|

بیماران آزار‌دهنده

هفته پیش بود که گاردین گزارش داد که نیمی از پزشکان دچار آزار از سوی بیماران می‌شوند ولی درباره این مسئله صحبت نمی‌کنند، چراکه راهی برای مقابله با آن نیست. یورونیوز با اشاره به این گزارش پرسش جدیدتری را مطرح کرده و پرسیده است: «چرا پزشکان از سوی بیماران مورد آزار قرار می‌گیرند؟».

 هفته پیش بود که گاردین گزارش داد که نیمی از پزشکان دچار آزار از سوی بیماران می‌شوند ولی درباره این مسئله صحبت نمی‌کنند، چراکه راهی برای مقابله با آن نیست. یورونیوز با اشاره به این گزارش پرسش جدیدتری را مطرح کرده و پرسیده است: «چرا پزشکان از سوی بیماران مورد آزار قرار می‌گیرند؟».

در تحقیقات نشریه داخلی پزشکان که مبنای این نتیجه‌گیری است، نشان داده می‌شود که بسیاری از پزشکان و کادر درمانی از طرف بیماران مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند، اما اغلب این حوادث را گزارش نمی‌دهند یا نمی‌دانند چگونه از خود در برابر این آزارها محافظت کنند.

اعضای کادرهای درمانی معمولا یا هنگام تردد در راهروهای بیمارستان‌ها با آزارهای کلامی با محتوای جنسی قرار می‌گیرند یا اینکه در اتاق‌های معاینه از سوی بیماران آزار جنسی را تجربه می‌کنند. طبق این تحقیق که از ۱۸‌هزار‌و ۸۰۰ پزشک از هفت کشور شامل بریتانیا، کانادا، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، آلمان و مالزی انجام شده و برای اولین بار در این مقیاس به بررسی این موضوع پرداخته شده است، 45 درصد از پزشکان در این تحقیقات، تجربه آزار جنسی را

 داشته‌اند.

 کارولین کاماو میچل، مدیریت این تحقیق را بر‌ عهده داشت و به یورونیوز گفت: «آزار جنسی یک خطر منحصر‌به‌فرد برای سلامت شغلی در میان پزشکان است و دلیل فراوانی نسبی آن این است که پزشکان برای معاینه فیزیکی ناگزیر به برقرار رابطه صمیمانه با بیماران هستند که این رفتار گاهی منجر به نتیجه مطلوبی نمی‌شود».

اما دکتر تیاگو ویلانووا، رئیس اتحادیه اروپایی پزشکان عمومی و خانواده، درباره دلایلی که می‌تواند باعث آزار پزشکان باشد، گفت: «برخی بیماران ممکن است از نوع رابطه صمیمانه و همراه با اعتمادی که با پزشک‌ خانواده شکل می‌گیرد، سوءاستفاده کنند».

با بررسی داده‌های این نظرسنجی، پزشکانی که در اورژانس‌ها یا واحدهای روان‌پزشکی کار می‌کنند، در معرض آزار بیشتری قرار دارند؛ چرا‌که برخی بیماران می‌توانند از این محیط‌های پراسترس و از کم‌توجهی پزشکان به حواشی سوء‌استفاده کنند.

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که ۱۲.۴ درصد از اعضای کادرهای درمانی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند، اما این آمار به ‌وضوح در این تحقیقات افزایش یافته است.

بر ‌اساس نتایج این تحقیق، مطابق همیشه زنان بیشتر از مردان دچار آزار می‌شوند. طبق تحلیل این داده‌ها، شکاف جنسیتی 18‌درصدی وجود دارد، به‌طوری‌ که ۵۲ درصد از پزشکان زن از آزار جنسی از طرف بیماران‌شان خبر داده‌اند، این نسبت در میان پزشکان مرد ۳۴ درصد بوده است.

اما این داده‌ها حکایت از نکات دیگری نیز دارد؛ از‌جمله اینکه چرا این آزار گزارش نمی‌شود؟ حتی در کشورهایی نظیر اسپانیا و جمهوری چک که دارای سیستم ثبت ملی نظارت بر خشونت علیه کارکنان مراقبت‌های بهداشتی هستند. یکی از نکات دیگر درباره دلایل گزارش‌نشدن ‌این آزارها می‌تواند مشغله زیاد پزشکان باشد. معمولا پزشکان و اعضای کادر درمان چنان پرمشغله هستند که فرصتی برای گزارش آزار‌های جنسی ندارند. گاهی این آزار جنسی با ظرافت خاص از سوی بیماران رخ می‌دهد و در اکثر اوقات اثبات وقوع آن را نیز دشوار می‌کند.

پس از این تحقیق تشکل‌های پزشکی در سرتاسر اروپا قصد دارند با انتشار و توزیع یک پرسش‌نامه بین کادر درمانی فرصتی فراهم کنند که بتوانند آزار و اذیت جنسی را گزارش دهند. همچنین دانشجویان پزشکی در اروپا نیز خواستار گنجانده‌شدن نحوه مواجهه با آزار جنسی بیماران در برنامه‌های آموزشی دانشگاه شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها