|

نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرد:

تشدید فشارهای بین‌المللی علیه ایران و یمن

نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «انصارالله و حامیان ایرانی آنها مسئول به خطر انداختن راه‌حل سیاسی جنگ یمن هستند و ما باید فشار بین‌المللی را بر آنها ادامه دهیم.»

تشدید فشارهای بین‌المللی علیه ایران و یمن

به گزارش شبکه شرق، نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل خواستار تشدید فشارها بر ایران شد.

به نقل از الجزیره، نشست شورای امنیت پیرامون شرایط خاورمیانه و جنگ غزه برگزار شد.

«هانس گرادنبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در این نشست با ارائه گزارشی گفت: تقابل میان جنبش حوثی‌های یمن و اسرائیل، نشان‌دهنده سطح جدید و خطرناکی از منازعه در خاورمیانه است. حملات به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ و آب‌های اطراف آن، باعث نگرانی جدی ماست.

معاون هیات دیپلماتیک آمریکا در سازمان ملل در این نشست گفت: ما شاهد حملات حوثی‌های یمن به سمت اسرائیل هستیم؛ به طوری که آنها طی ماه‌های اخیر، بیش از ۲۰۰ موشک و پهپاد را به سمت تل آویو شلیک کرده‌اند. حوثی‌ها در ۱۹ ژوئیه یک پهپاد که به نظر ایرانی بوده است را به سمت تل آویو شلیک کردند. این موضوع، موردی دیگر از نقض قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران است.

«رابرت وود» سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه و یمن گفت: مردم یمن به حمایت جامعه بین‌المللی نیاز دارند و با این حال، حوثی‌ها با اقدامات خود شرایط را دشوارتر می‌کنند.

او گفت: حوثی‌ها در ماه‌های اخیر، حدود ۲۰۰ موشک و پهپاد را بدون توجه به جان غیرنظامیان به سمت اسرائیل پرتاب کرده‌اند.

معاون سفیر آمریکا گفت: حمله پهپادی حوثی‌ها در ۱۹ ژوئیه، در قلب تل‌آویو، با استفاده از آنچه که به نظر می‌رسد یک پهپاد «صمد ۳» ساخت ایران باشد، تنها مورد دیگری از نادیده گرفتن خواسته‌های شورای امنیت برای توقف حملات از سوی حوثی‌ها و نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل توسط ایران است.

این دیپلمات آمریکایی افزود: ما با این نظریه که باید به حوثی‌ها زمان داده شود تا قبل از آزادی افرادی که به طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند، به اصطلاح «تحقیقات» انجام دهند، مخالفیم. حوثی‌ها یک دولت نیستند و هیچ ظرفیتی برای تحقیق ندارند. تلاش آنها برای استفاده از اطلاعات نادرست برای منحرف کردن توجه‌ها از شکست‌های خود، نشان‌دهنده بی‌توجهی آشکار آنها به مردم یمن است.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: ما معتقدیم زمان آن فرارسیده است که شورای امنیت یک‌صدا صحبت کند و خواستار آزادی فوری و ایمن همه پرسنل یمنی بازداشت‌شده سازمان ملل، سازمان‌های غیر‌دولتی ملی و بین‌المللی، نمایندگی‌های دیپلماتیک و جامعه مدنی شود.

او گفت: حوثی‌ها و حامیان ایرانی آنها، مسئول به خطر انداختن راه‌حل سیاسی جنگ یمن هستند. ما باید فشار بین‌المللی را بر آنها ادامه دهیم.

این مقام آمریکایی همچنین گفت: ما همچنین باید اقداماتی را برای محروم کردن حوثی‌ها از سلاح‌ها و تدارکات، به‌ویژه کالا‌های حیاتی که آنها مدت‌هاست در تضاد با تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد بر اساس قطعنامه ۲۲۱۶ از ایران دریافت کرده‌اند، انجام دهیم.

معاون سفیر آمریکا در ادامه گفت: غیرقابل قبول است که کشتی‌های متعددی در سال گذشته، بدون بازرسی، در بنادر تحت کنترل حوثی‌ها پهلو گرفتند. ناقضان تحریم تسلیحاتی باید بدانند که این شورا مصمم به اجرای قطعنامه‌های خود و تحمیل هزینه برای تامین تسلیحات حوثی‌ها است. به عنوان اعضای جامعه بین‌المللی، ما همچنین باید تلاش‌های خود را برای جلوگیری از قاچاق غیرقانونی اسلحه افزایش دهیم.

این مقام آمریکایی خواستار تشدید فشارها بر ایران به دلیل به خطر انداختن راهکاری سیاسی برای حل مشکلات یمن شد.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها