|

اعتراض همگانی به مصوبه 666

مصوبه ۶۶۶ کمیسیون ماده ۵ به گفته کارشناسان شهری آثار مخرب گسترده بر شهر تهران خواهد داشت؛ اما شهردار تهران آن را قانونی می‌داند. این در حالی است که مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، می‌گوید: مراحل قانونی مصوبه 666 کمیسیون ماده 5 هنوز به طور کامل طی نشده.

اعتراض همگانی به مصوبه 666

شرق: مصوبه ۶۶۶ کمیسیون ماده ۵ به گفته کارشناسان شهری آثار مخرب گسترده بر شهر تهران خواهد داشت؛ اما شهردار تهران آن را قانونی می‌داند. این در حالی است که مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، می‌گوید: مراحل قانونی مصوبه 666 کمیسیون ماده 5 هنوز به طور کامل طی نشده. 

این مصوبه نیاز به بررسی و تصویب در شورای شهر دارد و بعد از آن شورای‌عالی شهرسازی باید درباره آن نظر بدهد.

او ادامه می‌دهد: شورای‌عالی شهرسازی هم در مکاتبه‌ای با شهرداری اعلام کرده که فرایندهای این مصوبه باید به طور کامل طی شود، در نتیجه هر اقدامی در این زمینه شود، خلاف این ضوابط است.

عباسی درباره اینکه شهرداری بر‌اساس این مصوبه در حال صدور پروانه است، هم توضیح می‌دهد: هر مدیری اگر این پروانه‌ها را صادر کرده باشد، باید پاسخ‌گوی عملکردش باشد.

این عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند: شورای شهر تهران هم در این زمینه تذکر لازم را داده و با شهرداری در این زمینه مکاتبه کرده است.

در حالی‌ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از غیرقانونی‌بودن اجرای این مصوبه می‌گوید که به‌تازگی معاونت شهرسازی اقدام به صدور بخش‌نامه‌ای کرده که براساس‌آن این مصوبه مشمول پهنه مسکونی ارزشمند مرکزی هم می‌شود؛ پهنه‌ای که در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی هم دیده نشده است.

 براساس این بخش‌نامه در پهنه R251 ضابطه تشویقی قطعات با وسعت حداقل اندازه سه برابر یک طبقه و ضابطه تشویقی تراکم متناظر با وسعت پنج برابر دو‌طبقه اعمال می‌شود.

در نامه‌ای که خسرو دانشجو به شهردار تهران ارسال کرده، به بند یک مصوبه شماره 666 کمیسیون ماده 5 اشاره شده و آن را مغایر با مصوبات شورای‌عالی شهرسازی دانسته و تأکید کرده که این مصوبه برای ارائه نظر به شورای‌عالی شهرسازی ارسال شود و از هرگونه اقدام اجرائی پرهیز شود.

این مصوبه به ادعای تهیه‌کنندگان آن می‌تواند بیش از 62 هزار واحد و نزدیک به حدود 187 هزار نفر جمعیت به شهر تهران اضافه کند.

این در حالی است که اگر محاسبات کارشناسان شورای شهر تهران در نظر گرفته شود، این مصوبه حدود 240 هزار واحد مسکونی و جمعیتی بیش از 700 هزار نفر را به تهران تحمیل می‌‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها