|

روزنامه‌نگاران تهران فردا جمع می‌شوند

فردا ساعت ۱۰ روز پنجشنبه ۲۱ تیر قرار است مجمع عمومی سالانه و فوق‌العاده انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران برگزار شود. در این مجمع علاوه بر انتخاب بازرسان و چند تغییر در اساسنامه قرار است نشستی هم برای صحبت درباره مطالبات روزنامه‌نگاران از دولت جدید برگزار شود.

روزنامه‌نگاران تهران فردا جمع می‌شوند

فردا ساعت ۱۰ روز پنجشنبه ۲۱ تیر قرار است مجمع عمومی سالانه و فوق‌العاده انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران برگزار شود. در این مجمع علاوه بر انتخاب بازرسان و چند تغییر در اساسنامه قرار است نشستی هم برای صحبت درباره مطالبات روزنامه‌نگاران از دولت جدید برگزار شود.

مجمع سوم

فردا سومین نوبت برگزاری مجمع است و در دو نوبت پیش تعداد حاضران به حد نصاب نرسید. نوبت قبلی یعنی نوبت دوم مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده انجمن صنفی پنجشنبه 27 اردیبهشت در محل انجمن برگزار شد. در آن نوبت نیز تعداد حاضران به حد نصاب نرسید. اما جمع زیادی از اعضای انجمن حضور داشتند. این جلسه مجمع فرصت خوبی شد تا مسائل روزنامه‌نگاران و انجمن مورد بحث و بررسی قرار گیرد. پس از خوشامدگویی اکبر منتجبی، رئیس هیئت‌مدیره، درباره جایزه انجمن و طرح تهیه گزارش سالانه وضعیت روزنامه‌نگاران در ایران توضیحاتی مطرح شد.

اما فردا در مجمع عمومی فوق‌العاده قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ مهم‌ترین دلیل برگزاری مجمع، انتخاب بازرسان و چند تغییر در اساسنامه است. در مجمع عمومی فوق‌العاده قرار است در برخی موارد اساسنامه اصلاحاتی صورت پذیرد.. این اصلاحات قرار است روند اجرائی امور را تسهیل می‌کند.

تغییرات اساسنامه

تغییرات به این شرح است:

1- اصلاح بند الف و ب ماده ۶ به این شرح:

الف- ورودیه که فقط برای یک بار از هر عضو دریافت می‌شود و مبلغ آن با رأی اکثریت هیئت مدیره تعیین می‌شود.

ب- حق عضویت سالانه که مبلغ آن با رأی اکثریت هیئت مدیره تعیین می‌گردد.

2- افزودن عبارت «به صورت چاپی یا الکترونیک» پس از کلمه اصل رسید بانکی در ماده ۷.

3- اصلاح تبصره ۱ ماده ۷ به این صورت که ثبت موارد حق عضویت و سایر منابع مالی در دفتر جداگانه به صورت پیاپی به جای قبض‌های چاپی پیاپی.

4- افزودن یک تبصره به تبصره‌های ماده ۸ درخصوص تعلیق و اخراج اعضا به این شرح:

تبصره 3: در صورت عدم پرداخت حق عضویت برای دو دوره ( دو سال) یا بیشتر و یا مسجل‌شدن فوت یا مهاجرت عضو از تهران با تأیید اکثریت هیئت مدیره عضویت افراد مذکور تعلیق می‌گردد.

5- اصلاح نگارشی اشتباه راه‌یافته در بند ۵ ماده ۵ واژه «نداشتن» به واژه «داشتن» تغییر یابد.

6- افزودن بند ۶ به ماده ۵ به این شرح: اعلام کتبی عضو به صورت کاغذی یا پیامک یا پیام متنی یا پست الکترونیک از شماره و آی‌دی ثبت‌شده در فرم تقاضای عضویت فرد مربوطه مبنی بر انصراف از عضویت در انجمن.

درخواست وکالت

دبیرخانه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از اعضایی که نمی‌توانند حضور یابند درخواست کرده تا عضو دیگری را وکالت بگیرند.

نشست هم‌اندیشی

این روزها و پس از برگزاری انتخابات و پیش از آنکه رئیس‌جمهور منتخب بتواند مستقر بشود فرصتی است تا بتوان برخی از مطالبات اهالی روزنامه و خبرنگاران را مطرح کرد. از این رو در روز مجمع عمومی قرار است «نشست هم‌اندیشی برای تدوین مطالبات از دولت چهاردهم» با حضور پیش‌کسوتان و اعضای انجمن برگزار شود.

شاید که این هم‌اندیشی فرصتی باشد تا با همکاری با دولت جدید بتوان برخی از اقدامات ضروری و صنفی را برای اهالی مطبوعات انجام داد و روزگار بهتری برایشان رقم زد.

چند مطالبه معمولی

روزنامه‌نگاران در مهر ۱۴۰۱ و پس از کشته‌شدن مهسا امینی دچار مشکلات بسیاری شدند. بیش از ۱۰۰ نفر از خبرنگاران بازداشت و همین تعداد نیز احضار شدند. هنوز تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران دارای حکم‌های دو تا ۱۰ سال هستند و همچنین چهار نفر از آنان همچون «روح‌الله نخعی» برای گذراندن حکم در اوین به سر می‌برند.

مطالبه حداقلی است اگر درخواست کنیم شرایط روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در دولت چهاردهم بهبود یابد و دولتمردان بر مبنای اعتماد به آنان بر مسند و جایگاه خود تکیه بزنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها