|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| دوازدهم فروردین

بازداشت رئیس‌جمهوری سابق یوگسلاوی

هاشمی رفسنجانی روز دوازدهم فروردین سال ۱۳۸۰ به برخی اخبار حوزه بین‌الملل و امور روزانه اشاره و از تعطیلات زیاد در کشور انتقاد کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

بازداشت رئیس‌جمهوری سابق یوگسلاوی

در خانه بودم. از برنامه‌هاى عزادارى صداوسیما استفاده کردم. بخشی از کتاب محاکمه، نوشته آقاى [حسن] هدایت را خواندم. سناریوى سریالى است که قبلاً از سیما پخش شده؛ اوضاع اواخر زمان رضاخان و شهریور ۱۳۲۰ و سال‌هاى اول سلطنت محمدرضاشاه است. مقدارى هم به اصلاح نمایه‌هاى تفسیر راهنما و مطالعه تاریخ خراسان و تربت‌حیدریه پرداختم.

دیروز دولت یوگسلاوى، آقاى [اسلوبودان] میلوشوویچ، رئیس‌جمهور سابق را بازداشت کرد. آمریکا به دولت یوگسلاوى، اولتیماتوم داده بود که اگر او را تحویل دادگاه بین‌المللى جنایات جنگى ندهد، کمک‌هایش را قطع مى‌کند. طرفدارانش، مانع بازداشت او بودند. درگیرى‌ هم پیش آمد، ولى ظاهراً دولت مى‌گوید در دادگاه‌هاى داخلى محاکمه مى‌شود. در بنگلادش، درگیرى طرفداران و مخالفان دولت، شدید شده و امروز صدها مجروح به‌ جاى گذاشته و شبیه وضع دولت‌هاى گذشته، به نظر مى‌رسد تا سقوط دولت ادامه یابد.

چند شب است که جُغدی روى درخت‌هاى مجاور تا صبح ناله مى‌کند و مزاحم است؛ سال‌هاى قبل هم بود. به محافظان گفتم، فکرى براى رفع آن بکنند. [رادیو] بى‌بى‌سى، مقاله تحریک‌کننده‌اى علیه نظام ولایى ایران خواند و آن را متناقض با جمهوریت معرفى کرد.

شب، عفت و [خواهرش] اشرف و سارا، [دختر فاطی]، براى عزادارى در مراسم محرم رفتند؛ امروز و دیشب هم رفته بودند.

تعطیلى‌هاى عید و محرم با هم ردیف شده‌اند و باعث تعطیلى کشور و رکود کارها بیش از سه هفته متوالى شده؛ اصولاً تعطیلات کشور زیاد است و تداخل تعطیلات شمسى و قمرى، گاهى مشکل‌ساز است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها