|

در حال به روزرسانی؛

رسیدگی به صلاحیت نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی کشاورزی/ تایید صلاحیت نوری در کمیسیون کشاورزی/ نوری: مدیریتم مبتنی بر سلامت و پاکدستی و روحیه جهادی خواهد بود/کوثری: شما به کشاورزی مسلط هستید اما در زمین چند هکتاری پدرتان/سبزی: نگاه نوری ملی است نه حزبی

بررسی صلاحیت «غلامرضا نوری قزلجه»، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس آغاز شد.

رسیدگی به صلاحیت نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی کشاورزی/ تایید صلاحیت نوری در کمیسیون کشاورزی/ نوری: مدیریتم مبتنی بر سلامت و پاکدستی و روحیه جهادی خواهد بود/کوثری: شما به کشاورزی مسلط هستید اما در زمین چند هکتاری پدرتان/سبزی: نگاه نوری ملی است نه حزبی

به گزارش شبکه شرق، بررسی صلاحیت «غلامرضا نوری قزلجه»، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس آغاز شد. پنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز «دوشنبه، ۲۹ مرداد ماه» ۱۴۰۳، برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم و رسیدگی به صلاحیت امیر «غلامرضا نوری قزلجه»، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس آغاز شد.

 

موافقت کمیسیون کشاورزی با صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سوابق و برنامه‌های «غلامرضا نوری قزلجه»، او را حائز صلاحیت لازم برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی دانستند.

«سمیه رفیعی» سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در جلسه علنی صبح امروز «دوشنبه، ۲۹ مرداد ماه» مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را قرائت کرد.

او اعلام کرد: «اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سوابق و برنامه‌های نوری قزلجه، او را حائز صلاحیت لازم برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی دانستند.»

 

سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه/ مخالف

امنیت کشاورز را به بهانه امنیت غذایی گرفته‌ایم. ما اجازه نمی‌دهیم تا قبل از اینکه اعضای دولت شروع به کار کنند، آنها را تخریب کنند.

با توجه به برنامه‌های ارائه شده، سوال این است که وزیر پیشنهادی چه راهکاری برای به بهره‌برداری رساندن بازار صادرات کشاورزی دارد؟ چون در برنامه‌شان از اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌وری سخن گفته اما راهکاری ارائه نکردند. آیا می‌خواهند با روش تهاتر پیش بروند یا روش دیگری را در پیش گیرند؟

چه برنامه‌ای برای مقابله با قطعی برق چاه‌های کشاورزی و حفاظت از اراضی کشاورزان و یکپارچه‌سازی آنها دارید؟ آیا می‌خواهید این کار را به قیمت تخریب آلونک کشاورزان انجام دهید یا برنامه دیگری دارید؟

 

احمد بخشایشی، نماینده اردستان/ مخالف

در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تمامی مسائل و مشکلات کشاورزی آمده است که حکایت از این ضرب‌المثل دارد «سنگ بزرگ علامت نزدن است». شرایط اینگونه است که انگار وزیر در زنگ انشاء از هرچیزی سخن گفته و نمی‌خواهد کاری را به سامان برساند.

علاقه‌مند بودم که آقای نوری حداقل برنامه‌ای برای یک شاخص مشخص بدهد که آن ملاک سنجش در چهار سال آینده قرار گیرد. این اتفاق نیفتاده است. امیدوارم ایشان بتوانند با لایه‌های پنهان فساد مقابله کنند و به سرنوشت پرونده نهاده‌های دامی و چای دبش گرفتار نشود که در این صورت مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را افرادی ساده‌دل و دل‌رحم می‌دانند که توانایی وزیر شدن ندارد.

امیدوارم در سنوات آتی اعتبار مولا علی نزد مردم ایران به واسطه استفاده پزشکیان از کلام مولا کم نشود و کابینه ناتوان نباشد؛ امیدوارم دولت پزشکیان موفق باشند.

 

سید ابوالحسن مصطفوی، نماینده رزن/ موافق

آقای نوری قزلجه دارای تجارب، تخصص و روستازاده و کشاورزاده است؛ تحصیلات او در دوران مدرسه و دانشگاه در زمینه کشاورزی است و مسئولیت‌های استانی و کشوری در جهاد سازندگی و وزارت جهاد سازندگی و در مقطعی نیز با رای دانش آموختگان کشاورزی به عنوان عضو شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت داشته و در مجلس نیز در هر سه دوره به صورت داوطلبانه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده است.

 

برنامه او در راستای تامین امنیت غذایی در ابعاد خود اتکایی محصولات اساسی، ارتقا و بهره‌وری عوامل تولید، توجه به آموزش و ترویج کشاورزی، بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و توجه جدی به توسعه اقتصادی جوامع روستایی است. همچنین اصلاح سوخت ماشین آلات کشاورزی، اصلاح نظام بازرگانی محصولات کشاورزی، توجه به توسعه پایدار، توجه به استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی، توجه به کاهش ریسک فعالیت کشاورزی و بیمه تامین اجتماعی تولید کنندگان بخش کشاورزی و تاکید بر فساد ستیزی برنامه‌های او را برجسته و قابل اتکا کرده است.

 

محمد سبزی، نماینده ساوه/ موافق

زارت جهاد کشاورزی چهار و نیم میلیون بهره‌بردار دارد و این وزارتخانه چالش‌های فراوانی دارد و کشاورزان ما امروز مشکلات بسیاری دارند. از مشکل نهاده‌ها تا ادوات کشاورزی و همینطور موضوع تسهیلات و بیمه خودشان و محصولاتشان نیازمند این است که وزیر کارکشته‌ای بتواند این موضوعات را حل و فصل بکند.

 

وزیر پیشنهادی روستازاده است و درد کشاورز را می‌فهمد و مشکلات را با پوست و گوشت خود درک می‌کند. در تصویب قوانین برنامه هفتم توسعه نقش داشته است و همینطور که رهبری هم گفته بودند، او معتقد به مبانی انقلاب اسلامی است و اعتقاد قلبی دارد.

 

آقای نوری قزلجه هیچ سوء سابقه‌ای ندارد و البته بیشتر اعضای کابینه آقای پزشکیان دارای چنین خصیصه‌ای هستند. او همچنین دارای نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل حزبی و جناحی است. 

 

 

اسماعیل کوثری، نماینده تهران/ مخالف

همین الان ۱۷۳ نفر برای موافقت با شما ثبت‌نام کردند، پس انتخاب شدید اما باید مراقب باشید که به سرنوشت چای دبش دچار نشوید.

 

بله شما به کشاورزی مسلط هستید اما در چند هکتاری که پدرتان به شما داده و کشاورزی کردید.

 

بحث اصلی من به عنوان مخالفت فقط یک مورد و چند موضوع است. در دولت سیزدهم همینجا نشسته بودیم و جناب آقای رئیسی رحمت الله علیه این شهید عزیز یکی از عزیزان نماینده را به عنوان وزارت کشاورزی انتخاب کرده بود، اما خوب من با تحقیقاتی که کردم آنچنان به اصطلاح به وزارتخانه آشنا و مسلط نبود و همین هم باعث مشکلاتی در دولت سیزدهم شد، چرا که آشنایی با مجموعه وزارت که از سطح تاکتیک و عملیات حاصل می‌شود در سطح استراتژی و راهبردی فرق می‌کند؛ لذا درباره برادر عزیزمان آقای نوری قزلجه هم من این احساس را کردم که در سطح استان و شهرستان مسئولیت داشتند، اما مدتش را ننوشتند. به خاطر همین من گفتم اینجا ثبت بشود و ان‌شاءالله که هیچ موقع اتفاقی که در وزارت کشاورزی دولت سیزدهم افتاد، رخ ندهد.

 

سیاست‌گذاری شما در کشاورزی دقیقا بر چه اساسی است؟ آیا به فکر دانش بنیان کردن کشاورزی می‌باشید؟ برنامه برای احیای مرغ لارین دارید؟ برای جلوگیری از خرد شدن اراضی و حفظ کاربری اراضی زراعی و باقی برنامه‌تان چه می‌باشد؟ لطفاً توضیح دهید.

 

رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی‌آباد کتول/ مخالف

پول گندم کاران هنوز پرداخت نشده است. وزیر پیشنهادی کشاورزی چه برنامه‌ای برای این موضوع خواهد داشت؟

عدم کفایت سرمایه گذاری و آوردن نرخ کارمزد حتی در بانک کشاورزی برای کشاورزان، تغییرات اقلیم آب و هوایی، عدم حمایت از گسترش بخش خصوصی و بخش کشاورزی، نارسایی زنجیره تامین و عدم تعادل عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، پایین بودن سرانه زمین و عدم تکنولوژی مناسب از جمله مشکلات کشاورزی در کشور است.

 استفاده بهینه کارآمد از منابع تولید، حفاظت از منابع طبیعی تجدید شونده و افزایش درآمد کشاورزان نیز مهم و ضروری است. الان کارمندان وزارت کشاورزی حقوق مناسب ندارند. انگیزه ندارند. ما چه کار کنیم؟ آقای نوری شاهد بودید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم برای عشایر هم برای روستاییان و هم دامداری ها مشکلات ایجاد کرد.

 شما دیدید جنگ اوکراین و روسیه چه مشکلاتی برای کشاورزی ما و جهان درست کرد. امروز معیشت به خطر افتاده است. امنیت غذایی به خطر افتاده است. ۵ ساعت یا ۶ ساعت قطعی برق مشکلاتی ایجاد کرده است. پول گندم کاران هنوز پرداخت نشده است. چه برنامه ای برای این موضوع خواهید داشت؟

 

محمد بیات، نماینده خمین /موافق

داشتن نسخه عملیاتی و زمان‌مند برای حل مسائل کلیدی، برخورداری از نگرش مناسب نسبت به محیط زیست، اعتقاد بالا به حوزه کشاورزی از برنامه‌های موفق ایشان است.

قطعی برق و آب به حوزه کشاورزی آسیب زده است. لایروبی و مرمت قنات‌ها، هدررفت آب را زیاد می‌کند و در نتیجه برنامه ریزی برای اولویت بخشی به مسائل کشاورزی نیازمند توجه است.

آقای دکتر عارف! یک دست صدا ندارد و انتظار می‌رود تمام نمایندگانی که رأی اعتماد می‌گیرند، دست به دست هم بدهند تا مشکلات مرتفع شود. وزرای عزیز علقه و رابطه‌ای که قبل از رأی اعتماد میان شما و نمایندگان وجود دارد باید ادامه پیدا کند.

دکتر عارف! ما در بحث نظارت ضعیف هستیم که حتماً باید مورد توجه قرار گیرد و وزرا و مدیران تابعه باید تمکین پذیر باشند. ان شاءالله دست در دست هم دهیم به مهر. میهن خویش را کنیم آباد.

 

محمد جلالی، نماینده دلیجان/موافق

 آقای نوری قزلجه با سابقه‌ای که در بخش روستایی دارند می‌توانند با همکاری و مساعدت نماینده محترم ولی فقیه در جهاد کشاورزی در سکانداری این نهاد بزرگ موفق باشند. قطعاً با به کار گیری منابع ارزشمند جهاد کشاورزی و بهره برداران بخش کشاورزی و تولید کنندگان که سرمایه‌های این بخش هستند می‌توانند با تکیه حداکثری به تولید داخل و حفظ پایداری منابع پایه موفقیت حاصل کنند.

توجه عادلانه به مناطق مختلف از حیث منابع مالی و استفاده مناسب از منابع پایه هر اقلیم مدنظر بوده و همه بخش‌های کشاورزی، آبخیز داری، بیابان زدایی، احیای قنوات، تولیدات دامی، شیلات، مکانیزاسیون، بیمه، صادرات محصولات کشاورزی و دفع آفات و گیاه پزشکی، حل و فصل اختلافات اراضی، صیانت از توسعه سرمایه گذاری زیربنایی در شهرک‌های گلخانه‌ای و اصلاح فرآیندها و دستورالعمل‌ها و روان‌سازی روش‌های اداری و هماهنگی با بخش‌های مختلف ان شاءالله حوزه کشاورزی مسیر رشد و تعالی را ادامه خواهد داد.‌

 

غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی

بنده آشناییم با بخش کشاورزی به بیش از 30 سال پیش بر می‌گردد، من با تمام وجوه این حوزه بیش از هرکس دیگر آشنا هستم. به کشاورزی به عنوان یک روستازاده، دردمند، تحصیل کرده، تصمیم گیر و تصمیم ساز و در 3 دوره مجلس به این بخش نگاه کرده‌ام.

 

می‌توانم بگویم که جزء معدود کسانی باشم که وجود مختلف این بخش را دیده‌ام و با زوایای پیدا و پنهان آن هم آشنا هستم. فردی که می‌خواهد در این وزارتخانه در تهران دستور دهد، باید کشاورز و مزرعه و ساختار اداری بشناسد اما اینکه چگونه با این موضوعات کنار خواهم آمد، باید بگویم که من با فساد هیچ نسبتی نداشته‌ام اما با فسادستیزی نسبت دیرینه دارم و در تمام طول دوران خدمتی‌ام، یک مورد خلاف این موضوع اتفاق نیفتاده است.

 

محکم‌ترین وعده‌ای که می‌دهم این است که مدیریتی مبتنی بر سلامت و پاکدستی و روحیه جهادی در آن وزارتخانه پیاده کنم. اینکه در حوزه کشاورزی خود اتکا باشیم، خوب است اما با این سیاست که اجبار کنیم که خطی که از نظر بهره وری درجه پایینی دارد را استفاده کنیم، مخالفم.

 

سیاست گذاری‌های من همان است که در اسناد بالادستی بوده است. رسیدن به امنیت غذایی که مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است از جمله برنامه‌های من است. یکی از موانع اصلی و اساسی در مسیر توسعه بخش کشاورزی ما آب است، تکلیف قانونی ما هم کاهش مصرف آب در این بخش است بنابراین چاره‌ای نداریم جز توسعه سیستم‌های نوین آبیاری.

 

برای نوین سازی 3 میلیون هکتار زمین کشاورزی باقی مانده به 150 همت نیاز است که امیدواریم اختصاص پیدا کند. ضریب امنیت غذایی ما حدود 80 درصد است و امیدواریم این عدد را به 90 درصد برسانیم. توصیه‌های رئیس جمهوری و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی نظیر سیاست‌های ابلاغی و برنامه هفتم توسعه، مبنای تنظیم برنامه‌های اینجانب بوده است. امیدواریم بتوانیم در دوره خود در راه دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و روستاپایه کردن این اقدامات، برسیم. سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی مهم است ولی در بخش آب و خاک ما با 40 همت استهلاک سرمایه مواجه هستیم. این یعنی ما حتی بخش موجود را هم نمی‌توانیم حفظ کنیم و نیازمند افزایش سرمایه گذاری در این حوزه هستیم.

 

جهش سرمایه گذاری دولتی و غیردولتی در بخش کشاورزی از جمله برنامه‌های ماست و از روش‌های جدید تامین مالی در این حوزه استفاده خواهیم کرد. مربوط ترین اراضی کشاورزی ما همین حدود 4 میلیون زمینی هست که در حاشیه شهرها و روستاها است. اگر از این زمین‌ها درست محافظت نکنیم، نسل‌های بعد از ما هم باید برای تامین غذا دست نیاز به بیرون دراز کنند. باید از این زمین‌ها محافظت درست کنیم و حتی اگر نیاز به اصلاح قوانین است، در این مسیر اقدام کنیم.

 

تشکیل سازمان پیشرفت روستایی و عشایری که یکی از وظایف مغفول مانده ماست، در این دوره انشاالله مورد اقدام قرار خواهد گرفت. با استفاده از مشارکت مردم و دعوت از تشکل‌ها و استفاده از ظرفیت آن‌ها، موضوع انحصار در واردات برخی اقلام غذایی را رفع خواهیم کرد.

 

کشت فراسرزمینی و همکاری‌های بین المللی از جمله موضوعات جدی مورد توجه ماست. همچنین در زمینه پرداخت پول گندم کاران نیز در همین مدت پیگیری شد که ظرف همین ماه و اوایل ماه آتی پرداخت خواهد شد. موضوع تسریع در رفع تعارض اراضی کشاورزی، یک مشکل جدی است چراکه از 18 میلیون زمین کشاورزی ما حدود یک میلیون آن مورد تعارض است. قول می‌دهم ظرف دو سال آتی با اجرای این قانون، تمام این مشکل رفع شود و اراضی ملی را نیز حفظ خواهیم کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها