|

با وجود تحریم‌های جدید آمریکا، پکن کوتاه نمی‌آید

تداوم حمایت چین از ماشین جنگی پوتین

‌چین می‌گوید پس از رایزنی‌های دیپلماتیک با اندونزی، برزیل و آفریقای جنوبی از کشورهای بیشتری درخواست کرده تا از طرح صلح این کشور برای جنگ اوکراین حمایت کنند. فرستاده چین در امور اوراسیا گفته است که با نمایندگان این سه کشور که مواضع مشترکی با پکن در جنگ اوکراین دارند، و دیگر مقام‌های مهم در پیشبرد آنچه «صلح جهانی» خوانده، تماس تلفنی داشته و حمایت‌های بیشتر برای روند صلح در این کشور را خواستار شد.

تداوم حمایت چین از ماشین جنگی پوتین

‌چین می‌گوید پس از رایزنی‌های دیپلماتیک با اندونزی، برزیل و آفریقای جنوبی از کشورهای بیشتری درخواست کرده تا از طرح صلح این کشور برای جنگ اوکراین حمایت کنند. فرستاده چین در امور اوراسیا گفته است که با نمایندگان این سه کشور که مواضع مشترکی با پکن در جنگ اوکراین دارند، و دیگر مقام‌های مهم در پیشبرد آنچه «صلح جهانی» خوانده، تماس تلفنی داشته و حمایت‌های بیشتر برای روند صلح در این کشور را خواستار شد. چین و برزیل اوایل سال جاری میلادی با انتشار طرح صلحی مشترک خواستار برگزاری کنفرانس صلح با کی‌یف و مسکو و گسترش‌نیافتن درگیری شدند. چین و روسیه در نشست صلح به میزبانی سوئیس در ژوئن غایب بودند. روسیه دعوت نشده بود، درحالی‌که چین تصمیم گرفت شرکت نکند. این درحالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفته بود که چین، مهم‌ترین حامی روسیه در جنگ اوکراین، دیگر کشورها را برای شرکت‌نکردن در این نشست تحت فشار قرار داده بود. فرستاده ویژه چین در امور اوراسیا با اشاره به حمله اخیر اوکراین به کورسک روسیه، حمایت غربی‌ها از کی‌یف را مورد انتقاد قرار داد و تأکید کرد: «همه طرف‌های درگیر نگران‌اند که غرب شرایط را برای اوکراین برای حمله به روسیه با استفاده از تسلیحاتی که به این کشور داده، آسان‌تر کند و تحولات اخیر در صحنه نبرد، تأیید‌کننده این نگرانی‌هاست». این دیپلمات چینی همچنین تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها درباره جنگ اوکراین را «غیرقانونی و یک‌جانبه» و «برخلاف حقایق» دانست. آمریکا به‌تازگی تعداد زیادی از شرکت‌ها و اشخاص را بابت حمایت از جنگ روسیه در اوکراین تحریم کرد که شامل کمپانی‌های چینی هستند که مقام‌های آمریکایی می‌گویند به مسکو در دور‌زدن تحریم‌های غربی و تقویت نیروهایش کمک می‌کنند. در همین حال، سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که رژیم کمونیستی چین در پی تحریم شرکت‌های چینی توسط آمریکا به بهانه کمک به ارتش روسیه در جنگ با اوکراین، «اقدامات لازم را برای محافظت سرسختانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی در دستور کار قرار داده است». وزارت خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا به‌تازگی اعلام کردند که نزدیک به ۴۰۰ نهاد و فرد حقیقی را که به عملیات جنگی روسیه کمک می‌کردند، هدف گرفته‌اند. برخی از شرکت‌های تحریمی در زمینه فروش قطعات ماشین‌آلات و تجهیزات تکنولوژیک مانند تراشه‌های استفاده‌شده در تجهیزات نظامی به نهادهای روسی که پیش‌‎تر در لیست سیاه قرار گرفته بودند، فعالیت داشتند. ۴۲ شرکت چینی در فهرست محدودیت تجاری قرار گرفتند.  حزب کمونیست چین از ابتدای جنگ در کنار روسیه قرار گرفته و به درخواست دیپلمات‌های آمریکایی مبنی‌بر به رسمیت شناختن حاکمیت کشورها و دست‌کشیدن از کمک به عملیات جنگی روسیه با طفره پاسخ داده است. تحریم‌های جدید از تلاش گسترده دولت آمریکا برای ممانعت از ورود سرمایه آمریکایی و خارجی به حوزه تقویت ارتش روسیه حکایت دارد. افراد و نهادهای تحریمی پای خود را از تأمین مستقیم منابع مالی، تسلیحات و فناوری برای ارتش روسیه فراتر نهاده و به صنایع فلز و معدن این کشور نیز کمک می‌کردند که باعث تضعیف اقتصاد داخلی روسیه می‌شدند. وزارت بازرگانی چین این اقدامات را «نادرست» خواند و مدعی شد که تحریم‌ها «به بهانه روسیه» وضع شده‌اند.

به گزارش کمیسیون بازنگری اقتصادی و امنیتی آمریکا-چین، حزب کمونیست نه‌تنها کمک به عملیات جنگی روسیه را متوقف نکرده، بلکه سعی کرده تحریم‌های بین‌المللی روسیه را نیز بی‌اثر کند. براساس تحقیقات رویترز، متعاقب آنکه آمریکا و بریتانیا تحریم‌هایی را برای جلوگیری از واردات مس از روسیه وضع کردند، حزب کمونیست چین، مس روسیه را به شکل قراضه وارد کرد. پس از آنکه مقامات ارشد آمریکایی فاش کردند بیشتر ریزتراشه‌های استفاده‌شده در تانک‌ها، موشک‌ها و هواپیماهای نظامی روسیه از طریق چین تأمین می‌شود، مقامات حزب کمونیست گفتند آنها «سلاحی در اختیار هیچ‌کدام از طرفین قرار نداده‌اند». آمریکا اولین دور از تحریم‌های روسیه را در فوریه ۲۰۲۲ وضع کرد. اندکی بعد، مقامات حزب کمونیست چین اعلام کردند که با روسیه تجارت عادی خواهند داشت. حزب کمونیست به تأمین مالی و فروش مواد مورد نیاز روسیه برای تجهیزات نظامی در سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ ادامه داده است. حزب کمونیست چین در سال ۲۰۲۱ قانون مقابله با تحریم‌های خارجی را تصویب کرد تا در قبال «اقدامات محدودکننده و تبعیض‌آمیز در راستای کنترل یا سرکوب ملت چین»، دست به اقدامات متقابل و تلافی‌جویانه بزند.

 ادامه حملات روسیه به اوکراین

در همین حال، ارتش اوکراین روز گذشته و یک روز پس از بزرگ‌ترین حمله هوایی مسکو به این کشور، اعلام کرد که روسیه چندین حمله موشکی و پهپادی انجام داده و شمار زیادی از مناطق اوکراین را هدف گرفته که دست‌کم به مرگ پنچ نفر منجر شده است. رویترز گزارش کرده است که مقامات منطقه‌ای اوکراین اعلام کردند در پی «تخریب» یک هتل در شهر کریفیی‌ریه در مرکز اوکراین، دو نفر کشته شدند. دو نفر نیز در حملات پهپادی به شهر زاپوریژیا در شرق کریفیی‌ریه جان باختند. اداره نظامی این منطقه در تلگرام نوشت: «سامانه‌های پدافند هوایی منطقه‌ای کی‌یف در طول شب چندین مرتبه برای دفع موشک‌ها و پهپادهایی که پایتخت اوکراین را هدف گرفته بودند، وارد عمل شدند». برخی کارشناسان حملات مسکو را اقدامی تلافی‌جویانه در قبال تهاجم غافلگیرکننده اوکراین به خاک روسیه خواندند. در گزارش رویترز آمده است که دوشنبه‌شب دست‌کم سه انفجار در کی‌یف رخ داده است. روسیه روز دوشنبه بیش از ۲۰۰ موشک و پهپاد پرتاب کرد و در حمله‌ای که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، آن را «وحشتناک» خواند، دست‌کم هفت نفر کشته شدند و به زیرساخت‌های بخش انرژی خسارت وارد شد. تحلیلگران مؤسسه مطالعات جنگ در واشنگتن، در یادداشتی گفتند که مسکو «احتمالا فاقد ظرفیت دفاعی و صنعتی کافی برای پشتیبانی از تکرار حملات گسترده در مقیاس مشابه است». کرملین روز دوشنبه گفت به اقدام اوکراین در کورسک پاسخ خواهد داد؛ اما کی‌یف با گذشت سه هفته از حمله، مدعی ادامه پیشرفت است. مسکو می‌گوید به ضربه‌زدن به اوکراینی‌ها ادامه می‌دهد، اما هنوز نمی‌تواند آنها را از آنجا بیرون کند. کرملین هدف‌گرفتن غیرنظامیان را در جنگی که ولادیمیر پوتین با تهاجم گسترده در فوریه ۲۰۲۲ علیه همسایه کوچک‌تر خود به راه انداخت، رد می‌کند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد حملات اخیر مسکو به «تمام اهداف تعیین‌شده» در زیرساخت‌های انرژی حیاتی اوکراین خسارت وارد کرده است. کریفیی‌ریه، کی‌یف و مناطق مرکزی و شرقی اوکراین در بیشتر ساعات شب تحت هشدار حملات هوایی قرار داشتند که از شب دوشنبه آغاز شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها