|

باز هم چه زود دیر می‌شود

در مطلع کلام بی‌مناسبت نیست به خاطره‌ای که سال گذشته اتفاق افتاد، اشاره‌ای کنم.

بهرام سمیع

 

در مطلع کلام بی‌مناسبت نیست به خاطره‌ای که سال گذشته اتفاق افتاد، اشاره‌ای کنم.

صبح یک روز اسفندماه‌ بود که تلفنم به صدا درآمد، آن سوی خط شخصی محترمانه گفت از وزارت جهاد کشاورزی تماس می‌گیرم، قرار است مراسم تجلیل از فرماندهان مهندسی رزمی برگزار شود. آقای حاج غلامعلی سمیع از فرماندهان ما بودند که شنیده‌ام به رحمت ایزدی پیوسته است، پس خواستم همسر ایشان در مراسم تجلیل شرکت کند. گفتم: متأسفانه مادرم در آبان‌ماه آسمانی شدند و در رثای این جمله معروف «چقدر زود دیر می‌شود» مقاله‌ای نگاشتم.

پس از حادثه غیرمترقبه سقوط بالگرد مرحوم رئیسی، قوه عاقله نظام به پزشکیان، پزشک خوش‌نام و نماینده مقبول و مردمی و مورد حمایت اصلاح‌طلبان فرصت حضور در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری داد و سپس با صیانت از آرا، زمینه ورود ایشان به پاستور را فراهم کرد و با کنترل تندروهای مجلس، همه اعضای کابینه رأی اعتماد گرفتند.

اتفاقات حاصل از این تصمیم‌ها‌ و شعارهای آقای پزشکیان، اگرچه نتوانست 60 درصد مردم در مرحله اول و 51 درصد در مرحله دوم را پای صندوق‌های رأی بیاورد، اما به‌‌‌طور محسوسی موجب امید و نشاط در جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی نظام شد.

اکنون قریب به صد روز از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور گذشته و به‌جز تغییر ریل از دولت خالص‌سازان و انحصارگرایان به دولت وفاق ملی (شرکت تعاونی وفاق) تقریبا هیچ کار محسوسی صورت نگرفته و آن‌چنان کارهای روزمره ذهن و اوقات رئیس‌جمهور، وزرا و مسئولان درجه اول دولتی را اشغال کرده که نه‌تنها شعارهای آقای پزشکیان ‌مانند رفع فیلترینگ، FATF، حاکمیت شایستگان، بهبود معیشت مردم و... به‌تدریج در حاشیه قرار گرفته است، بلکه با تشدید درگیری در غزه و لبنان و ترور رهبران حماس و حزب‌الله و مستشاران نظامی ایران در محور مقاومت، مجموعه مدیریتی کشور نیز از تلاش برای قرار‌گرفتن امور در مسیر عقلانیت غافل شده است.

قوای مختلف و رئیس‌جمهور و دولت نباید از این امر غفلت کنند که اگر به‌زودی تغییر محسوسی در کشور ایجاد نشود و شعار‌های آقای پزشکیان بر زمین بماند، سرمایه اجتماعی به‌دست‌آمده در پرتو تدابیر و زحمات قبلی آسیب خواهد دید.

حاکمیت با تدبیر عاجل باید سایه جنگ را از کشور دور و آرامش روانی و امنیت را -که لازمه توسعه اقتصادی و نهایتا بهبود معیشت مردم است- بر مملکت مستولی کند.

باید درباره وقت‌کشی و حل‌نشدن مسئله FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و درباره رفع فیلترینگ و رانت‌خواری «وی‌پی‌ان‌»فروشان  در شورای‌ عالی فضای مجازی تصمیم لازم اتخاذ شود.

وقت‌کشی به بهانه بررسی مجدد در مجمع و تصمیم در شورا نشان از نبود اراده جدی برای حل مسئله یا سنگ‌اندازی دارد، وگرنه وقتی با تصمیم نظام «برجام» ظرف کمتر از یک ساعت در مجلس 290‌نفری تصویب می‌شود، چگونه در حل مسائل و موارد سهل‌تر این‌همه تعلل صورت می‌گیرد.

آنچه مسلم است، این است که کشور برای عبور از وضعیت کنونی و رفع ناترازی‌ها و مقابله با بحران‌ها تا همیشه فرصت ندارد.

از قوای مختلف کشور و رئیس‌جمهور به‌عنوان فردی صادق انتظار می‌رود نگذارند «زود دیر شود». به فرموده مولا علی علیه‌السلام «الفرصت تمر مر سحاب»؛ فرصت‌ها ‌مانند ابرهای بهار در حال گذرند، پس فرصت‌ها را دریابید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها