|

مسعود پزشکیان و محسنی‌اژه‌ای در راستای هم‌گرایی و آشتی ملی در کنار هم برای رفع حصر محصوران تلاش می‌کنند

گام بزرگ وفاق ملی

گفتمان وفاق ملی زودتر از آنچه تصور می‌شد نمای واقعی به خود گرفته و در حال نقش‌آفرینی در سپهر سیاسی ایران امروز است. دلیل اصلی این چشم‌انداز نیز اخبار خوبی است که در چند روز اخیر در حوزه‌های مختلف در رفع برخی موانع و محدودیت‌ها ازجمله بازگشت استادان اخراجی به دانشگاه یا حضور زنان در کابینه و... می‌شنویم.

وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

 گفتمان وفاق ملی زودتر از آنچه تصور می‌شد نمای واقعی به خود گرفته و در حال نقش‌آفرینی در سپهر سیاسی ایران امروز است. دلیل اصلی این چشم‌انداز نیز اخبار خوبی است که در چند روز اخیر در حوزه‌های مختلف در رفع برخی موانع و محدودیت‌ها ازجمله بازگشت استادان اخراجی به دانشگاه یا حضور زنان در کابینه و... می‌شنویم. این تصاویر درواقع همان نگاه تفاهمی و همکاری است که به جای دعواهای حزبی در جریان اداره سیاسی کشور حاکم شده است. عده‌ای از روز اول آغاز به کار کارزار انتخابات مسعود پزشکیان بر این هم‌گرایی تأکید داشتند و پس از پیروزی در انتخابات دست همکاری به سمت همه جریان‌های سیاسی، نهادها و ارکان حکومتی دراز کرده‌اند. در بررسی صلاحیت کابینه، قوه مقننه به درخواست آنان لبیک گفت‌ و در چند روز اخیر هم همراهی دستگاه قضا نشان از همراهی قوه قضائیه با دولت نوپای چهاردهم دارد تا جایی که شنیده شد رئیس قوه قضائیه و مسعود پزشکیان در کنار هم در تلاش برای رفع حصر محصورین هستند و اگرچه فعلا نام مهدی کروبی مطرح شده اما امید می‌رود این وفاق و همراهی ملی به یک تصمیم بزرگ یعنی رفع همه محصورین و همچنین آزادی زندانیان سیاسی ختم شود. چند روز پیش که کرباسچی وعده خبر خوشی در رابطه با رفع حصر داد، جزئیاتی مشخص نبود تا اینکه دیروز حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: «پدرم از تلاش‌های آقایان پزشکیان و محسنی‌اژه‌ای تشکر کرده، اما تأکید دارد رفع حصر باید برای هر دو نفر باشد». رفع حصر ظاهرا اگرچه فعلا محدود به حجت‌الاسلام کروبی بوده اما انتظار افکار عمومی این است که این خبر خوش را هم‌زمان برای رفع حصر مهندس میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد نیز بشنوند تا آشتی ملی که سال‌هاست ایران برای عبور از مشکلات جدی به آن نیاز دارد، رقم بخورد.

در همین راستا، آیت‌الله محسن غرویان در گفت‌وگویی که با جماران داشت، وفاق ملی را فرصت مناسبی برای رفع انسدادهای داخلی دانسته و گفته است: «این شخصیت‌ها می‌توانند خیلی به پیشرفت کشور کمک کنند. افکار و اندیشه‌هایشان در سطح جهانی بسیار می‌تواند باعث حرکت و رشد نظام شود. با آزادی و رفع این محدودیت‌ها کدورت‌ها نیز از بین می‌رود. وقتی رجال درجه اول مملکت با یکدیگر خوب باشند، نشست و برخاست کنند و به فرموده حضرت امام رضوان‌الله‌ علیه، حداقل کنار هم بنشینند و با هم یک چایی بخورند، اینها خیلی می‌تواند به ملت روحیه بدهد و فضای سیاسی را باز ‌کند. امیدواریم این پیروزی آقای پزشکیان منشأ این‌گونه آزادی‌های سیاسی هم باشد‌ ان‌شاءالله. وفاق ملی باید به آشتی ملی تبدیل شود و این آشتی ملی هم کاملا امکان‌پذیر است. پیروزی آقای پزشکیان با سیاست‌ها و نگاه ایشان به‌عنوان دومین شخصیت مملکت، می‌تواند خیلی در ایجاد این آشتی ملی مؤثر باشد».

غرویان همچنین گفته است: «شرط موفقیت دولت وفاق ملی این است که مسئولان امر هدف‌شان را واحد کنند؛ یعنی هدف‌شان فقط منافع ملت، منافع ایران و منافع کشور باشد. دست از کارهایی که فقط به نفع جناح خاص، گروه خاص یا اقوام، خویشان، اطرافیان و آشنایان باشد، بردارند. وقتی غرض‌شان واقعا خدمت‌رسانی به ملت باشد، طبیعتا می‌توانند این دولت وفاق ملی را به منصه ظهور برسانند و محقق بکنند». به گفته او «نکته دوم این است که همه با یکدیگر متحد باشند و برای پیشرفت ایران در سطح بین‌المللی تلاش کنند.  الان با روی ‌کار آمدن دولت وفاق ملی آقای پزشکیان، ما همه‌، سه قوه، ملت و دولت می‌توانیم با هم حرکت متحدانه داشته باشیم تا بتوانیم چهره جهانی خوبی از جمهوری اسلامی ایران را به دنیا عرضه ‌کنیم. این هم یکی از آثار و برکات دولت وفاق ملی می‌تواند باشد». غرویان در تشریح مسیر رسیدن به وفاق ملی همچنین معتقد است: «شخصیت‌هایی که هرکدام اینها واقعا جزء منابع انسانی کشور محسوب می‌شوند و به خاطر همین جناح‌بازی‌ها و گروه‌بازی‌ها، به یک‌ معنا مطرود و کنار گذاشته شده‌اند، باید از انزوا خارج بشوند. اینها باید به صحنه آورده شوند و از ظرفیت‌هایشان استفاده ‌شود. اینها شخصیت‌های دارای پتانسیل قوی‌اند. ما در همین انتخابات دیدیم که مثلا جناب آقای خاتمی با یک اعلام حضور در انتخابات، توانست جمع زیادی از مردم را پای صندوق‌های رأی بیاورد. این کم ‌نعمتی نیست. مردم هم وقتی ببینند همه شخصیت‌های سیاسی، علمی، مذهبی، دینی، مراجع، علما، استادان حوزه و دانشگاه در یک مسیر برای کشور تلاش می‌کنند، با یکدیگر دوست و رفیق می‌شوند و پشتیان دولت خواهند بود». حلقه اتصال وعده‌ها و انتظارات حول «وفاق ملی» می‌چرخد و از این‌رو حتی دیروز هم مسعود پزشکیان در نشست مشترک اعضای هیئت دولت و اعضای شورای ‌عالی قضائی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه وفاق ملی برای بنده یک شعار نیست چراکه اساسا اهل شعاردادن نیستم، افزود: «بنده قلبا به وفاق و همدلی باور و یقین دارم که بدون همدلی، هم‌افزایی و همکاری صمیمانه نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم». او یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی را حاکمیت مفاهیم ارزشمند انقلابی همچون عدالت، انصاف، برادری و وفای به عهد برشمرد و گفت: مؤکدا از اعضای دولت خواسته‌ام اگر به قصوری برخوردند، از آن عبور و اگر هم تقصیری مشاهده کردند، دنبال مچ‌گیری نباشند بلکه همان زمان به مقصر تذکر دهند تا مسیر خود را اصلاح کند. اگر ما از قصور و تقصیری که قابل گذشت است، نگذریم، خود را در برابر خدا قرار داده‌ایم. پزشکیان تأکید کرد: رسول خدا تأکید کرده که تقویت برادری از نماز و روزه هم مهم‌تر است، پس بیایید با تکیه بر برادری و با وفاق و همدلی و هم‌افزایی برای تأمین مطالبات و خواسته‌های مردم تلاش کنیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به اصول اسلام از‌جمله اینکه هرگز نباید از مجازات افراد خطاکار خوشحال شد بلکه فقط باید حکم الهی را جاری کرد و نه بیشتر، تصریح کرد: این بالاترین و والاترین سطح رعایت حقوق بشر است که اگر به‌طور دقیق به آن عمل کنیم، جامعه متحول خواهد شد. اگر به این اصول عمل و صادقانه و خالصانه برای مردم کار کنیم و به آنان عشق بورزیم، آنان نیز ما را باور می‌کنند و یاری‌مان خواهند کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها