|

جدل نمایندگان مخالف با اصلاح قانون نظارت مجلس به بهانه حق مصونیت

برایمان پرونده‌سازی نکنید‌

کاستی در عملکرد «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان» کم نبوده و برای سامان‌دادن به این روند از طرح‌های اصلاحی سخن به میان آمده است. البته 12‌سالی از تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌گذرد، اما در اجرا شاهد هستیم آن‌طور که باید و شاید این هیئت در چارچوب فلسفه ابتدایی تشکیل خود عمل نکرده و خروجی قابل قبولی نداشته است و نقدهای بسیاری بر عملکرد آن به‌ویژه نگاه سلیقه‌ای و جناحی در نحوه برخورد با برخی تخلفات نمایندگان هر‌از‌گاهی رسانه‌ای شده است.

برایمان پرونده‌سازی نکنید‌
وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

 کاستی در عملکرد «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان» کم نبوده و برای سامان‌دادن به این روند از طرح‌های اصلاحی سخن به میان آمده است. البته 12‌سالی از تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌گذرد، اما در اجرا شاهد هستیم آن‌طور که باید و شاید این هیئت در چارچوب فلسفه ابتدایی تشکیل خود عمل نکرده و خروجی قابل قبولی نداشته است و نقدهای بسیاری بر عملکرد آن به‌ویژه نگاه سلیقه‌ای و جناحی در نحوه برخورد با برخی تخلفات نمایندگان هر‌از‌گاهی رسانه‌ای شده است. تا جایی که‌ حتی رهبری هم در اولین دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم به عملکرد این هیئت پرداختند و فرمودند: «ما نتوانستیم ببینیم و بفهمیم که آن‌چنان که باید و شاید و آن مقداری که از این هیئت انتظار بود، کار انجام بگیرد‌». بنابراین مجلس‌دوازدهمی‌ها تصمیم گرفتند بالاخره این ناکارآمدی را اصلاح کنند و به گفته زنگنه بخش مهمی از تغییرات قرار است منجر به شفاف‌شدن بحث شمولیت نظارت بر رفتار نمایندگان شود و از اعمال مالی و قانونی و منافع شخصی گرفته تا اعمال ذی‌مدخل نزدیکانش در امور نمایندگی را شامل خواهد شد. بنابراین در نهایت دیروز طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان بعد از بحث و بررسی، با کلیات آن موافقت کردند.

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان گفت: مجلس در جایگاه اقتدار خود قرار دارد و مخالفت با این موضوع صحت ندارد. یک‌سری از شبهات باعث شده است تا مردم نسبت به مجلس بدبین شوند. چرا طرح استیضاح یک وزیر مطرح و بعد از چند روز کنسل می‌شود؟ چرا تحقیق و تفحص از یک بخش یا سازمان‌ در بررسی‌های میدانی به نتیجه نمی‌رسد؟ مانند تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی. او ادامه داد: اگر مجلس و کمیسیون‌های تخصصی وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهند، دیگر نیاز نیست همگی دور وزرا جمع شویم. چرا با وجود کاستی‌ها در زمینه‌های مختلف، وزیر مربوطه باید در جای امن بنشیند؟ این شأن مجلس است که به مردم نشان دهد طرح سؤال یا استیضاح با قاطعیت انجام می‌شود. نظارت بر رفتار نمایندگان خواست مردم است.

جرئت حرف‌زدن را از نمایندگان نگیریم

محمدرضا صباغیان‌بافقی، نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز‌ در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با طرح مذکور عنوان کرد: شأن مجلس این است که نمایندگان مردم قدرت فریاد داشته باشند. نباید جرئت حرف‌زدن را از نمایندگان گرفت و چوب شورای نگهبان را بالای سر نمایندگان قرار داد. مجلس باید تنبیه شود؛ چرا‌که در مقابل قانون‌گذاری شوراهای ‌عالی و تشخیص مصلحت حرفی نمی‌زند. نباید یک شورای نگهبان‌ هم در مجلس به وجود بیاوریم. او تأکید کرد: مجلس هر روز خود را ضعیف‌تر کرده است. نباید جایگاه خودمان را‌ مقابل وزرا و دیگر مسئولان کاهش دهیم.

چرا از نظارت بر رفتار نمایندگان می‌ترسیم؟

علیرضا سلیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان اظهار کرد: رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان اعلام کردند نمایندگان علاوه ‌بر وظیفه نظارتی باید پاسخ‌گو نیز باشند. آیا نباید سازوکاری در مجلس تعبیه شود تا اگر فردی در مجلس اشتباه کرد، رفتار او اصلاح شود؟ نمایندگان محترم باید شأن خود را حفظ کنند. مگر نمایندگان قرار است خلاف قانون کاری را انجام دهند که از این قانون می‌ترسیم؟ او ادامه داد: چه ‌کسی تا‌به‌حال توانسته است با شجاعت یک نماینده مقابله کند؟ مصونیت نمایندگان مطلق و عام نیست.

‌نباید با دست خود آزادی عمل را از نماینده بگیریم

علی بابایی‌ کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان اظهار کرد: نباید با دست خود آزادی عمل را از نماینده مجلس بگیریم و تحرکات او را کاهش دهیم. چرا دیگر بخش‌ها مانند شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی نباید پاسخ‌گو باشند؟ نمایندگان ضریب اطمینان نظام و مردم هستند و نباید به خودمان استرس وارد کنیم. بابایی‌کارنامی یادآور شد: این از مصادیق تبعیض است که عده‌ای از نمایندگان بر رفتار دیگر نمایندگان نظارت کنند.

رفتار نماینده نباید جرم‌انگاری شود

سید‌سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با طرح مذکور گفت: قانون باید گره‌گشا باشد. بیش از ۴۰ اصل قانون اساسی درباره مجلس شورای اسلامی است. وقتی نماینده‌ای در مجلس و حوزه انتخابیه به دنبال حل مشکلات نیست، چه نماینده‌ای است؟ چه ‌کسی باید بر عملکرد او نظارت داشته باشد؟ این رفتار نماینده جرم‌انگاری نشده است. او ادامه داد: ما به هیئتی برای نظارت و صیانت بر رفتار نمایندگان نیاز داریم. این قانون اگر اصلاح شود به‌ نفع مردم و نمایندگان و مطابق سخنان رهبر انقلاب  خواهد بود. 

این طرح برای نماینده پرونده‌سازی می‌کند

احمد بخشایش، نماینده مردم اردستان، در مخالفت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار نمایندگان گفت: مجلس به اندازه کافی ضعیف شده است و نمایندگان ضعف پیدا کرده‌اند. او گفت: این طرح برای نماینده پرونده‌سازی می‌کند؛ در‌صورتی‌که نماینده باید مصون باشد. نمایندگان مجلس نباید خود را محدود کنند. هیئت‌رئیسه مجلس به اندازه کافی قدرت دارد و حالا نوبت نمایندگان است.

در‌ نهایت و بعد از سخنان موافقان و مخالفان، کلیات طرح به تصویب رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها