|

بنیادی برای نجات روزنامه‌نگاری افغانستان

«نیها مدیرا» گزارشی درباره بنیاد «فهیم دشتی» ارائه کرده و به جزئیاتی درباره حمایت‌های آنان از روزنامه‌نگاران افغانستانی اشاره کرده است.

بنیادی  برای  نجات  روزنامه‌نگاری  افغانستان

«نیها مدیرا» گزارشی درباره بنیاد «فهیم دشتی» ارائه کرده و به جزئیاتی درباره حمایت‌های آنان از روزنامه‌نگاران افغانستانی اشاره کرده است. این مطلب را «نسترن طارسی» برای سایت کانون زنان ایرانی ترجمه کرده است که بخش‌هایی از آن را مرور می‌کنیم. پس از اینکه طالبان در سال ۲۰۲۱ دوباره کنترل افغانستان را به دست گرفت، ایده آزادی مطبوعات در کشور را از بین برد. نزدیک به ۶۰ درصد خبرنگاران در سراسر کشور از کار بی‌کار شدند و زن‌­ها سه­‌چهارم خبرنگاران بی‌کار را تشکیل می‌دهند. فهیم دشتی یکی از بزرگ‌­ترین روزنامه‌های افغانستان به نام هفته­‌نامه کابل را بنیان نهاد و همچنین رهبر اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان بود. دشتی چند ماه پس از تصرف کابل از سوی طالبان، در ولایت پنجشیر در جریان یک درگیری کشته شد. همسر او، سیاره و دختر ۱۹ساله‌شان مروه، اکنون در کانادا زندگی می­‌کنند، اما همچنان تماس خود را با همکاران دشتی حفظ کرده‌‌اند. آنها بنیاد فهیم دشتی (FDF) را به این امید تأسیس کردند تا یاد و میراث دشتی در دنیای خبر زنده بماند. آنها می‌کوشند این بنیاد دسترسی به امکانات و اطلاعات را برای خبرنگارانی که هنوز در افغانستان کار می­‌کنند فراهم کند.

«سیاره» همسر فهیم دشتی گفت: «در حال حاضر، وضعیت آزادی مطبوعات در افغانستان وخیم است. تلاش‌های طالبان برای کنترل مطبوعات آزاد نه تنها شامل تحمیل سانسور می‌شود، بلکه به اجبار رسانه‌ها برای انتشار اطلاعات نادرست ارائه‌شده توسط آنها هم کشیده شده است».

در سپتامبر ۲۰۲۱، طالبان «۱۱ قانون روزنامه‌نگاری» را منتشر کرد که به دولت این قدرت را می‌­دهد تا با بررسی قبلی اطلاعات برای همه نشریات و رسانه‌ها محدودیت اعمال کند. تا به حال مقامات از این قوانین برای هدف قراردادن صدها روزنامه‌­نگار استفاده کرده‌­اند.

مروه دختر فهیم دشتی گفت: «دفتر هفته‌نامه کابل پاتوق من و برادرم بود. پدرم با همه توان روی آن نشریه کار می‌­کرد. ما می‌‌دیدیم که او چقدر کار می­‌ کرد، همه چیز را فدای این نشریه کرد، او از هیچ تلاشی برای ساخت بنیان رسانه آزاد دریغ نکرد. با مشاهده این واقعیت که اساس رسانه آزاد در حال فروپاشی است، ترغیب شدیم به هر نحو ممکن بنیاد فهیم دشتی را تأسیس کنیم تا کمکی باشیم برای روزنامه‌نگاران افغانستان».

بر اساس تحقیقی که از سوی گزارشگران بدون مرز انجام شده است، تقریبا همه زنان خبرنگار افغانستان یا مجبور به ترک شغل یا فرار از کشور شده‌اند. مروه گفت که FDF (بنیاد دشتی) به دنبال بودجه‌ای است تا به خبرنگاران کمک کند که به کشورهای دیگر پناهنده شوند و برای آن دسته از خبرنگارانی که نمی­‌خواهند یا نمی‌­توانند ترک وطن کنند، هدف دیگر این سازمان آرشیوکردن یا انتشار آثارشان است.

مروه تأکید کرد: «ما به این حقیقت واقف هستیم که در حال حاضر آزادی بیان در افغانستان امری غیرممکن است. تلاش ما بر این است که خبرنگارانی را که در کشور ماندند، نجات دهیم. متأسفانه می‌­بینیم که خبرنگاران تنها برای ابراز عقیده‌­شان شکنجه یا کشته می‌­شوند. ما می‌دانیم که پناهندگی برای همه هزاران خبرنگار افغان امکان­‌پذیر نیست».

مروه گفت: «اگر ما نتوانیم آنها را بیرون بیاوریم، سعی خواهیم کرد منابع و کمک در داخل فراهم کنیم تا آنها بتوانند به کار خود ادامه دهند. با وضعیت حاکم بر کشور، هیچ کسی نمی‌­داند یک ثانیه دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد. شما نمی‌­دانید که آیا قرار است زنده بمانید، چه برسد به کارتان. بنابراین، ما سعی می‌­کنیم به هر نحو ممکن به آنها کمک کنیم».

آزار و اذیت روزنامه‌نگاران در افغانستان با خشونت جنسیتی که از سوی طالبان اعمال شده، تقویت شده است. یکی از اولین پسرفت‌­هایی که طالبان اعمال کرد، ممنوعیت حضور زنان و دختران در مدارس متوسطه و دانشگاه‌­ها بود.

علاوه بر این، مقامات طالبان تمام جنبه­‌های روند گزارش و تهیه اخبار از سوی زنان را سرکوب کردند. طالبان زنان را از مصاحبه با مقامات دولتی مرد و شرکت در کنفرانس‌­های مطبوعاتی بدون همراه مرد منع کردند و برای زنان محدودیت سفر برای تهیه گزارش اعمال کردند.

وولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: «هر تهدیدی علیه یک روزنامه‌نگار، حمله مستقیم به آزادی اطلاعات، آزادی عقیده و آزادی بیان تلقی می‌­شود. حقوق اساسی بشر متعلق به همه ماست. امنیت خبرنگاران فقط مسئله امنیت شخصی نیست، بلکه مسئله ایمنی و سلامت کل جوامع است». FDF اولین کنفرانس خود را در ماه اکتبر در تورنتو، کانادا برگزار کرده است.

مروه گفت: «هدف ما آن بود که برای همه افراد با سوابق گوناگون بستری فراهم کنیم تا گرد هم آیند و اطلاعات و تجربیات خود را با بقیه به اشتراک بگذارند تا بهترین مسیر برای ادامه کار در افغانستان را بیابیم. ما دیدیم که چگونه همه سخنرانان به دنبال یک هدف بودند اما با هم در ارتباط نبودند. دیدن اینکه سازمان‌­ها و مقامات دولتی که به موضوع آزادی بیان در افغانستان اهمیت می‌­دادند، شگفت‌انگیز بود. انگار به دفتر پدرم برگشته بودم».

مروه گفت که بسیار مهم است که ببینیم مردم از ایده مطبوعات آزاد در افغانستان دست نکشید­ه‌­اند و ادامه داد: «احساس می‌کنم این واقعیت که جنگ در کشور ما ۲۰ سال جنگ طول کشید، به نوعی باعث شده مردم فکر کنند که این برای ما عادی است، قرار است زندگی ما برای همیشه این‌گونه باشد، درست است؟ در حال حاضر وقایع زیادی در جهان رخ می‌­دهد و اذهان عمومی را درگیر می‌­کند، اما مردم افغانستان هم باید یکی از آن موضوع­‌ها باشد. مردم افغانستان هم رؤیاهایی دارند و نباید آنان را فراموش کرد».

با وجود بحران اقتصادی و ادامه سرکوب‌­ها از سوی رژیم طالبان، مروه بر اهمیت ادامه گفت‌وگو تأکید کرد.

مروه گفت: «این بنیاد تصمیم گرفته است که مجموعه‌ای از کنفرانس­‌ها را برگزار کند. هرچه افراد به‌روزتر باشند، بهتر است. هر چه بیشتر با هم کار کنیم، نتایج بهتری به دست خواهیم آورد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها