|

تاجرنیا با اعلام خبر همراهی ظریف در میزگرد سیاست خارجی با مسعود پزشکیان:

موج حمایت از پزشکیان آغاز شده

: علی تاجرنیا در اولین نشست خبری که در ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان برگزار شد، گفت: شهادت رئیس‌جمهور فقید بسیاری از ایرانیان را دچار غم کرد و موجب برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

موج حمایت از پزشکیان آغاز شده

شرق: علی تاجرنیا در اولین نشست خبری که در ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان برگزار شد، گفت: شهادت رئیس‌جمهور فقید بسیاری از ایرانیان را دچار غم کرد و موجب برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری شد. تاجرنیا با اشاره به برخی حاشیه‌های اتفاق‌افتاده در جلسه روز گذشته در دانشگاه تهران، گفت: از حضور همه اصحاب رسانه در جلسات انتخاباتی پزشکیان استقبال می‌کنیم. روز گذشته انجمن اسلامی دانشگاه تهران ورود و خروج مدعوین و خبرنگاران را تحت کنترل داشت و ستاد انتخابات دخالتی دال بر محروم‌کردن یا ممانعت ورود رسانه‌های منتقد پزشکیان نداشت. در هر صورت بنده موضوع راه‌ندادن برخی رسانه‌ها به جلسه سخنرانی در دانشگاه تهران را پیگیری و اطلاع‌رسانی می‌کنم. رئیس ستاد انتخابات استان تهران مسعود پزشکیان در پاسخ به سؤال «شرق» درباره ارزیابی روند فعلی انتخابات گفت: «در وهله نخست باید توجه داشت که این انتخابات یک انتخابات پیش‌رس بود و همه مجموعه‌های درگیر انتخابات، سه ماه بعد از انتخابات مجلس آمادگی برای برگزاری انتخاباتی دیگر را نداشتند، به‌ویژه آنکه انتخابات مجلس با مشارکت پایین برگزار شد و اکثریت مجلس هم به جریان اصولگرایان رسید، هرچند تحلیل من این بود که اگر انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان خودش برگزار می‌شد، بسیاری از این قشر نخبگانی و خاکستری که انتخابات را تحریم کرده بودند، تصمیم به مشارکت می‌گرفتند اما اکنون در این شرایط در لایه‌های بخش نخبگانی و طیف خاکستری احتمال دگرگونی بنیادین در ساختار کشور رنگ باخته، از این نظر رجوع به سمت نامزدی با کنش عقلانی و حکمرانی بهتر در حال قوت‌گرفتن است. تاجرنیا ادامه داد: معتقدم این موج شروع شده و امیدوار هستیم در 10 روز آینده به میزان مدنظر برسد که به عوامل گوناگونی بستگی دارد. بخش عمده آن مانند گذشته به مناظره‌های انتخاباتی و به گفتار و بیان نامزدها بستگی دارد. او در سنجش رویکرد مثبت مردم به نامزدی پزشکیان هم گفت: بعد از اعلام نامزدها از سوی شورای نگهبان شاهد یک رشد چشمگیر و رویکرد مثبت بودیم و در صورت افزایش مشارکت، سبد رأی دکتر پزشکیان سنگین‌تر خواهد شد. امید داریم در این فرصت کوتاه 10روزه با افزایش مشارکت نتایج غافلگیرکننده مانند سال 76 و 92 را تجربه کنیم.

آقای خاتمی ظرفیت موج‌آفرینی را دارند

تاجرنیا در پاسخ به سؤال دیگر «شرق» مبنی بر اینکه در سال 76 نقش آقای خاتمی و پس از آن سال 92 و 96 حمایت و بیانیه‌های حمایتی او در ایجاد موج مشارکت تأثیرگذار بود اما اکنون شرایط متفاوت است، آیا همچنان حمایت آقای خاتمی در ایجاد موج مشارکت نقش‌آفرین است؟ گفت: مجموعه عوامل مختلفی می‌تواند موجب تشدید روند صعودی مشارکت مردم شود و هنوز در کشور ما شخصیت‌هایی هستند که با وجود موانع و مشکلات می‌توانند تأثیرگذار باشند. شکی نداریم که نفوذ جریان‌های سیاسی کم شده اما هنوز آقای خاتمی ظرفیت موج‌آفرینی را دارند. رئیس ستاد انتخابات استان تهران پزشکیان در پاسخ به دیگر سؤال «شرق» درباره چالش‌های پزشکیان در صورت پیروزی در انتخابات با مجلسی که رئیس فعلی آن رقیب جدی او در انتخابات است و بخش عمده بهارستان را اصولگرایان تشکیل داده‌اند، چگونه خواهد بود و برای گرفتن رأی اعتماد برای کابینه و دیگر موارد مجلس با او همکاری خواهد کرد؟ توضیح داد: بدون‌شک دکتر پزشکیان برای اجرای برنامه‌های مدنظر خود در دولت نه‌فقط با مجلس بلکه با نهادهای حاکمیتی به‌ویژه بخشی که تحت تأثیر رأی مستقیم مردم نیستند و در این سال‌ها یکدست هم شده‌اند، به چالش خواهد خورد. اما با توجه به شناختی که از مجلس و نمایندگان فعلی داریم، همچنین توان و قدرتی که نزد دولت است و با توجه به چارچوب فکری دکتر پزشکیان معتقدم مجلس تن به همراهی با او خواهد داد، زیرا بخش مهمی از نمایندگان، غیر‌حزبی و منطقه‌ای هستند و نمایندگان برای انتخاب مجدد و تحقق وعده‌های خود نیاز به همراهی دولت دارند، بنابراین همکاری دو قوه ضروری است.

فضای انتخابات عادلانه نیست

تاجرنیا همچنین در پاسخ به سؤال دیگر «شرق» مبنی بر اینکه «فضای انتخابات را عادلانه می‌بینید یا خیر؟» هم گفت: خوب از همان ابتدا ترکیب نامزدها یعنی پنج نامزد از یک جریان با یک اصلاح‌طلب عادلانه نبود. بخش تعیین‌کننده در انتخابات در مناظره‌ها رقم می‌‌خورد. این در حالی است که پنج نامزد یک موضع دارند و چندین تریبون اما نامزد اصلاح‌طلب تنهاست. در تهران هم که بیلبوردها را می‌بینید و حتی در صداوسیما همه توان برای تبلیغ ادامه راه رئیس‌جمهور فقید است که همان حمایت از نامزدی خاص است اما به نسبت رفتارهای تندی که در گذشته رخ داده، در شرایط فعلی فضا در حال تدبیر‌شدن است. رئیس ستاد انتخاباتی پزشکان همچنین درباره احتمال ائتلاف جبهه انقلاب توضیح داد: شرایط انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم به سمت روندی است که با مشارکت بالا و پرشور و با استاندار‌دهای انتخابات ختم شود. از‌این‌رو فعلا نامزدها حضور دارند اما اگر فضا به گونه‌ای شود که ترس از رأی‌آوردن دکتر پزشکیان قوت گیرد، فکر می‌کنم بین نامزدهای این جریان که تفکرات و مواضع متضادی هم دارند، شاهد کناره‌گیری و ائتلاف باشیم.

ظریف، در میزگرد سیاست خارجی همراه پزشکیان خواهد بود

او در پاسخ به سؤال دیگری از پیوستن جواد ظریف به ستاد انتخابات پزشکیان خبر داد و گفت: ایشان در کمیته سیاست خارجی ستاد انتخابات پزشکیان حضور دارند و به‌زودی نشست‌های خوبی با رسانه‌ها برای تشریح برنامه‌های ستاد تحت مدیریتش خواهد داشت. دکتر ظریف در یک رویداد بزرگ ملی و در میزگرد سیاسی خارجی دکتر پزشکیان را همراهی خواهد کرد. او همچنین الهام فخاری را به‌عنوان سخنگوی ستاد انتخابات استان تهران مسعود پزشکیان معرفی کرد و گفت: ایشان از امروز به صورت مستمر و روزانه اخبار انتخاباتی دکتر پزشکیان را اطلاع‌رسانی می‌کند.

تشریح برنامه‌های ستاد استان تهران پزشکیان

الهام فخاری، سخنگوی ستاد انتخابات استان تهران مسعود پزشکیان، نیز در سخنانی به تشریح برنامه‌های پزشکیان در هفته گذشته در صدا‌و‌سیما و دانشگاه‌ها پرداخت. او از افتتاح ستادهای انتخاباتی شهرستانی پزشکیان خبر داد و افزود: اجتماع بزرگ بانوان معلم فردا در سالن حجاب برگزار می‌شود، همچنین گردهمایی ستاد انتخابات استان تهران چهارشنبه در برج میلاد برگزار می‌شود. ستاد در تلگرام، اینستاگرام و ایتا نیز فعال خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها