|

«شرق» از موافقت مجلس با اولویت بررسی کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات 2 روز در هفته گزارش می‌دهد

تلاش بهارستان برای جهانی‌سازی تعطیلات آخر هفته

بحث افزایش روزهای تعطیل از‌جمله مباحثی است که در مجلس دهم مطرح و به مجلس یازدهم کشیده شد. البته درباره اینکه روزهای تعطیل آخر هفته پنجشنبه و جمعه در نظر گرفته شود یا روزهای جمعه و شنبه، مباحث اختلافی زیادی بین مجلس و دولت مطرح است. از آنجایی که کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها روزهای تعطیلی کمتری دارد، برخی نمایندگان خواستار افزایش روزهای تعطیل آخر هفته از یک روز به دو روز شدند. بخشی از انتقادات هم متوجه تبعیضی بود که در تعطیلی روز پنجشنبه پایتخت‌نشینان در مقایسه با دیگر استان‌ها و شهرستان‌‌های کشور اعمال می‌شود.

تلاش بهارستان برای جهانی‌سازی تعطیلات آخر هفته
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

 بحث افزایش روزهای تعطیل از‌جمله مباحثی است که در مجلس دهم مطرح و به مجلس یازدهم کشیده شد. البته درباره اینکه روزهای تعطیل آخر هفته پنجشنبه و جمعه در نظر گرفته شود یا روزهای جمعه و شنبه، مباحث اختلافی زیادی بین مجلس و دولت مطرح است. از آنجایی که کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها روزهای تعطیلی کمتری دارد، برخی نمایندگان خواستار افزایش روزهای تعطیل آخر هفته از یک روز به دو روز شدند. بخشی از انتقادات هم متوجه تبعیضی بود که در تعطیلی روز پنجشنبه پایتخت‌نشینان در مقایسه با دیگر استان‌ها و شهرستان‌‌های کشور اعمال می‌شود. مورد دیگری که درباره پیشنهاد افزایش روز تعطیل در کشور در صحن علنی مطرح شد، اضافه‌شدن یک روز تعطیل برای توجه به کیان خانواده بود. اگرچه افزایش یک روز دیگر به روز تعطیل آخر هفته موضوع درخورتوجه و مهمی است، اما اینکه این روز پنجشنبه یا شنبه باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا‌که هم‌اکنون به دلیل تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه در کشور ما و مغایرت آن با روزهای تعطیل جهانی، عملا در این شرایط بد اقتصادی چهار روز از مبادلات بازار جهانی را از دست می‌دهیم. به‌ همین‌ دلیل برای هماهنگی بیشتر با بازار مبادلات جهانی لازم است در‌این‌باره هماهنگی‌‌های بیشتری انجام شود؛ موضوعی که بارها بررسی شده و منجر به بروز اختلاف میان مجلس و دولت شده است، اما اکنون لازم است دولتمردان در سخت‌گیری‌‌های خود درباره روز تعطیل، تجدید‌نظری داشته باشند.

موافقت با اولویت بررسی افزایش تعطیلات آخر هفته

از ‌این‌رو مجلسی‌ها در روزهای منتهی به پایان دوره، روز گذشته به درخواست گروهی از نمایندگان برای بررسی اولویت‌دار گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور افزایش روز تعطیل از یک روز به دو روز، موافقت کردند. عباس گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی، روز گذشته ضمن ارائه درخواست بررسی اولویت‌دار لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در صحن علنی اعلام کرد: «یکی از کارهای بزرگی که در سایه همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده، افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز و کاهش ساعت کار هفتگی از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت است. در تمام کشورهای پیشرفته ساعت کار در هفته ۴۰ ساعت است و جنبش‌های عظیم کار و کارگری در سراسر دنیا به دنبال کاهش ساعت کار هستند».

او ادامه داد: «اکنون نیز ما درخواست داریم تا این لایحه در آستانه دهه فجر و خارج از نوبت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد». سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: «در ایران ۵۲ روز در سال تعطیلات جمعه است و ۲۶ روز تعطیلات مناسبتی و ملی. میزان تعطیلات ما در سال ۶۵ درصد میانگین تعطیلات جهانی است. افزایش تعطیلات به تقویت بنیان خانواده، حوزه گردشگری و افزایش نیروی کار کمک خواهد کرد». گودرزی تأکید کرد: «ادارات و دستگاه‌های اجرائی در تهران دو روز در هفته تعطیل هستند، ولی در شهرستان‌ها این موضوع اجرا نمی‌شود. مگر خون تهران‌نشین‌ها از مردم شهرستان‌ها رنگین‌تر است؟». نماینده مردم بروجرد در مجلس یازدهم افزایش تعطیلی هفتگی و کاهش ساعت کاری در هفته را سبب افزایش انگیزه کارمندان و تحکیم بنیان خانواده عنوان کرد. در نهایت هم لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در دستور کار قرار گرفت و با ۱۲۶ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از ۲۰۳ نماینده حاضر در مجلس، اولویت‌دار‌شدن این لایحه به تصویب مجلسی‌ها رسید.

اگر  روزهای تعطیل ما با جهان هماهنگ نشود، همچنان 4 روز از بازار جهانی عقب می‌مانیم

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، درباره لازمه دو روز تعطیلی هفتگی در کشور و هماهنگی این روزهای تعطیل با روند کاری بازار جهانی به «شرق» گفت: «یکی از موضوعاتی که هم در مجلس دهم و هم مجلس یازدهم مطرح بود، بحث تعطیلی دو روز در هفته است. با توجه به اینکه در بازار جهانی باید فعال باشیم، اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد، عملا سه یا چهار روز از بازار جهانی عقب می‌مانیم».

او ادامه داد: «هم‌اکنون بسیاری از کشورهای همسایه و حتی هم‌مرز ما مثل کشور ترکیه هم این موضوع را برای خودشان حل کرده‌اند و روزهای تعطیل‌شان را هماهنگ می‌کنند. باید ما هم مراقب باشیم که در این زمینه عقب نمانیم». نماینده مردم سمیرم در مجالس دهم و یازدهم ادامه داد: «در‌حال‌حاضر مشکل مردم ما مشکلات اقتصادی و معیشتی است که با هماهنگی و روابط اقتصادی بانک‌ها و بنگاه‌‌های اقتصادی در دنیا بستگی دارد». او افزود: «اکنون مجلس به این نتیجه رسیده است که دست‌کم بتوانیم دو روز در هفته را که کشورهای دیگر هم تعطیل هستند، برای نزدیک‌شدن به بازار مالی جهانی تعطیل کنیم». سلیمی بیان کرد: «درست است که این موضوع به‌طور کامل محقق نمی‌شود و نمی‌توانیم مثل کشورهای دیگر روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیل کنیم چرا‌که در دین ما درباره تعطیلی روز جمعه توصیه‌هایی شده است، اما حداقل این است که یک روز تعطیل هماهنگ با دنیا داشته باشیم و مثلا روزهای جمعه و شنبه را تعطیل رسمی کنیم تا کمک‌کننده باشد». این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس همچنین تصریح کرد: «مثلا در کشور عراق که از نظر فرهنگی و مذهبی هم به ما نزدیک هستند، این موضوع وجود دارد و دیگر کشورهای مسلمان مثل امارات روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل رسمی هستند و خودشان را با بازار جهانی هماهنگ کرده‌اند و ما هم باید این کار را انجام دهیم».

روزهای تعطیل آخر هفته باید با نظامات جمهوری اسلامی و نظام بین‌الملل هماهنگی داشته باشد

عادل نجف‌زاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با «شرق» درباره اولویت توجه به دو روز تعطیلی آخر هفته بیان کرد: «در تمام دنیا عرف بر این است که دو روز آخر هفته برای تمدد اعصاب و آرامش ذهن و توجه به خانواده در نظر گرفته شده است. در توصیه‌‌های اسلامی ما هم توجه به خانواده تأکید شده و توجه به کیان خانواده یکی از اولویت‌‌های دینی و شرعی ما است؛ بنابراین مجلس به این جمع‌بندی رسید که روزهای تعطیل هفتگی به دو روز افزایش یابد که با رأی روز گذشته مجلسی‌ها اولویت این موضوع تصویب شد». نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس ادامه داد: «اینکه دو روز تعطیلی چه روزهایی باشد، یک رویداد مهم است که باید بر پایه توسعه فضای کسب‌وکار کشور و ارتباطات بین‌الملل و نظام بانکی بین‌الملل این روزها تعیین شوند تا تعطیلی‌‌های ما مقارن با کار اقتصادی دیگران نباشد». این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تصریح کرد: «مجلس مصوبه خوبی درباره تعطیلی دو‌روزه آخر هفته داشت؛ اما اینکه این دو روز چه روزهایی باشد، مسئله مهمی است. کمیسیون‌‌های مربوطه در حال بررسی این موضوع هستند که چه روزی را برای تعطیلی رسمی کشور تعیین کنند که هم نظامات سیستم جمهوری اسلامی را در نظر گیرد و هم نظامات بین‌الملل را شامل شود که به اقتصاد کشور آسیب نزند». او در پاسخ به اینکه در‌حال‌حاضر با ناهماهنگی بین تعطیلی آخر هفته ما با نظام بین‌الملل هم بازار جهانی روزهای پنجشنبه و جمعه را از دست می‌دهیم و هم شنبه و یکشنبه را، تصریح کرد: «در‌حال‌حاضر مجلس در حال بررسی رفع این مغایرت تعطیلی آخر هفته ما با بازار جهانی است. از طرفی بین مجلس و دولت هم درباره این روز تعطیل اختلاف‌نظر وجود دارد؛ بنابراین سعی داریم با دولت درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه به یک توافق برسیم و روزی را برای تعطیلی رسمی آخر هفته کشور اعلام کنیم که در راستای تعالی اقتصاد ملی ما متناسب با اقتصاد و بازار جهانی باشد».

نجف‌زاده با تأکید بر اینکه مجلس با تصمیمی درست به اولویت بررسی اضافه‌شدن یک روز دیگر به روزهای تعطیل آخر هفته کشور رأی داد، اضافه کرد: «بررسی این موضوع بعد از انتخابات یازدهم اسفند در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و قبل از انتخابات، مجلس مجال کافی برای بررسی آن را ندارد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها