|

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت‌

وحیدی: رأی مردم، حق‌الناس است

دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت، به رسم چهارشنبه‌های هر هفته، وزرا پاسخ‌گوی سؤالات خبرنگاران بودند که این بار رنگ و بوی انتخاباتی هم به خود گرفته و بخش مهمی از سخنان یا در دفاع از کابینه سیزدهم بود یا تشویق مردم به مشارکت.

وحیدی: رأی مردم، حق‌الناس است

شرق: دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت، به رسم چهارشنبه‌های هر هفته، وزرا پاسخ‌گوی سؤالات خبرنگاران بودند که این بار رنگ و بوی انتخاباتی هم به خود گرفته و بخش مهمی از سخنان یا در دفاع از کابینه سیزدهم بود یا تشویق مردم به مشارکت.

احمد وحیدی وزیر کشور که مجری انتخابات است و سلامت آن با بی‌طرفی او و همکارانش در وزارت کشور گره خورده، با بیان اینکه همه مقدمات برای برگزاری انتخابات فراهم است، تأکید کرد: در آستانه انتخابی بزرگ در روز جمعه هستیم و همه مقدمات برای برگزاری این انتخابات فراهم است. به لحاظ امنیت همه پیش‌بینی‌ها انجام شده است. رأی مردم حق‌الناس است و به‌شدت از آرا مراقبت خواهد شد.

در دولت سیزدهم ازدواج دختران زیر ۱۵ سال، ۳۲ درصد کاهش یافت

«انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران بیان کرد: یکی از مسائلی که در اذهان جا می‌انداختند، این بود که این دولت سیزدهم می‌خواهد زنان را از فعالیت اجتماعی بازدارد و به خانه بازگرداند. تسهیلات مشاغل خانگی که 

۸۰ درصد آن توسط خانم‌ها انجام می‌شود، در دولت سیزدهم ۲۵ برابر شده است. معاونت برای اینکه این قانون را به مرحله اجرا درآورد، سعی کرد با هماهنگی دستگاه‌های اجرائی و دادن طرح‌هایی همچون طرح حمایت از دهه‌شصتی‌ها که مشکل مسکن، اشتغال و... داشتند، حل کند. وی در ادامه بیان کرد: آموزش والدین طرح ملی دیگر بود که طرح زندگی و بالندگی را پوشش دادیم که فرزندان با سبک زندگی صحیح آشنا شوند. در مسئله مسکن لایحه چهارقلوها و بعد چهارفرزندی‌ها را پیگیری کردیم که تاکنون ۷۵ هزار نفر از خانواده‌های پرجمعیت، زمین رایگان دریافت کرده‌اند. پنج حرکت برای زنان سرپرست خانوار انجام شد. پنجره واحد به منظور انجام تلاش‌ها به صورت منسجم، صندوق ضمانت سرپرست خانوار، بازارچه‌های فروش که در سفرهای استانی به تصویب رسید، قرارداد بازارچه مجازی و تسهیلات ویژه و تسریع مجوزها که موجب شد بسیاری از مشکلات کارآفرینی این بزرگواران مرتفع شود. خزعلی تأکید کرد: در ستاد ملی زن و خانواده شش مصوبه داشتیم. مکررا ذکر کردند که دولت می‌خواهد کودک‌همسری را رواج دهد. ازدواج دختران زیر ۱۵ سال از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ بیش از ۳۲ درصد کاهش داشت. ازدواج زنان زیر ۱۸ سال در این مدت 

۲۵ درصد کاهش داشته است. همه اینها نشان می‌دهد که دولت تلاش می‌کند از زنان و کودکان حمایت ویژه داشته باشد.

تابوی کنسرت در پایگاه‌های تاریخی شکسته شد

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی، با بیان اینکه تابوی کنسرت در پایگاه‌های تاریخی در دولت شهید رئیسی شکسته شد، افزود: سال‌ها هنرمندان علاقه‌مند بودند در این فضا کنسرت برپا کنند و ترویج هنر و موسیقی را انجام دهند. این کار با برنامه‌ریزی و هماهنگی دستگاه‌های مختلف و انتخاب دقیق موسیقی مرتبط با فضای فرهنگی و تاریخی ما در حال برگزاری است.

در مرحله اول انتخابات از ۴۰۰ تیم بسیج برای پایدارماندن شبکه ارتباطی استفاده کردیم

عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: با توسعه‌ای که در زیرساخت‌های ارتباطی کشور در سه سال گذشته انجام شد، در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، همه دستگاه‌های اخذ رأی به شبکه متصل شدند. وی ادامه داد: این عدد در انتخابات مجلس ۹۸.۵ درصد بود. حتی در نقاط صعب‌العبور روستایی نیز شعب به شبکه سراسری متصل بود و احراز هویت ۹۹.۲ درصد واجدان شرایط به صورت برخط انجام شد. برای پایدارماندن شبکه ارتباطی از یک هفته قبل از انتخابات مرحله اول ۴۰۰ تیم بسیج مأموریت پیدا کردند. این عزیزان تا این لحظه مسیرهای کابل‌ها و فیبر نوری را چند بار چک کرده‌اند. آنان یک میلیون پایش انجام دادند تا خرابکاری و قطعی شبکه اتفاق نیفتاده باشد. وی ادامه داد: در روز رأی‌گیری مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰ مورد تلاش برای قطع شبکه داشتیم که ۹ مورد آن منجر به قطع فیبر نوری شد که سه مورد آن به علت عملیات عمرانی دستگاه‌ها اتفاق افتاد. در انتخابات جمعه گذشته علاوه بر پایش زمینی با همکاری نیروهای مسلح از پایش هوایی هم برای کنترل مسیر خطوط فیبر نوری استفاده کردیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای افزایش مشارکت مردم در فضای مجازی داخلی در دوره اول ۲۰ گیگ نت داخلی اهدا کردیم، برای دور دوم هم ۱۰ گیک اضافه کردیم و هم‌وطنان می‌توانند به شیوه قبل این بسته را نیز برای خودشان فعال کنند.

لبنان قطعا یک جهنم بدون بازگشت برای اسرائیل است

علی باقری‌کنی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره احتمال وقوع جنگ در لبنان‌ اظهار کرد: در عرصه لبنان مقاومت به عنوان یک بازیگر فعال هم در عرصه بین‌المللی یا میدان و هم در عرصه دیپلماسی نقش‌آفرینی‌هایی داشته که بازدارندگی ایجاد کرده است. وی تأکید کرد: لبنان قطعا یک جهنم بدون بازگشت برای صهیونیست‌‍‌هاست. سرپرست وزارت خارجه درباره سفر بن‌سلمان به ایران گفت: سفر پادشاه عربستان به ایران در دستور کار ما و سعودی‌هاست و باید دولت جدید مستقر شود تا بحث ادامه پیدا کند. باقری در واکنش به احتمال رئیس‌جمهورشدن ترامپ و توصیه وی به دولت چهاردهم در مقابل او، گفت: مؤلفه‌های قدرت و ظرفیت‌ها در جمهوری اسلامی به‌گونه‌ای در طول سال‌ها ایجاد شده است که آمدن و رفتن یک فرد در کشور چه به‌عنوان رئیس‌جمهور و چه مقام دیگر نمی‌تواند در سیاست‌های راهبردی ما تأثیر بگذارد؛ هرچند ما پیش‌بینی‌های لازم را برای تغییرات در صحنه بین‌الملل از‌جمله آمریکا داریم و حتما دولت جدید تدابیر جدی را اتخاذ خواهد کرد. وی یادآور شد: در کشورهایی که برای شهروندان و عزیزان ایرانی و در هنگام رأی‌دادن یا پس از آن مزاحمت‌هایی فراهم شده است، نمایندگی‌های کشورمان در آنجا مأموریت پیدا کردند که از آنها حمایت‌های حقوقی و کنسولی به عمل آورند. در مسیر احقاق حق این شهروندان سازوکارهای قضائی و حقوقی در این کشورها انجام خواهد شد و اقدامات لازم صورت می‌گیرد و این دستورالعمل به همه نمایندگی‌های کشورمان در کشورهای مربوطه ابلاغ شده است.

پرداخت ۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز

جواد اوجی وزیر نفت از آغاز پرداخت سه‌هزارو 800 میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان کم‌مصرف گاز خبر داد و افزود: سه‌هزارو 800 میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی مشترکان گاز است که از روز گذشته در حال پرداخت است. وی ادامه داد: در بحث ناترازی گاز و افزایش شدت مصرف انرژی دو اقدام اساسی برای حل این موضوع انجام دادیم؛ یکی افزایش تولید برای کاهش ناترازی و یکی هم بهینه‌سازی مصرف سوخت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها