یاقوتی در خصوص دلیل انتخاب صنعت برق به عنوان بستر دریافت حق بیمه صندوق همگانی حوادث طبیعی اظهار داشت: صنعت برق با توجه به گستردگی خدمات، برای هر منزل مسکونی یک کنتور برق ارائه کرده و از این بستر امکان دریافت حق بیمه راحت‌تر قابل وصول است.

وی در خصوص اینکه ممکن است در برخی منازل قدیمی چند خانوار ساکن باشند، گفت: در این صورت کد خانوار اخذ می‌شود تا مشمول تعرفه تصاعدی برق نشوند اما به صورت قانونی واحد مسکونی دارای انشعاب مجزا بوده که به ازای آن حق بیمه همگانی پرداخت می‌کند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق در خصوص مناطق آزاد نیز گفت: در میان همه مناطق آزاد صرفا کیش مستثنی است و زیرمجموعه شرکتهای تابعه توانیر نبوده و مجزا شده و قوانین و اساسنامه مربوط به خود را دارد و به عنوان یک سازمان مستقل، مسوولیت همه موارد با قوانین منطقه آزاد کیش است.

وی در خصوص پرداخت حق بیمه دریافت شده از مشترکان به حساب صندوق نیز گفت: مبالغ به حساب خزانه به صورت متوالی واریز می‌شود.

یاقوتی تاکید کرد: براساس تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ توانیر مکلف است که مبلغ ثابتی را از مشترکان دریافت و به حساب صندوق خزانه  واریز کند و هرگونه تغییر در مبالغ دریافتی براساس نقاط آسیب پذیر یا با ریسک مخاطرات بیشتر، باید توسط صندوق و یا سایرنهادها طرح شود چرا که قانون بودجه مبلغ دریافتی از هر مشترک را به صورت واضح مشخص کرده است.

یاقوتی درباره مشترکان مشمول کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز گفت: ابتدا باید مشمولان این نهادها شناسایی شوند که در مجموع تاکنون با ارسال لیستهای ارسالی از دو نهاد مذکور و ارتباط سیستمی برقرار شده با کمیته امداد شناسایی امکانپذیر شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها