|

آزادسازی 3 روستا در مناطق اشغالی شرق اوکراین

با آغاز حمله بهاره ارتش اوکراین، نیروهای نظامی این کشور توانستند بخش‌هایی از مناطق تصرف‌شده به دست روسیه را بازپس بگیرند. تاکنون سه روستا آزاد شده و تصاویری هم از شادی سربازان اوکراینی در این مناطق منتشر شده است.

با آغاز حمله بهاره ارتش اوکراین، نیروهای نظامی این کشور توانستند بخش‌هایی از مناطق تصرف‌شده به دست روسیه را بازپس بگیرند. تاکنون سه روستا آزاد شده و تصاویری هم از شادی سربازان اوکراینی در این مناطق منتشر شده است.

در ماه‌های گذشته ارتش اوکراین در تدارک یک ضدحمله بزرگ در برابر ارتش روسیه بود که بخش زیادی از اوکراین را اشغال کرده است. این اقدام به دلیل بارندگی‌ها و گل‌آلود‌بودن زمین‌های این منطقه و مشکلات لجستیک تاکنون به تأخیر افتاده بود. بازپس‌گیری این سه روستا نخستین پیروزی اعلام‌شده اوکراین پس از انتشار رسمی خبر آغاز عملیات از سوی ولودیمیر زلنسکی است.

به گزارش رویترز، نیروهای تحت امر کی‌یف در ویدئوهایی که به‌صورت مستقل قابل تأیید نیست، تصاویری را از به اهتزار درآمدن پرچم اوکراین بر فراز ساختمانی تخریب‌شده بر اثر بمباران‌ در یکی از روستاهای منطقه دونتسک و نیز تصاویر سربازان اوکراینی به همراه پرچم این کشور در یکی دیگر از روستاهای این منطقه منتشر کرده‌اند. در یکی از این ویدئو‌ها که در فیس‌بوک منتشر شده، یک سرباز اوکراینی می‌گوید: «ما دشمن را از سرزمین مادری خود بیرون می‌کنیم. این قوی‌ترین احساسی است که وجود دارد. اوکراین پیروز خواهد شد».

یک سخنگوی ارتش اوکراین در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: «ما شاهد اولین نتایج عملیات ضد‌تهاجمی در این منطقه هستیم».

از سوی دیگر، معاون وزیر دفاع اوکراین نیز گفت‌ نظامیان این کشور روستای ماکاریوکا در مجاورت دو روستای دیگر آزاد‌شده را از اشغال خارج کرده و در جبهه جنوبی حدود ۳۰۰ تا هزارو 500 متر در دو جهت پیشروی کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پیش‌تر آغاز عملیات ضد‌تهاجمی اوکراین را تأیید کرده اما تأکید کرده بود که این نیروها در شکستن خطوط دفاعی روسیه ناکام بوده و تلفات زیادی را متحمل شده‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، سه روز پیش در نشست خبری مشترک با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در کی‌یف تأیید کرد که نیروهای اوکراینی درگیر «ضد‌حمله» برای آزادسازی مناطق اشغال‌شده این کشور هستند. او گفت: «هم‌اکنون عملیات دفاعی و ضد‌حمله‌ها در اوکراین ادامه دارد. درباره جزئیات این عملیات توضیح نخواهم داد. باور دارم که همه ما نتایج این عملیات را خواهیم دید».

مقامات کی‌یف پیش‌تر از وضع آنچه یک دوره «سکوت عملیاتی» خوانده شد، خبر داده و خواستار آن شده بودند که برای جلوگیری از به خطر افتادن عملیات یاد‌شده از افشای هر‌گونه اطلاعات در این زمینه ممانعت به عمل آید. البته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پیش‌از‌آن خبر داده بود که ضد‌حمله ارتش اوکراین آغاز شده و مدعی شده بود که این ضد‌حمله ناکام مانده است. او گفته بود: تمام تلاش‌های ضد‌حمله‌ای که کی‌یف علیه روسیه انجام داد، با شکست مواجه شد و «نیروهای مسلح اوکراین در هیچ بخشی به اهداف خود نرسیدند». اوکراین همچنین روسیه را متهم کرده که یک سد دیگر را در منطقه زاپوریژیا منفجر کرده است.

بنا بر اعلام وزارت دفاع اوکراین، ارتش روسیه یک سد را در نزدیکی روستای نووداریوکا منفجر کرده که منجر به آب‌گرفتگی مناطق اطراف رودخانه موکری یالی شده است. به گفته والری شرشن، سخنگوی ارتش اوکراین، روسیه برای کند‌کردن پیشروی نظامیان این کشور سدها را منفجر می‌کند.

دوشنبه گذشته نیز انهدام یک سد بزرگ منجر به بروز سیل در مناطق وسیعی از اوکراین شد و همان زمان نیز میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، روسیه را متهم کرد که با این اقدام قصد دارد با ایجاد موانع غیر‌قابل عبور جلوی پیشروی ارتش اوکراین را بگیرد. مقامات کی‌یف پیش‌تر از وضع آنچه یک دوره «سکوت عملیاتی» خوانده شد، خبر داده و خواستار آن شده بودند که برای جلوگیری از به خطر افتادن عملیات یاد‌شده از افشای هرگونه اطلاعات در این زمینه ممانعت به عمل آید.

در گزارش رویترز آمده است که با وجود در دسترس بودن اطلاعات بسیار اندک از سوی کی‌یف و شمار بسیار کم گزارش‌های مستقل از خطوط مقدم، ارزیابی دقیق وضعیت میدان‌های نبرد در جبهه‌های شرق و جنوب اوکراین در‌حال‌حاضر دشوار شده است.

پیشرفت‌های نظامی یاد‌شده در جنوب شرق اوکراین که کی‌یف مدعی آن شده، در حالی روی داده که تخریب سد کاخوفکا در غرب منطقه خرسون هفته گذشته بسیاری از اراضی مشرف به این منطقه را زیر آب برد و سبب انجام عملیاتی گسترده برای نجات و تخلیه ساکنان شد. ارتش اوکراین همچنین پیش‌تر اعلام کرده بود که در پی ضدحملاتی در جنوب دونتسک بخشی از اراضی نزدیک به شهر باهموت را که روسیه ماه گذشته پس از ماه‌ها نبرد مرگ‌بار مدعی تصرف آن شد، پس گرفته است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین همچنین در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرده است که یک تیپ پیاده موتوری از نیروهای این کشور در روزهای اخیر در خطوط مقدم نبرد در اطراف شهر آودیوکا واقع در شرق اوکراین اقدام به پیشروی کرده و یکی از مواضع نظامیان روس را تصرف کرده‌اند.

پیام ناتو به مسکو

هم‌زمان با این تحولات، ناتو روز گذشته بزرگ‌ترین مانور هوایی تاریخ خود را به میزبانی آلمان و با مشارکت کشورهای عضو و شرکای پیمان آتلانتیک شمالی آغاز کرد. هدف از برپایی این تمرین نظامی بی‌سابقه نشان‌دادن اتحاد و همبستگی میان اعضای ناتو در مواجهه با تهدیدات احتمالی، به‌ویژه در برابر روسیه عنوان شده است. این مانور 10روزه که «دفاع هوایی ۲۳» نام گرفته، قرار است تا روز بیست‌وسوم ماه جاری میلادی به طول انجامد. بر پایه آخرین خبرها، حدود ۲۵۰ هواپیمای نظامی از ۲۵ کشور عضو و شریک ناتو ازجمله ژاپن و سوئد که به‌تازگی نامزد عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی شده، در این تمرین بزرگ نظامی مشارکت دارند.

شمار نیروهای شرکت‌کننده در این رزمایش حدود ۱۰ هزار نفر و هدف از برپایی آن تقویت ظرفیت‌های همکاری و قابلیت‌های دفاعی برای حفاظت در برابر تهدید‌های ناشی از حملات احتمالی پهپادها و موشک‌های کروز به شهرها، فرودگاه‌ها یا بنادر واقع در قلمرو ناتو اعلام شده است.

به گفته ژنرال اینگو گرهارتز، فرمانده نیروی هوایی آلمان، این رزمایش سال ۲۰۱۸ طراحی شده و در آن زمان واکنش به الحاق کریمه بخشی از اهداف آن در نظر گرفته شده بود؛ اگرچه به‌طور ویژه و خاص «هیچ‌کس» را هدف قرار نمی‌دهد.

او در‌عین‌حال تأکید کرد‌ ناتو مصمم است از «هر سانتی‌متر» قلمرو خود دفاع کند‌ اما «هیچ هواپیمایی را به‌عنوان مثال، به سمت کالینینگراد»، منطقه برون‌ بوم تحت حاکمیت روسیه که با لهستان و لیتوانی، دو کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی مرز مشترک دارد، به پرواز درنخواهد آورد. فرمانده نیروی هوایی آلمان در جریان تشریح مانور بزرگ هوایی ناتو تأکید کرد: «ما یک پیمان دفاعی هستیم و این رزمایش با همین دیدگاه طراحی شده است».

از سوی دیگر، امی گاتمن، سفیر ایالات متحده در آلمان، به خبرنگاران گفته است که این رزمایش با هدف ارسال پیامی به‌ویژه به روسیه انجام می‌شود. خانم گاتمن در این زمینه تصریح کرد: «بسیار شگفت‌زده می‌شوم اگر یک رهبر جهانی ازجمله پوتین به آنچه نشان‌دهنده روح حاکم بر این پیمان و قدرت آن است، توجه نکند». سفیر ایالات متحده آمریکا در آلمان سپس با اشاره به برپایی رزمایش هوایی بزرگ ناتو تأکید کرد: «با تلاش در جهت همگام‌سازی، قدرت خود را چند برابر می‌کنیم».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها