|

کرونا؛ مصیبت چینی

هم‌زمان با تشدید نگرانی‌های جهانی از افزایش شمار مبتلایان به کووید‌۱۹ در چین، سازمان بهداشت جهانی از مقام‌های چین خواست بی‌درنگ اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی شیوع ویروس و نیز واکسیناسیون سراسری در این کشور را منتشر کند.

کرونا؛ مصیبت چینی

ایندیپندنت‌: هم‌زمان با تشدید نگرانی‌های جهانی از افزایش شمار مبتلایان به کووید‌۱۹ در چین، سازمان بهداشت جهانی از مقام‌های چین خواست بی‌درنگ اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی شیوع ویروس و نیز واکسیناسیون سراسری در این کشور را منتشر کند.

در هفته‌های گذشته، به‌ دنبال فاصله‌گرفتن دولت چین از سیاست موسوم به «کووید صفر»، شمار مبتلایان به سویه‌های مختلف ویروس کرونا، در شهرها و مناطق مختلف چین به‌شدت افزایش یافته است. کارشناسان بهداشت عمومی هشدار داده‌اند افزایش نگران‌کننده و سریع مبتلایان به کووید‌۱۹ در چین می‌تواند منجر به شکل‌گیری سویه‌های پرخطر ویروس و گسترش آن در سایر مناطق جهان شود.

علاوه بر شیوع سریع ویروس، نرخ پایین واکسیناسیون و اثربخشی واکسن‌هایی که دولت چین به‌ کار گرفته نیز باعث نگرانی جهانی شده است.

داده‌ها نشان می‌دهد نرخ واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در چین از بسیاری از کشورهای دیگر جهان پایین‌تر است و کارایی واکسن‌های ساخت چین نیز حدود ۵۰درصد ارزیابی می‌شود. با‌این‌حال چین کماکان از ورود واکسن‌های ساخت شرکت‌های غربی، از‌جمله شرکت‌های آمریکایی فایزر و مدرنا، خودداری می‌کند. از سوی دیگر درخواست فرانسه از اتحادیه اروپا برای گرفتن تست کرونا از مسافران چینی مورد قبول واقع نشده است. این در حالی است که با تغییر سیاست‌های چین، صدور مجدد گذرنامه و ویزا برای سفر خارجی در چین با وجود نگرانی از شیوع دوباره کووید‌۱۹ در‌حال افزایش است. طبق تصمیم جدید چین، گردشگران چینی برای سال نو چینی که از ۲۲ ژانویه آغاز می‌شود، راهی مقاصد آسیایی و اروپایی می‌شوند؛ اتفاقی که می‌تواند به گسترش کووید‌۱۹منجر شود.

سه سال پیش خبر «بیماری مرموز» در ووهان برای اولین بار چگونه منتشر شد؟ در آن زمان درباره این بیماری اطلاعات محدودی وجود داشت. فقط اینکه بیشتر کسانی که بیمار شده بودند، به بازار غذاهای دریایی این شهر رفته بودند و گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که این بیماری مشابه بیماری تنفسی سارس است که نزدیک به ۸۰۰ نفر را کشت. آنها نمی‌دانستند که این وضعیت بسیار بدتر خواهد شد و به مرگ بیش از شش‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار نفر در سراسر جهان منجر می‌شود. اکنون سه سال بعد و با شروع سال ۲۰۲۳، میزان فزاینده کووید در چین یادآور این است که این همه‌گیری هنوز پشت سر گذاشته نشده است. کارشناسان بهداشت مستقر در بریتانیا تخمین می‌زنند چین پس از افزایش موارد ابتلا به دنبال پایان سیاست سخت‌گیرانه کووید صفر این کشور، روزانه حدود ۹ هزار مرگ را شاهد است. یک نهاد انگلیسی پیش‌بینی کرده است بیماری در این کشور قرار است در ۱۳ ژانویه به اولین اوج خود برسد و تعداد مبتلایان سه‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار مورد در روز باشد.

دولت بریتانیا و چندین کشور دیگر از‌جمله ایالات متحده، هند، ایتالیا، کره‌جنوبی و تایوان اعلام کرده‌اند مسافران برای ورود به این کشور باید جواب منفی آزمایش کووید‌۱۹ داشته باشند. با‌این‌حال، با این امید که چین نظارت بر کووید را بهبود دهد، انتظار می‌رود این حرکت پیشگیرانه و موقتی باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها