|

در الکامپ به دنبال آشنایی تصمیم‌سازان با مشکلات صاحبان کسب‌وکاریم

فشار تحریم و دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه تخصیص ارز است. گرچه امیدواریم مشکل ارز به هر شکلی که ممکن است حل شود. گاهی تصمیماتی که در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صمت گرفته می‌شود، رادیکال است و با روح کلی حاکم بر فضای سرمایه‌گذاری همخوانی ندارد.

مسعود شکرانی-عضو هیئت‌مدیره نصر تهران و مدیرعامل گروه داده‌ورز جویا: فشار تحریم و دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه تخصیص ارز است. گرچه امیدواریم مشکل ارز به هر شکلی که ممکن است حل شود. گاهی تصمیماتی که در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صمت گرفته می‌شود، رادیکال است و با روح کلی حاکم بر فضای سرمایه‌گذاری همخوانی ندارد.

یکی از این تصمیم‌ها در شهریورماه سال گذشته گرفته شد. به صورت ناگهانی ده‌ها ثبت سفارشی که سپرده‌گذاری آن انجام شده بود، باطل شد. البته چون تصمیم نادرستی بود، بعد از یک هفته اصلاح شد؛ اما شوک عجیبی به بازار وارد کرد. باید در نظر داشت که کالاهای حوزه فناوری اطلاعات، گران‌قیمت هستند و معمولا ابتدا در مناقصه فروخته شده و بعد خریداری می‌شوند. بنابراین با توجه به مشکلات موجود، سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار پرمخاطره و غیرقطعی خواهد بود.

برای حل این مشکلات، تاکنون نامه‌نگاری‌های بسیاری با نهادهای مربوطه ازجمله بیت رهبری، ریاست‌جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت صمت، بانک مرکزی و... انجام شده است. تلاش ما بر این است تا با آگاهی‌‌رسانی بگوییم وضعیت کالای آی‌تی با دیگر کالاها متفاوت است.

متأسفانه وضعیت فعلی به‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست. برخی شرکت‌های واردکننده تأمین تجهیزات کالای فاوا در مرز ورشکستگی قرار دارند و نوبت تخصیص ارز به سه ماه تا صد روز رسیده است.

صدها میلیارد تومان کالا به گمرکات رسیده است؛ اما منتظر تخصیص ارز هستیم تا بتوانیم کد ساتای آن را دریافت کنیم. ضمن اینکه بانک مرکزی می‌گوید اگر کسی بدون تخصیص ارز، کالا به گمرک وارد کرده باشد، حتما از جایی ارز مورد نیاز را تأمین کرده و این موضوع خود محدودیت دیگری ایجاد خواهد کرد.

معتقدم اکنون حوزه آی‌تی از دارو و آرد مهم‌تر است. پیش‌بینی می‌کنم خواهی نخواهی دولت در کوتاه‌مدت در حوزه زیرساختی دچار مشکلاتی شده و مجبور شود ارز را در حوزه آی‌تی رها کند.

شرکت‌های سخت‌افزاری فقط در حوزه واردات فعالیت نمی‌کنند. شرکت‌های سخت‌افزاری می‌توانند تولیدکننده هم باشند. شرکت‌های بسیار خوبی را در این زمینه داریم، مانند مادیران، اسپیرو و... . بنابراین حضور شرکت‌های سخت‌افزاری در الکامپ به این معنی نیست که صرفا به عنوان واردکننده در نمایشگاه حاضر شویم.

سال گذشته و در ماه‌های آغازین فعالیت هیئت‌مدیره دوره هفتم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران کارگروهی متشکل از افراد خبره این حوزه در کمیسیون تأمین ایجاد شد. در این کارگروه از ما خواسته شد تا ضمن بررسی‌های دقیق، کالاهایی را که در صورت نبود آنها ممکن است نظم بازار به هم ریخته و منجر به افزایش قیمت‌ها شود، شناسایی و اعلام کنیم. در این کارگروه تعاملات سازنده‌ای میان نصر تهران، وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شده است. وزارت صمت برای اولویت‌های اعلامی ما درباره کالاهایی که تأخیر در واردات آنها می‌تواند به یک پروژه ملی آسیب رسانده یا خدمت‌رسانی به مردم در شب عید را مختل کند، امتیازی در نظر گرفته که با همکاری بانک مرکزی برای تخصیص سریع‌تر ارز آنها برنامه‌ریزی می‌کند. همین امر روزنه کوچکی برای حل مشکلات موجود ایجاد کرده است. اما متأسفانه سازمان‌های دولتی از تأخیر به‌وجودآمده سوء‌استفاده می‌کنند و به بهانه تأخیر در تحویل کالا از مبالغ پرداختی شرکت‌ها کسر می‌کنند؛ همین امر مشکل مضاعفی ایجاد می‌کند؛ درحالی که شرکت فروشنده در خارج از کشور خریدش را به‌موقع انجام داده و صرفا معطلی‌های داخلی موجب این تأخیرها شده است. بنابراین به هیچ عنوان سزاوار چنین جریمه‌ای نیست. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز عملا وضعیت شرکت‌های تأمین‌کننده را هر روز محدود و محدودتر می‌کند. این موضوع به اطلاع رئیس‌جمهور فقید، آیت‌الله رئیسی رسیده بود. قرار بود ایشان به مسئولان اجرایی ابلاغ کنند چون شرکت‌ها با دولت و بانک مرکزی همکاری و مصرف ارز را مدیریت کرده‌اند، جریمه‌ای شامل حالشان نشود. اما با فوت نابهنگام ایشان عملا این نامه صادر نشد و متأسفانه میلیاردها تومان از اعتبار فعالان این صنف به دستشان نرسیده است.

البته در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در کنار مشکلات واردکنندگان، نگران تولیدکنندگان هم هستیم. چراکه قوانین تنظیم‌شده، تولیدکنندگان واقعی را نیز در معرض خطر قرار داده و تأمین کالاهای واسطه‌ای آنها نیز با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

امیدواریم حداقل در بخش فناوری اطلاعات بتوانیم با دستیار ویژه وزیر صمت آقای لطفی‌زاده‌، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزیر صمت، آقای موسوی و مدیرکل دفتر صنایع، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت، آقای دکتر آزادبخت به جمع‌بندی مناسبی برسیم؛ تا ضمن تأمین کالاهای فناوری اطلاعات، اجازه سوء‌استفاده از شرایط فعلی ارزی را نداده و جلوی سوداگران را به صورت همزمان بگیریم.

ناگفته نماند شرکت‌های واردکننده تجهیزات نیز علاوه بر حوزه واردات، سولوژنشان هم مطرح است. برای مثال شرکت ما حدود هفت فروشنده و نزدیک به 170 نفر در تیم فنی دارد. طبیعتا کار تیم فنی بهینه‌سازی فروش‌های قبلی است. ضمن اینکه فروش‌های قبلی هم به نگهداری نیاز دارند. بنابراین قطعا حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه الکامپ مؤثر است و از این طریق می‌توانند ارتباط خوبی نیز با مشتریانشان برقرار کنند. ممکن است برخی ترجیح دهند در نمایشگاه الکامپ حاضر شوند و برخی نیز به دنبال برگزاری سمینارهای تخصصی هستند.

طبیعتا در نمایشگاه الکامپ امسال نیز حلقه‌های ارتباطی مفیدی شکل خواهد گرفت. در غرفه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، به دنبال این هستیم تا تمامی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان را دعوت کنیم. آنها را برای بازدید از سایر غرفه‌ها همراهی می‌کنیم تا با شرکت‌ها و مشکلات و معضلات صاحبان کسب‌وکار در اکوسیستم فناوری اطلاعات آشنا شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها