|

فرصت ظفر

حوزه سلامت ایران در حساس‌ترین نقطه عطف سال‌های اخیر است. مسائل بحرانی، پیچیده و درهم‌تنیده این حوزه با سرعت رو به افزایش است و از سوی دیگر امکانات حل مسئله ما اندک و با شتاب رو به تضعیف می‌رود.

فرصت ظفر

نیما فاتح -دانش‌آموخته مدیریت سلامت: حوزه سلامت ایران در حساس‌ترین نقطه عطف سال‌های اخیر است. مسائل بحرانی، پیچیده و درهم‌تنیده این حوزه با سرعت رو به افزایش است و از سوی دیگر امکانات حل مسئله ما اندک و با شتاب رو به تضعیف می‌رود. به عنوان ناظر چندین ساله این حوزه، به جرئت می‌توانم بگویم در میان این ناترازی فزاینده حضور دکتر ظفرقندی فرصتی برای تعادل و مهار بحران‌های پیش‌روست:

1) دستگاه سلامت ایران از مشکلات بخشی و فرابخشی متأثر است. 2) ساختار و سازمان آن متناسب با مأموریت‌ها نیست. 3) عزمی برای اصلاح ساختار و سازمان آن در سال‌های اخیر وجود نداشته است. 4) امکانات و تجهیزات این سازمان فرسوده و در حال فرسایش است. 5) کمبود منابع، دستگاه سلامت را با مشکلات روزمره که از هم‌اکنون انباشتی یک‌ساله دارد، مواجه کرده است. 6) برنامه اصلاح که مورد توافق ذی‌نفعان مختلف باشد، موجود نیست. 7) تضاد منافع مدیران، ناکارآمدی و فساد با رشدی سرطانی رو به تزاید است. 8) بزرگ‌ترین موج مهاجرت نیروی انسانی در این حوزه ظهور کرده و رو به تزاید است. 9) وضعیت کادر سلامت به‌ویژه پرستاران بحرانی است.

این همه موجب شده است تا هزینه‌های درمان برای مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر تحمل‌ناپذیر  باشد. امکانات مناسب درمانی در دسترس همه به ویژه اقشار آسیب‌پذیر نباشد•ترس از بیماری و عواقب اقتصادی آن آسایش روانی را از مردم، به ویژه اقشار آسیب‌پذیر، سلب کرده است. در برابر این کلاف پیچیده و عمیق امکانات حل مسئله ما چیست؟ 1) مدیریت و نیروی انسانی/ 2) منابع و امکانات/ 3) توافق با حاکمیت و ذی‌نفعان مختلف برای اصلاح بزرگ

در وضعیت ناترازی موجود، حضور ظفرقندی در وزارت بهداشت بزرگ‌ترین فرصت است:

 مدیریت و نیروی انسانی را ارتقا خواهد داد.  هیچ مخالفی در سلامت و مدیریت او و توجه ویژه‌اش به کادر سلامت شبهه‌ای ندارد. می‌تواند منابع و امکانات دولت را با توجه به ارتباط دیرین نزدیک صنفی با رئیس‌جمهور، معاونت اجرائی و... برای حل مسائل بسیج کند.  پشتیبانی مدیران ارشد جناح‌های مخالف از او و پزشکان امین نظام، حکایت از ظرفیت بالای او برای اجماع‌سازی و توافق جهت حل مسائل دارد.

نمایندگان عزیز! چشم‌انداز پیش‌روی حوزه سلامت بحرانی است. در ادامه روند موجود بی‌تردید حوزه‌های انتخابیه شما نیز با کمبود کادرهای درمان، افت خدمات و نارضایتی مردم روبه‌رو خواهند بود. از فرصت ظفر برای حل مشکلات و کسب رضایت مردم بهره ببرید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها