|

حکم خزعلی برای دختران ۹‌ساله‌

برای تشکیل خانواده ‌«از امروز» برنامه‌ریزی کنید

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوی در آیین روزه‌اولی‌های دختران دانش‌آموز گفته است: «از اکنون برای زندگی و خانواده‌ای که می‌خواهید تشکیل دهید، برنامه‌ریزی داشته باشید». سخنانی که نشانگر عزم جدی معاونت زنان ریاست‌جمهوری برای افزایش آمار ازدواج و زادوولد به‌عنوان مهم‌ترین کارکرد این معاونت است. هرچند دعوت دختران 9‌ساله برای ازدواج و فرزندآوری در حالی مطرح شده که احتمالا هیچ‌یک از این کودکان متوجه مضمون سخنان خزعلی نشده‌اند و دیشب در‌حالی‌که عروسک‌های خود را در آغوش گرفته و خوابیده‌اند، نمی‌دانسته‌اند این عروسک‌بازی تمرینی برای در آغوش گرفتن فرزندان‌شان در آینده نزدیک طبق دستور خزعلی خواهد بود.

برای تشکیل خانواده ‌«از امروز» برنامه‌ریزی کنید

شرق: معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوی در آیین روزه‌اولی‌های دختران دانش‌آموز گفته است: «از اکنون برای زندگی و خانواده‌ای که می‌خواهید تشکیل دهید، برنامه‌ریزی داشته باشید». سخنانی که نشانگر عزم جدی معاونت زنان ریاست‌جمهوری برای افزایش آمار ازدواج و زادوولد به‌عنوان مهم‌ترین کارکرد این معاونت است. هرچند دعوت دختران 9‌ساله برای ازدواج و فرزندآوری در حالی مطرح شده که احتمالا هیچ‌یک از این کودکان متوجه مضمون سخنان خزعلی نشده‌اند و دیشب در‌حالی‌که عروسک‌های خود را در آغوش گرفته و خوابیده‌اند، نمی‌دانسته‌اند این عروسک‌بازی تمرینی برای در آغوش گرفتن فرزندان‌شان در آینده نزدیک طبق دستور خزعلی خواهد بود.

ازدواج کودکان که مورد حمایت اصولگرایان و همچنین معاون اصولگرای امور زنان ریاست‌جمهوری است، از زمان آغاز به کار خزعلی به چالشی جدی میان افکار عمومی و کنشگران اجتماعی و فعالان حقوق خانواده با این معاونت تبدیل شده است.

انسیه خزعلی که خود در سنین پایین رخت عروسی بر تن کرده از مدافعان ازدواج کودکان است و از اینکه در 16‌سالگی ازدواج کرده و یک مادر‌کودک بوده از زندگی خود خرسند است. هرچند در همان کودکی توانسته حق طلاق و شروط ضمن عقد مورد نیاز برای حمایت از یک عروس نوجوان را کسب کند؛ حقوقی که هم‌اکنون برای بسیاری از دختران دم‌بخت آرزویی بیش نیست و بسیاری از کودکان در مناطق فقیر‌نشین به اسم ازدواج در برابر شیربها و مهریه‌ای دندان‌گیر برای پدر خانواده مجبور به ازدواج می‌شوند. احتمالا در سال‌ 1297 که اداره‌ ثبت‌ احوال‌ کشور به‌ منظور ثبت‌ وقایع‌ چهارگانه تأسیس‌ شد، کمتر کسی فکر می‌کرد روزی برسد که رشد آمار طلاق بر ازدواج پیشی بگیرد و در قرن تازه آمار طلاق نوجوانانی که در میان عروسک یا توپ‌بازی‌های‌شان عروس و داماد شده‌اند، یک‌تنه رکورد طلاق را جابه‌جا کند و زنگ هشدار کودک‌بیوه‌ها را به صدا در‌بیاورد.

در شرایطی که انتظار می‌رود زنان در سیاست چه مجلس و چه دولت به دنبال حمایت از این کودکان باشند، برای تشویق به ازدواج سراغ دختران 9‌ساله می‌روند و با حذف قانون غربالگری تولد کودکان بیمار یا معلول را کلید می‌زنند. حال تصور کنید کودکی 9 یا 10‌ساله در این جو سیاسی عجیب ازدواج کند و در دنیای نا‌آگاهی خود صاحب فرزندی آن‌هم معلول شود، این کودک که معمولا استقلال مالی هم ندارد تا چه میزان توان اداره زندگی خود را در میان سیلاب مشکلات اقتصادی و اجتماعی فعلی خواهد داشت؟ مگر چند درصد از ازدواج کودکان مانند خزعلی موفق خواهد شد؟

در این شرایط انسیه خزعلی در آیین روزه‌اولی‌های دختران مدرسه ایران واقع در منطقه ۵ شهر تهران که هنگام اذان مغرب برگزار شد، خطاب به روزه‌اولی‌ها اظهار کرده است: شما به بارگاه و میهمانی خدا دعوت شده‌اید و خداوند شما را شایسته دانسته تا به محضرش بروید و تکلیف‌هایی را به دلیل شایستگی‌تان برای شما قرار داده است. 

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفته است: شما دختران، باید برای خود آینده‌ای زیبا را رقم بزنید و از اکنون برای زندگی برنامه‌ریزی داشته باشید تا پرورش‌دهنده شهید سلیمانی‌ها باشید. شما که می‌خواهید سلیمانی باشید، پرورش‌دهنده سلیمانی هم خواهید بود.

 او خطاب به دختران دانش‌آموز روزه‌اولی تأکید کرده است: امروز آمده‌ام برای شما دعا کنم تا روح‌های پاک و دل‌های صاف شما کمک کند که این کشور و مملکت به سرانجام و آینده‌ای درخشان نزدیک شود. از خدا می‌خواهم حالا که ما را به درگاه خود دعوت کرده، به ما توفیق دهد تا از الگوهای زیبایی مانند دختر پیامبر به‌خوبی پیروی کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها