|

سکوت انتخاباتى

در حالی که به هر ترتیب کشور در آستانه اداره توسط کابینه جدیدى است و این می‌تواند بالقوه یک نقطه چرخش مهم در سیاست‌هایی باشد که به زندگی و معاش روزمره مردم ارتباط دارند، صدایی به درخواست از جامعه مدنی کشور و مردم به گوش نمی‌رسد، گویا سکوت و ناامیدی به عادتی مزمن تبدیل شده است.

سکوت  انتخاباتى

در حالی که به هر ترتیب کشور در آستانه اداره توسط کابینه جدیدى است و این می‌تواند بالقوه یک نقطه چرخش مهم در سیاست‌هایی باشد که به زندگی و معاش روزمره مردم ارتباط دارند، صدایی به درخواست از جامعه مدنی کشور و مردم به گوش نمی‌رسد، گویا سکوت و ناامیدی به عادتی مزمن تبدیل شده است.

بنا بر اصل اصالت درخواست در هر حال و شرایطی قطع نظر از اجابت، رد یا حتی بی‌اعتنایی و سکوت در برابر آن به سهم خود و بنا بر وظیفه و درکی که دارم باید عرض کنم هر دولتی که بر سر کار بیاید:

- ضروری است درمان سکته مغزی حاد را در اولویت خود قرار دهد. وقتی با نوعی درمان کم‌هزینه می‌توان در ساعت اول سکته مغزی، از هر سه نفر دو نفر را از سکته مغزی ناتوان‌کننده برای تمام عمر نجات داد و حتی در کشورهای مجاور هم در حال دسترسی کامل به این درمان هستند، باید گفت این یکی از معیارهای اصلی امنیت ملی به شمار می‌رود.

- استقرار درمان سکته مغزی در کشور مستلزم تقویت شبکه و ریل‌های سیستم بهداشتی و درمانی دولتی‌ای‌ است که بعد از انقلاب لوکوموتیوهای بهداشت و درمان بر آنها نهاده شد اما سال‌هاست به دست سیلاب و موریانه سپرده شده‌اند.

- بی‌تردید پیچ و مهره‌های چنین ریل‌هایی جامعه جوان و پرنشاط پزشکی کشور است که درخور بهترین‌هاست اما بنا بر شواهد متقن در ناامیدی غوطه‌خورده دنبال یک میز محقر با انبوهی از پرونده‌های تحقیقاتی در هر گوشه‌ای از دنیاست، جامعه‌ای که بعد از عبور از توفان‌های بزرگ مهاجرت در خارج از کشور اکنون بیشترین آمار مقالات علمی را دارد نه به نام کشور خود که به نام کشوری که به او پناه داده.

- جامعه دانشگاهی ایران در علوم پزشکی یکی از پیشروترین جوامع پزشکی منطقه است که تمام مشکلات عظیم سال‌های گذشته هم نتوانسته او را از خدمت‌رسانی به مردم به طور کامل باز دارد؛ همان اقلیت محدودی هم که هنوز به کار درمان و نه کارهای غیرضروری می‌پردازند، هریک در رشته خود اولیس‌هایی هستند که در مصائب بزرگ آب‌دیده شده‌اند، آنها درخور ارتباطات بین‌المللی مناسب و بیمارستان‌هایی هستند که بتوانند بیشتر کیفیت خود در خدمت به مردم را به نمایش بگذارند. برای نیل به این اهداف چاره‌ای نیست جز آنکه به درخواست دائم ایشان برای اداره امور دانشگاه توسط خودشان و استقرار یک آکادمی واقعی خود سامان بها داده شود. دولت‌ها بپذیرند همه امور دانشگاه‌های علوم پزشکی ازجمله سیاست‌گذاری برای بهداشت و درمان کشور را به خودشان بسپارند.

- مردم ما که به مدد ذراتی از طب مدرن که در کشور باقی مانده و به آن عمل می‌شود در معرض سالمندتر و سالمندترشدن هستند، نیازمند مراکزی هستند که بتوانند بیشترین خدمت را توسط جوانان پزشک و پرستار دریافت کنند. جامعه سالمند در همه جا نیازمند مراکز نگهداری آسیب‌دیدگان سکته مغزی و زوال عقل و سایر ناتوانی‌هاست. دولت مدرن باید بپذیرد در جهان امروز مسئولیت این‌گونه شهروندان بر عهده دولت‌هاست و نه خانواده‌هایی که در چنبره هزاران مشکل دست و پا می‌زنند. اخلاقیات مدرن اخلاقیاتی که روزآمد شده باشد این‌گونه حکم می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها