|

بازدید سفیر مجارستان از موزه جنگ جهانی دوم لاهیجان

دوشنبه ۲۸ آذر سفیر مجارستان "زولتان وارگا هاسونیچ" همراه معاون خود "رابرت نمت" از موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان بازدید کرد.

بازدید سفیر مجارستان از موزه جنگ جهانی دوم لاهیجان

موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان نخستین موزه خصوصی ایران با موضوع جنگ جهانی دوم است که بطور تخصصی اسناد، تصاویر، اشیاء و محتوای مربوط به جنگ جهانی دوم را به تفکیک کشورهای درگیر جنگ، پیش روی علاقه مندان قرار داده است.

در این بازدید "کارن امیدی" مدیر موزه جنگ جهانی دوم ونگارد ضمن معرفی بخشهای مختلف موزه، درباره یکی از رویدادهای مشترک تاریخی میان ایران و مجارستان که چندصدسال قبل در شهر لاهیجان روی داده بود مطالبی را عنوان کرد.

ART (10)

حوالی سالهای ۱۶۰۲ میلادی شخصی مجار به نام "اشتیفان کاکاش فون زالان کمنی" به همراه هیئتی از سوی امپراطوری روم مقدس و هاپسبورگ ها به گیلان سفر می کند. 

هدف وی رایزنی با چند کشور بمنظور ایجاد اتحاد علیه ترکیه عثمانی بود. وی ابتدا به لهستان و سپس به روسیه عزیمت کرده و بعد از مرز تاتارستان روسیه و دریای کاسپین وارد ایران شد.

بنا به اسناد موجود مسیر ورود این هیئت به ایران از طریق لنگرود بود، اما پیش از دیدار با شاه صفوی، این افراد به علت ابتلا به بیماری در لاهیجان فوت کردند، به جز یک نفر که خاطرات این سفر را در کتابی با نام ایترپرسیکوم در سال ۱۶۰۹ میلادی به چاپ رساند. 

سفیر مجارستان در دیدار از موزه جنگ جهانی دوم ونگارد، بازشناسی بخشهای مشترک تاریخی میان ایران و مجارستان را حائز اهمیت دانست.

در پایان نیز از طرف مجموعه موزه جنگ جهانی دوم ونگارد، هدایایی به سفیر مجارستان اهداء شد و "زولتان وارگا هاسونیچ" ابراز امیدواری کرد که موزه ونگارد لاهیجان بعنوان یک مکان فرهنگی با توسعه ی استانداردهای روز موزه داری، مورد توجه علاقه مندان و گردشگران بیشتری قرار گرفته و معرف فرهنگ ایران و گیلان باشد.

ونگارد (20)

لازم به یادآوری است که موزه جنگ جهانی دوم ونگارد اوایل امسال میزبان سفیر ایتالیا بود و از آغاز فعالیت تاکنون چهره ها و شخصیتهای مختلف داخلی و خارجی از این موزه بازدید کرده اند که از این رو توانسته در فهرست مهمترین اماکن دیدنی لاهیجان قرار بگیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها