|

بحران سیاسی در ژاپن‌ انتخابات زودهنگام هم به کمک حزب حاکم نیامد

گرهی که کور‌تر شد

انتخابات پارلمانی که روز یکشنبه در ژاپن برگزار شد، نه‌تنها به ثبات وضعیت نخست‌وزیر و حزب حاکم کمکی نکرد، بلکه بحران سیاسی در این کشور را تشدید کرد. انتخابات زودهنگام در ژاپن پس از رسوایی مالی که سال ۲۰۲۳ فاش شد، برگزار شد.

گرهی که کور‌تر شد

انتخابات پارلمانی که روز یکشنبه در ژاپن برگزار شد، نه‌تنها به ثبات وضعیت نخست‌وزیر و حزب حاکم کمکی نکرد، بلکه بحران سیاسی در این کشور را تشدید کرد. انتخابات زودهنگام در ژاپن پس از رسوایی مالی که سال ۲۰۲۳ فاش شد، برگزار شد. این فساد که در آن پای قانون‌گذاران ارشد و اعضای کابینه حزب حاکم لیبرال‌دموکراتیک (LDP) در میان بود، خشم شدید ژاپنی‌ها را در پی داشت. طی این رسوایی‌ مالی، ده‌ها قانون‌گذار سیاست‌مدار از حزب لیبرال‌دموکراتیک تحت بازجویی قرار گرفتند؛ چرا‌که میلیون‌ها دلار درآمد حاصل از جمع‌آوری کمک‌های سیاسی را به جیب زده بودند؛ آن‌هم در‌حالی‌که خانواده‌های ژاپنی با تورم، قیمت‌های بالا، دستمزدهای پایین و اقتصاد راکد دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

در ‌نهایت، ژاپنی‌های معترض به‌ وضع موجود، روز یکشنبه با حضور پای صندوق‌های رأی،‌ حزب حاکم را مجازات کردند و به آن ضربه‌ سختی زدند. حزبی که از سال ۱۹۵۵ تقریبا پیوسته بر ژاپن حکومت کرده بود، اکنون اکثریت تک‌حزبی را در مجلس سفلی که بسیار قدرتمند است، از دست داده و در حالت بلاتکلیف قرار گرفته است. البته به‌رغم شکست حزب حاکم،‌ برنده مشخصی نیز وجود نداشت؛ زیرا مردم ژاپن نتوانستند به اپوزیسیون تکه‌تکه‌شده اعتماد کنند. اگرچه وجهه حزب حاکم در ژاپن به‌شدت آسیب دیده است، همچنان توانست ۱۹۱ کرسی به دست بیاورد. این در ‌حالی است که بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون یعنی حزب دموکراتیک مشروطه ۱۴۸ کرسی کسب کرد. در چنین شرایطی،‌ سرنوشت شیگرو ایشیبا، نخست‌وزیر ژاپن‌ که اوایل ماه جاری پس از پیروزی در رقابتی دشوار، سوگند یاد کرد‌ نیز نامشخص است. ایشیبا در ‌حالی به قدرت رسید که افزایش نارضایتی ژاپنی‌ها از فومیو کیشیدا او را مجبور به کناره‌گیری کرده بود. اعضای حزب حاکم امیدوار بودند‌ ایشیبا بتواند وضعیت را بهبود ببخشد و اعتماد مردم را به حزب لیبرال‌دموکراتیک بازگرداند. با‌این‌حال، او با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام به‌نوعی قمار کرد و در‌حالی‌که تلاش داشت نشان دهد حزب حاکم مشروعیت بالایی دارد، نتیجه معکوسی به دست آورد. در‌واقع او و حزبش شدت خشم عمومی را دست‌کم گرفتند. اکنون حزب حاکم برای باقی‌ماندن در قدرت باید با سایر احزابی که در انتخابات با آنها مبارزه می‌کرد، ائتلاف کند و برای ائتلاف در این فرصت یک‌ماهه در موضع ضعف قرار دارد؛ زیرا برای باقی‌ماندن در قدرت، جز مذاکره و دادن امتیازهایی به رقبا چاره‌ دیگری ندارد. در رقابت روز یکشنبه، علاوه‌ بر رقابت میان حزب اصلی و اپوزیسیون شناخته‌شده حزب دموکراتیک مشروطه، احزاب کوچک‌تر هم توانستند آرایی کسب کنند و نقش آنها نیز می‌تواند در مذاکرات مربوط به ائتلاف تأثیرگذار باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که بحران سیاسی پیش‌آمده در ژاپن سبب شده است ارزش ین ژاپن به پایین‌ترین حد در سه ماه گذشته برسد.


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها