|

باز هم کودکان قربانی می‌شوند

این روزها نگرانی برای آغاز جنگ در لبنان هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. اما گویا این بار کشورهای جهان نگران‌اند که این جنگ هم مانند جنگ در غزه ادامه‌دار باشد و تنش در فضای خاورمیانه به سخت‌ترشدن زندگی کودکان بینجامد.

این روزها نگرانی برای آغاز جنگ در لبنان هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. اما گویا این بار کشورهای جهان نگران‌اند که این جنگ هم مانند جنگ در غزه ادامه‌دار باشد و تنش در فضای خاورمیانه به سخت‌ترشدن زندگی کودکان بینجامد.

افزایش خشونت برای کودکان

یکی از نهادهایی که برای گسترش جنگ ابراز نگرانی کرده است، دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان است. هیئت‌مدیره این نهاد عمیقا از تشدید خشونت در خاورمیانه و تهدید گسترش بیشتر آن، ابراز تأسف کرد. در بیانیه‌ای که این نهاد منتشر کرده‌ آمده است: «در این جنگ نیز مانند همه جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه، کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند. هزاران نفر از آنها کشته یا معلول می‌شوند و کسانی که باقی می‌مانند، نه‌تنها خانواده، دوستان، خانه، مدرسه و کتابخانه‌های خود، بلکه امیدشان را نیز از دست می‌دهند. همان‌طورکه «شیرین کریدیه»، رئیس این نهاد در لبنان، گزارش می‌دهد، کودکان و زنان بسیاری میان کشته‌شدگان هستند و هزاران نفر -به صورت خانوادگی- با خودروهایی مملو از وسایل‌ از جنوب لبنان به بیروت فرار می‌کنند. آینده جهان به‌ طور جدی با سلامت روان کسانی که آن را به ارث می‌برند پیوند خورده است. تا کِی قرار است کودکان تحت تأثیر این آسیب‌ها و مجازات‌ها قرار گیرند؟ و زمانی که آنها مسئولیت جهان را برعهده بگیرند، رفتارشان چگونه خواهد بود؟». در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ما درIBBY، همراه و برای کودکان ایستاده‌ایم. با ۸۵ شعبه ملی در سراسر جهان و مأموریت‌مان برای پیوند‌دادن کودکان با کتاب‌ها، صدای خود را برای کاهش فوری تنش‌ها و آغاز گفت‌وگوهای صلح بلند می‌کنیم».

کمک‌های مالی

از سوی دیگر، برخی کشورها از لبنان و شرایط پیش‌آمده ابراز نگرانی کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، دولت بریتانیا اعلام کرده پنج‌میلیون پوند معادل حدود 6.5 میلیون دلار به لبنان برای اهداف انسان‌دوستانه کمک خواهد کرد. آن‌طور‌که دولت بریتانیا اعلام کرده، این کمک مالی به صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تحویل داده خواهد شد تا برای «حمایت» از شهروندانی که به علت درگیری‌های میان اسرائیل و حزب‌الله آواره شده‌اند و با «مصائب انسانی اضطراری» روبه‌رو هستند، هزینه شود. همچنین فرانسه نیز اعلام کرده به لبنان کمک مالی خواهد کرد. خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که در این چند روز گذشته حداقل ۷۰۰ زن و کودک در لبنان کشته شده‌اند و در یک روز ۵۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها