|

سفر وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز گذشته برای گفت‌و‌گو درباره مرحله بعدی جنگ غزه و تشدید مناقشات در مرز با لبنان، که تبادل آتش با حزب‌الله لبنان به ترس از گسترش درگیری‌ها از این منطقه دامن زده، عازم واشنگتن شد.

سفر وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز گذشته برای گفت‌و‌گو درباره مرحله بعدی جنگ غزه و تشدید مناقشات در مرز با لبنان، که تبادل آتش با حزب‌الله لبنان به ترس از گسترش درگیری‌ها از این منطقه دامن زده، عازم واشنگتن شد.

از آغاز جنگ غزه که بیش از هشت ماه از آن می‌گذرد، حزب‌الله لبنان با اسرائیل تبادل آتش کرده است. این گروه گفته تا زمانی‌که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، دست از حمله برنمی‌دارد. گالانت پیش از سفر به واشنگتن در بیانیه‌ای گفت: «ما برای هر اقدام لازم در غزه، لبنان و دیگر مناطق آماده‌ایم».

به گزارش رویترز، آموس هوخشتاین، فرستاده دولت آمریکا، هفته گذشته در تلاش برای کاهش تنش‌ها در بحبوحه آتش‌افروزی‌های مرزی و تشدید جنگ لفظی طرفین به اسرائیل و لبنان سفر کرد.

به گفته برخی از مقامات اسرائیلی، حمله مداوم به رفح- منطقه جنوبی غزه که گفته می‌شود آخرین اعضای حماس در آن حضور دارند- با تمرکز بالقوه اسرائیل بر لبنان ارتباط دارد. به نظر می‌رسد که گالانت در بیانیه خود به همین نکته اشاره کرده است.

گالانت گفت: «گذار به فاز سوم در غزه از اهمیت بسیاری برخوردار است. دراین‌باره با مقامات آمریکایی گفت‌و‌گو خواهم کرد تا ببینیم این رویکرد چه امکاناتی برای ما فراهم خواهد کرد و می‌دانم که دراین‌باره با آمریکا همکاری نزدیکی خواهیم داشت».

رویترز نوشته است که اگر اسرائیل بخواهد دست به حمله زمینی بزند یا بمباران هوایی خود را افزایش دهد، کاهش دامنه عملیات غزه باعث بسیج نیروهای بیشتر برای مقابله با حزب‌الله لبنان خواهد شد.

اسرائیل سومین و آخرین مرحله حمله اسرائیل به غزه را به منزله «پایان درگیری‌ها و افزایش تلاش‌ها برای تثبیت حکومت پساحماس و آغاز بازسازی غزه» می‌داند که بسیاری از نقاط آن در جنگ از بین رفته است.

گالانت، از اعضای حزب لیکود که بنیامین نتانیاهو رهبری آن را بر عهده دارد، در چند ماه اخیر با نخست‌وزیر اسرائیل اختلاف نظر پیدا کرده و خواستار ارائه طرحی شفاف‌تر برای دوران پساجنگ شده است؛ طرحی که دیگر اسرائیل را مسئول امور غزه نمی‌داند و کاخ سفید نیز با آن موافق است.

یولی ادلشتاین، رئیس کمیته امور خارجه و دفاعی پارلمان اسرائیل گفت که جنگ با حزب‌الله لبنان پیچیده خواهد بود.

ادلشتاین که از اعضای لیکود است، گفت: «ما برای جنگ در جبهه جنوبی و شمالی در موقعیت مناسبی قرار نداریم. برای جنگیدن در شمال نباید مثل جنوب صف‌آرایی کنیم». ادلشتاین همچنین به انتقاد از ویدئویی پرداخت که نتانیاهو هفته گذشته منتشر کرده بود. نخست‌وزیر اسرائیل در آن ویدئو گفت که دولت بایدن برای تحویل تسلیحات و مهمات اسرائیل گروکشی می‌کند. این ویدئو به کشمکش اسرائیل با کاخ سفید منجر شد.

ادلشتاین با اشاره به سفر گالانت گفت: «امیدوارم خروجیِ گفت‌و‌گوهای محرمانه از تلاش برای ایجاد فشار از طریق انتشار ویدئو بهتر باشد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها