|

رسیدگی به پاک‌نژاد، وزیر نفت پیشنهادی/ تایید صلاحیت پاک‌نژاد در کمیسیون صنایع/ سکوت کمیسیون انرژی/ پاک‌نژاد: ظرف یک سال تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند/ نماینده موافق: پاک‌نژاد شناخت کافی از صنعت نفت دارد/ نماینده مخالف: درباره بهینه‌س

بررسی صلاحیت محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت پیشنهادی در صحن مجلس آغاز شد.

رسیدگی به پاک‌نژاد، وزیر نفت پیشنهادی/ تایید صلاحیت پاک‌نژاد در کمیسیون صنایع/ سکوت کمیسیون انرژی/ پاک‌نژاد: ظرف یک سال تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند/ نماینده موافق: پاک‌نژاد شناخت کافی از صنعت نفت دارد/ نماینده مخالف: درباره بهینه‌س

به گزارش شبکه شرق، جلیل مختار در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون انرژی درباره محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت را قرائت کرد.

بر این اساس کمیسیون انرژی مجلس پس از بررسی‌های دقیق برنامه و پرسش و پاسخ نمایندگان عضو کمیسیون، برنامه وزیر پیشنهادی را دارای بهبود قابل توجه در انطباق با اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه تشخیص داد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نفت خبر داد.

 

غلامرضا توکل شوریجه، نماینده سروستان/ موافق

 مهندس پاک نژاد فردی مومن و مقید است و به عمل ثابت کرده است که در طول ۲۷ ساله عمر مدیریتی خود در تمام سلسله مراتب صنعت نفت توانمندی و اجرایی بودن خود را نشان داده است.

 وزارت نفت وزارت‌خانه‌ای کلیدی و حساس‌ترین وزارتخانه ایران عزیز محسوب می‌شود وزارتخانه‌ای است که نبض ضربان اقتصاد ایران وابسته به آن است.

مهندس پاک نژاد فردی مومن و مقید است و به عمل ثابت کرده است که در طول ۲۷ ساله عمر مدیریتی خود در تمام سلسله مراتب صنعت نفت توانمندی و اجرایی بودن خود را نشان داده است و فردی پاکدست است و سلامت اخلاق دارد. او نسبت به مسائل چالش‌ها و مشکلات کاملاً آشناست و یک نخبه علمی است‌. با توجه به اینکه مرکز ثقل برنامه‌های رئیس جمهوری برنامه هفتم توسعه  است. 

 

اسماعیل حسینی، نماینده شیراز / مخالف 

 آقای پاکنژاد انتظار می‌رود که شما در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس، وزیر دولت آقای پزشکیان باشید نه گوش به فرمان افرادی از بیرون.

 ان‌شاءالله دولت وفاق ملی شکل گیرد و ما هم خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم.

 اگر وزارت نفت دچار مشکل شود، مشکلات آن گریبان‌گیر کشور خواهد شد کما اینکه دشمن هم همت خود را برای تحریم نفت به کار می‌گیرد.

 آقای پاک نژاد من به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم تا دغدغه کارشناسان صنعت نفت را بیان کنم چون بعدا عملکرد وزیر مبنای آن خواهد بود؛ شما احتمالا به عنوان وزیر از مجلس رای خواهید آورد ولی لازم است که نکاتی را رعایت کنید که کمکی به شما و دولت خواهد بود.

 ناترازی انرژی تلاش بازیگران منطقه‌ای برای ضربه به ایران در معادلات منطقه‌ای، عدم تکمیل زنجیره ارزش افزوده و عدم رضایت کافی و خروج نیروی انسانی توانمند از بدنه وزارت نفت از جمله چالش‌ها است.

 ایراداتی در برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی نفت وجود دارد، در برنامه ارائه شده بعضا نکات اجرایی مطرح نشده است. نمونه آن درخصوص رفع ناترازی انرژی درباره طرح جمع‌آوری گازهای مشعل است که آسیب‌شناسی در راستای رفع موانع اجرای پروژه نشده است.

 وزیر پیشنهادی نفت درباره تاسیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی به عنوان یکی از الزامات قانون برنامه هفتم به کلی‌گویی بسنده کرده است.

درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت آن کلی‌گویی شده و ساز و کار اجرایی بیان نشده است.

 وزارت نفت به عنوان بزرگترین بخش درآمدزایی ارزی کشور و بزرگترین جایگاه نفوذ سیاسی به شمار می‌آید که نیازمند مراقبت جدی از سوی وزیر دارد؛ انتظار می‌رود در صورتی که آقای پاک‌نژاد توانست رای اعتماد از مجلس بگیرد، وزیر آقای پزشکیان باشد نه گوش به فرمان افرادی در بیرون.

 

اسفندیار عبداللهی، نماینده مرودشت/ موافق

 مهندس پاک‌نژاد متعلق به خانواده نفت و بدنه نیروی متخصص این صنعت است و مسیر پیشرفت و غیر سیاسی و پلکانی طی کرده است.

 آقای پاک نژاد شخصیتی شایسته برای وزارت نفت می‌دانم، آقای پاک نژاد شخصیتی برای همین زمانه است و تحصیلات ممتازی در دانشگاه تهران و امیرکبیر دارد؛ او متعلق به خانواده نفت و بدنه نیروی متخصص این صنعت است و مسیر پیشرفت و غیر سیاسی و پلکانی طی کرده است. 

 آقای پاک نژاد در ۱۳ سمت ارشد در وزارت نفت اشتغال داشته است که ماموریت‌های مختلفی در برنامه‌ریزی توسعه تولید بازرگانی صدور و نظارت بر امور اجرایی سازمان نفت در بر داشته است؛ برای فردی که می‌خواهد ماموریت‌های مختلف یک وزارتخانه کلیدی را هماهنگ و رهبری کند این تنوع تجارب یک نقطه قوت است. مهندس پاک نژاد با خرد جمعی نخبگان صنایع نفت و رئیس جمهور محترم به مجلس معرفی شده‌ است.

 

عزت الله حبیب زاده، نماینده  جلفا و مرند/ موافق

 دکتر پاک نژاد فردی است از دهه ۷۰ تمام روز و شب و روز در وزارتخانه مهم همچنین نفت در سطوح مختلف مدیریت به این کشور و مردم خدمت کرده است.

  بنده با شناخت کاملی که از برادر عزیزمون دکتر پاک نژاد دارم در خصوص مدیریت این وزارتخانه راهبرد جای نگرانی نخواهد بود. دکتر پاک نژاد فردی است از دهه ۷۰ تمام روز و شب و روز در وزارتخانه مهم همچنین نفت در سطوح مختلف مدیریت به این کشور و مردم خدمت کرده است و در حادثه چاه ۱۴۷ رگ سفید فرمانده میدان بود و به گواه همکاران نفتی خود حدود دو ماه در کنار همکاران خود .

همکاران عزیز بنده از همین تریبون برای دکتر پزشکیان برای این انتخاب درست تبریک می‌گویم.  دکتر پاک نژاد هم سواد را دارد و هم تخصص و تجربه نفت را دارد. البته در این ایام بعد از معرفی ایشان مظلوم واقع شدند. از ایشان پرسیدند که برای ناترازی انرژی و مسئله گاز و بنزین چه برنامه‌ای دارید اما منتظر پاسخ کارشناسان ایشان نماندند. مسئله کمبود بنزین و کاهش بنزین سوپر در جایگاه‌ها و اخیراً هم این موضوع قاچاق سوخت در یکی از استان‌های جنوبی از مشکلات عمده در وزارت نفت است. ما در وزارت نفت متخصص می‌خواهیم. وزیر می‌خواهیم که کاردان باشد و کارآمد و وزیر می‌خواهیم از دل این وزارتخانه باشد .

 ایشان نگاه جدی به حوزه‌های پنجگانه نفت گاز پالایش و پخش پتروشیمی و البته کارکنان دارد. عزیزان و همکاران محترم توجه داشته باشید مقام معظم رهبری در دهه ۷۰ فرموده‌اند امیدوارم روزی فرا رسد که ما حتی یک قطره نفت خام هم صادر نکنیم.

 

امید نصیبی، نماینده ممسنی/ موافق

 پاک‌نژاد می‌تواند با مدیریتش ظرفیت تولید را ارتقا دهد و خسارات را جبران کند.

 امروز ۷۰ درصد اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت مربوط است و صنعت نفت به عنوان پشتیبان اقتصاد محسوب می‌شود. لذا باید فردی با شناخت کامل برای صنعت نفت انتخاب شود.

 وزارت نفت وزارتخانه تخصصی است که به افراد با تجربه احتیاج دارد. کسی که سال‌های طولانی مدارج مدیریتی در این وزارتخانه طی کرده و به حوزه ماموریتی خود بخصوص در شرایط تحریم آگاه باشد؛ پاک‌نژاد فردی متخصص با شناخت محیطی و مدیریتی در صنعت نفت است که می‌تواند ظرفیت تولید را ارتقا بخشد.

 پاک‌نژاد در حوزه‌های مختلف کار کرده و آشنا به موضوع ظرفیت‌های میادین نفتی و گازی بخصوص میادین مشترک است که ان‌شاءالله با حضور او شاهد ارتقا صنعت نفت باشیم.

در وضعیت کنونی معضلات و مشکلاتی پیش‌روی صنعت نفت است که به تجربه و دانش احتیاج دارد. پاک‌نژاد فردی متخصص و متعهد بوده که می‌تواند خسارات را جبران کند.

 آقای پاک‌نژاد با فساد مبارزه می‌کند. او اعلام کرده که در مدیریتش استقلال و مدیریت دارد و ان‌شاءالله شاهد تعامل مفید و موثر با مجلس باشیم.

در کشور پتروشیمی‌هایی عمدتا ۲۰ سال در زمین مانده و جوانان چشم‌انتظار اقدام عاجل هستند تا برخی مشکلات حل شوند.

وی خواستار انجام مسئولیت‌های اجتماعی از سوی وزارت نفت در شهرستان‌های نفت‌خیز در سایر استان‌ها شد و گفت: متاسفانه هر روز شاهد خبرهای ناخوشایند در عزل و نصب‌ها هستیم که ان‌شاءالله با مدیریت آقای پاک‌نژاد این مسائل بهبود پیدا کند.

نصیبی در پایان از نمایندگان مجلس خواست که به پاک‌نژاد رای دهند تا شاهد تحویل اساسی باشیم.

 

هادی محمدپور، نماینده گناباد/ مخالف

 آقای وزیر پیشنهادی نفت به گونه‌ای برنامه ارائه دادید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش استخراج و فروش منابع نفتی است.

  متنوع نبودن سبد سوختی کشور و به تبع آن سهم کم انرژی‌های پاک و تجدید پذیر موجب آن شده است که امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی روبرو گردد. جناب آقای پاک نژاد هیچ سویه امیدی در این خصوص پیش پای کشور نمی‌گذارید. برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد.

آقای پاک نژاد مسئله توجه به محیط زیست و ایفای مسئولیت اجتماعی موضوع بسیار مهمی است. صنعت مهم و بزرگ نفت هیچگاه محور توسعه خود را مبتنی بر توسعه پایدار برنامه‌ریزی نکرده است. آقای مهندس در برنامه پیشنهادی شما در خصوص حفظ محیط زیست و زیست بوم ارزشمند مناطق نفت خیز کشور توجهی نشده است. مردم مناطق نفت خیز از این روند گلایه دارند. شما بنا به مسئولیت اجتماعی که برابر قانون به شما محول شده است باید عدالت را رعایت نمود و علاوه بر مناطق نفت‌خیز محرومیت زدایی برای سایر مناطق کشور به خصوص شرق کشور را داشته باشید.

موضوع دیگری که باید به آن توجه جدی شود اصلاح رابطه مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت با دولت است. این موضوع از قانون پنج ساله برنامه سوم توسعه در کشور مطرح است و بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از مهم‌ترین آسیب‌های رابطه مالی فعلی می‌توان به این مسائل اشاره کرد. کمبود منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی، بدهی انباشته شرکت ملی نفت، تفکیک نشدن نظام یارانه انرژی از رابطه مالی شرکت‌ها  از نبود نهاد تنظیم‌گر مستقل است.

شما سوابق خوبی در حوزه نفت دارید و ان‌شاءالله از این مجلس هم رای خواهید آورد. ولی آیا این سوابق مدیریتی شما تناسب بین نگاه و سوابق شما با مهم‌ترین چالش کشور یعنی ناترازی وجود دارد؟ آقای مهندس پاک نژاد انتظار بنده و این نمایندگان و مردم شریف ایران اسلامی از شما پوست‌اندازی در ساختار وزارت نفت و این است که از جوانان استفاده کنید و کاملاً مستقل عمل کنید. موضوع برق را با نیروگاه‌های گازی حل کنید. آقای پاک نژاد چه بخواهیم و چه نخواهیم اقتصاد ما وابسته به نفت است. در حال حاضر علیرغم اینکه نباید باشد. با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی آیا خواهید توانست از منافع ملی ایران حمایت و حفاظت کنید؟  حداقل نیروگاه خورشیدی را راه‌اندازی نمایید. علی‌رغم وجود قیر فراوان کمک کنید وزارت راه بتواند جاده‌های وسیعی که در کشور داریم که بیش از ۲۳۰ هزار کیلومتر است را بازسازی کند.

 

 

پاک‌نژاد، وزیر نفت پیشنهادی

وزیر پیشنهادی نفت گفت: اولویتم این است که ظرف یک سال آینده تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به امروز افزایش پیدا کند.

 محسن پاک‌نژاد در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود گفت: تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی جز با همراهی و همدلی و استفاده از ظرفیت ارکان نظام جمهوری اسلامی امکان پذیر نمی شود.

وی با اشاره به وظایف وزارت نفت گفت: بخش قابل توجهی از درآمدها از طریق صنعت نفت و محصولات پتروشیمی فراهم می شود؛ اهمیت راهبردی صنعت نفت باعث شده این صنعت آمال توطئه های دشمنان و تحریم‌ها باشد که با وجود توطئه ها و تحریم ها، صنعت نفت ما بالنده و استوار است. 

پاک نژاد با اشاره به برنامه هایش بیان کرد: برنامه در چارچوب اسناد بالادستی و قانون برنامه هفتم تنظیم شده است. برنامه ام با هدف رفع چالش های صنعت نفت تهیه شده است.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه تسریع و تسهیل در نهایی‌سازی قراردادهای توسعه بالادستی و استفاده از تمام سازوکارهای قانونی کشور برای واگذاری میادین به شرکت‌های اکتشاف و تولید را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت عنوان کرد و گفت: در برنامه ارائه شده بخش عمده کارها به شرکت‌های توانمند ایرانی ارجاع خواهد شد و در چنین حالتی تمام ظرفیت کارخانه‌های صنایع سنگین در کشور و پیمانکاران عمده به کار گرفته خواهند شد. 

وی گفت: با توجه به سوال تعدادی از نمایندگان محترم در کمیسیون‌های مجلس در خصوص نحوه تامین مالی روش‌های مختلفی را در برنامه خود ارائه کرده‌ام؛ اولاً اولویت بندی دقیق طرح‌ها و انتخاب طرح‌های دارای بازدهی بالاتر و سریع‌تر ضروریست؛ در ثانیه استفاده همزمان از تمامی ظرفیت‌های مالی از جمله منابع مالی شرکت‌های تابعه بخش خصوصی بازار سرمایه شبکه بانکی صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه‌گذای‌های خارجی با به کار انداختن ظرفیت‌های مالی طی یکی دو سال اول از محل عواید حاصل از طرح‌های زودبازده، گشایش‌های مالی آینده برای سرمایه‌گذاری‌های آتی فراهم خواهد شد.

پاک نژاد توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت دانست و اظهار کرد: رسیدن به ارزش‌های بالاتر در هر تن قطعاً شدنی و از اهداف مورد توجه در برنامه پیشنهادی است؛ برای دستیابی به این هدف مطابق برنامه هفتم به نحوی اقدام خواهیم کرد که اولویت تولید برای محصولات با ارزش افزوده بالاتر باشد. همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانونی تخفیف پلکانی خوراک برای هدایت تولیدات پتروشیمی به سمت محصولات پر ارزش در دستور کار است. ظرفیت‌های پترو پالایشگاهی در کشور با چشم انداز تولید محصولات پتروشیمی افزایش می‌یابد. برنامه من مطابق اهداف برنامه هفتم خواهد بود و این‌ها همه نیازمند برنامه‌ریزی متمرکز و البته مشارکت جدی بخش خصوصی و استفاده از توان علمی شرکت‌های دانش بنیان و جوانان نخبه سرزمین است. 

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه «ظرفیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت پارک علم و فناوری نفت و صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت که سه بازوی مهم برای جهش استارتاپی در این حوزه است را به کار خواهیم گرفت»، اظهار کرد: خود را متعهد به ایفای موثر نقش صنعت نفت در مسئولیت‌های اجتماعی بر اساس طرح و برنامه عادلانه و شفاف در کل کشور می‌دانم.

پاک‌نژاد استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی با کشورهای همسایه و تبدیل ایران به آب انرژی کشورهای منطقه را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت دانست و تاکید کرد: ما می‌توانیم نقش کلیدی خود را در مجامع بین‌المللی انرژی به ویژه اپک و مجمع صادرکنندگان گاز بازیابیم؛ برای تبدیل شدن به آب انرژی منطقه اقداماتی در دولت شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی انرژی به ویژه در زمین تجارت گاز با کشورهای منطقه شروع شده است که ما هم آن را با جدیت ادامه خواهیم داد و هیچ فرصتی را برای انتقال انرژی از مسیر ایران از دست نخواهیم داد و آنچه درباره تجارت گاز با کشورهای روسیه و ترکمنستان آغاز شده است را با جدیت دنبال خواهیم کرد. دستیابی به این اهداف نیازمند توسعه زیرساخت‌های ذخیره سازی گاز طبیعی و همچنین تاسیسات متنوع صادراتی از جمله انرژی است که از برنامه‌های ویژه ارائه شده است. 

وی گفت: رفع نگرانی‌ها و انتظارات کارکنان صنعت نفت به ویژه در بخش‌های عملیاتی از دیگر اولویت‌هایی است که من در وزارت نفت دنبال خواهم کرد. من به دنبال جذب حداکثری نخبگان و پیشگیری از خروج سرمایه‌ها از کشور و همچنین جبران درست و شایسته خدمات همه کارکنان صنعت نفت خواهم بود و آن را وظیفه خود می‌دانم. آنچه صنعت نفت و پایدار نگه می‌دارد نه ذخایر نفت و گاز که سرمایه انسانی متخصص و توانمندی که در این کشور رشد و نمو پیدا کرده‌اند.

وزیر پیشنهادی نفت در پایان تصریح کرد: من محسن پاکی نژاد، رهرو ولایت و فرزند صنعت نفت با حدود سه دهه سابقه کاری و مدیریت در حوزه‌های مختلف این صنعت و سطوح میانی تا مدیریتی خدمت کردم و از پیچیدگی‌ها و زوایای پیدا و پنهان و حساسیت‌های این صنعت آگاهی کامل دارم برخی دوستان من را به افراد مختلفی منتصب کردند که قاطعانه و با صداقت و صراحت عرض می‌کنم که مشی مدیریتی مستقل و در چهارچوب سیاست‌های متعالی نظام و رئیس جمهور محترم و در هماهنگی و تعامل کامل با مجلس شورای اسلامی خواهد بود. در محضر ملت شریف ایران و مجلس محترم قول می‌دهم که در صورت کسب رای اعتماد برای مشکلات و موانع ذکر شده از هیچ کوششی دریغ نکنه و از هیچ ظرفیتی چشم نپوشم. من به صنعت نفت نگاه ملی و تخصصی دارم بنابراین متعهد می‌شوم که فصل جدیدی از تعامل با همه دلسوزان متعهد و صاحبان اندیشه و تجربه به ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را آغاز و از ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و مجموعه‌های وابسته به آن با هدف دستیابی به بیشترین منافع و دستاوردها برای جمهوری اسلامی ایران بهره ببرم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها